Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kattproblem! hjäääälp!

Skrivet av trez
Min ena katt (3 år) har fått sår på halsen tre år på raken, på samma ställe. Första året var vi med henne till vetrinären men eftersom de inte visste vad det var så satte vi bara på tratten tills det läkt. Samma förra året och även nu i år. Det verkar som att hon slickar bort håret och fortsätter slicka tills det börjar blöda. Jag skulle nästan tro att det är allergi, men jag vet ju inte och vetrinären sa inget som lutade åt det hållet. Idag tog vi av henne tratten och nyss såg jag att hon hade ett likadant sår, fast på benet! Och hon bara slickar och slickar. Det hjälper inte med tratt där såret sitter nu. Vi åker till vetrinären i morgon, vi ska ändå dit och vaccinera katterna, men jag ville bara kolla om det är någon som har en aning här inne vad det skulle kunna vara?! Blir rädd när hon ser ut som en plockad kyckling och det verkar klia så mycket på henne. Både hon och den andra katten är innekatter.
Vore tacksam om någon visste nåt..?!!
Svar på tråden: kattproblem! hjäääälp!

Kan det mycket väl vara

Skrivet av  Belle
Det kan vara allergi. Min ena katt drabbades av atopisk allergi i ungefär samma ålder som din. Han tappar päls och kliar sig i omgångar, får även två sår vid öronen och behandlas med kortisontabletter. Båda mina katter är också innekatter.
Atopisk allergi kan vara ärftligt och kan inte botas bara lindras.Det brukar bryta ut vid 1-2 års ålder. Utlösande ämnen kan vara pollen, kvalster, damm, mögelsvampar, hudflagor mm. Och kan vara säsongsbunden.
Symtom på atopisk allergi kan vara:
-klåda, dock inte alltid så kraftig
-ibland små symtom från andningsvägarna
-små sår med liten skorpa oftast lokaliserade i huvudregionen, nacke eller rygg
-röd, irriterad hud
-hårlöshet som beror på att katten slickar sig, oftast på frambenen, insidan av låren och buken.

Vänta inte förlänge med att kontakta veterinären. Och berätta vad du misstänker när ni träffas.
Försök att ta bort ämnen som kan tänkas orsaka klådan. Använd dig av uteslutningsmetoden. Vid behov får man isolera katten från vissa miljöer. Kortisontabletter som skrivs ut av veterinär lindrar besvären. Vilken mat får katterna? Det finns även specialfoder från Hills till katter med allergiproblem.
Lycka till!

 

Artiklar från Familjeliv