Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min hunds kullsyster har blivit avlivad...

Skrivet av Tina
Ej tjej som har en kullsyster till Indra mailade mig igår så jag ringde upp henne.

Dom har blivit tvungna att avliva sin hund pga ett fel i ena benet.
Och de symptom hon beskrev stämde EXAKT in på de problem vi haft/har med Indras ben.

Vet har ju sagt till oss att Indra har benhinne-infl plus ett instabilt knä.
Och nu har hon gått på med i 25 dgr, vet sa att vi skulle komma in och röntga om haltandet fortsätter och de senaste dagarna har hon blivit mer stel.
Hon har svårt att resa sig, och tycker det rä jobbigt att gå upp för trappan.

Så vi ska iväg och röntga henne efter jul så vi vet hur det står till med hennes ben, jag hoppas verkligen att det inte är som med kullsystern!
Vi skulle egentligen röntga när hon är 1,5 år men vi gör det nu så att vi vet hur det står till med benen.
(hon är 1 år nu)

Och nu vill vi få tag i resten av kullsyskonen(10 st..)men eftersom att det är blandisar det handlar om så blir det inte så lätt...

Tydligen så var det avelsförbud på pappan till valparna(renrasig amstaff)också.

Och uppfödaren går inte att få tag på, dem har flyttat och bytt tel.nr.

Man känner sig något lurad, men man får ju egentligen skylla sig själv...

Hoppas bara att de andra hundarna mår bra, och att detta bara drabbade en av kullsyskonen.

Är nervös nu...

Förresten, ung hur mycket kostar det att röntga sin hund?
Svar på tråden: Min hunds kullsyster har blivit avlivad...

Vi undersökte och röntgade vår hund...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
för ca 1 månad sedan, och prislappen har jag för mig blev 2400:-.
 

oj!

Skrivet av  Tina
Det var dyrt, hade räknat med ung 1500...
Tack för ditt svar!
 

beror på

Skrivet av  hundvalp och vuxen hund
vilket ben är det? och hur stor hund är det?
man kan ju göra så att man "bara" röntgar bakbenen dvs HD eller så kan man välja både fram och bak dvs AD och HD.
Vår ras röntgar man bara bak (mindre hund utan rasproblem m AD)och det gick på 820kr till vet och sen en 145kr till skk dvs 965kr. Och det kostar inte dubbelt så mkt om man samtidigt tar AD så det slutar nog på ca 1500.
Ring runt och kolla det kan skilja mkt i pris hos olika vet.
Och sist stor kram till dig måste vara hemskt att bara gå och vänta på ev dödsdom. Och om du måste köpa en ny, köp en renrasig hund och kolla upp föräldrar och allt på hunddata så att du slipper gå igenom samma sak igen. Blir så ledsen för din skull
 

tack!

Skrivet av  Tina
Det lät som ett vettigt pris.

Jag vill röntga alla ben, och hon är en mellanstor hund.

Nästa gång blir det garanterat renrasigt, vill ha tryggheten som det innebär.
Har haft en kärnfrisk blandis också, men hon var pytteliten och då slipper man ju åtminstone dessa ben-problem(oftast).

Tack för ditt svar!!
 

Det kan

Skrivet av  Boz
bero på om hunden ska sövas, då blir det dyrare. Du kanske har en bra försäkring som täcker sånt här?

Och att köpa renrasigt är INTE nån garanti för att få en frisk hund, faktiskt tvärtom. Många raser dras med sjukdomar som bara ärvs vidare och vidare...

Så min erfarenhet är faktiskt att blandisar är friskare.
 

nja..

Skrivet av  Tina
..vet faktiskt inte om försäkringen täcker sånt, får kolla upp det.

Men att blandraser skulle vara friskare ger jag inte mycket för.

Om man parar 2 st renrasiga hundar(2 olika raser alltså)som har nån sjukdom i släkten så blir ju inte valparna friskare bara för att de blir blandisar.

2 friska djur får oftast friska valpar, spelar ingen roll ifall valparna är renrasiga eller ej.

Om man köper renrasigt så är föräldradjuren plus generationerna bakåt kollade så att de är friska, och om det händer något så får man stöd både från uppfödaren och ibland från SKK.

Har man en blandis så är det en chansning, oftast har man ingen aning om ifall föräldrarna har bra höfter osv.
 

Mycket klokt resonerat!

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Dock hoppas jag att det kommer att dröja länge innan du behöver skaffa en ny hund igen!

Var bor du i landet? Vet att det iaf finns en klinik i Sthlm (i förort) som är MKT bra och där tar de 950 för HD och AD (och ögonlysning). Annars ligger de runt 1500 ungefär. Kolla bara upp så att vet är bra på röntgen. Det finns riktigt rötägg runt om i Sverige som inte klarar av en HD-röntgen för avläsning..
 

bor inte i sthlm..

Skrivet av  Tina
..tyvärr;)

Vi bor i Linköping och kommer antagligen gå till samma vet som vi var hos sist, han var väldigt trevlig och noggrann och jag kände stort förtroende för honom.
Ska ringa och kolla vad han tar...
 

Artiklar från Familjeliv