Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Känner någon till något om..

Skrivet av Jultokig mamma med två nissar
Katalansk vallhund?? Hur är de och går de bra med barn??
Svar på tråden: Känner någon till något om..

Hm

Skrivet av  Breeder
Nej, jag vet inte mycket om sådana. Har hört om någon som varit rätt skarp, vallhundar kan ju bli så. Tveksam till om den passar just i barnfamilj. Det finns helt klart lättare raser om man har barn och inte är så van, pudel, cavalier t ex.
Hittade detta på nätet:

"Min Gorra är en FÖRMODAD Katalansk vallhund, eller Gos datura catala. Hon uppfyller rasbeskrivningen förutom att hon saknar sporrar bak.

Gorra är väldigt livlig, lättlärd, kärleksfull mot sin familj, misstänksam mot främlingar, vaksam samt KRÄVER att få arbeta flera timmar /dag. Om hon inte får jobba kommer hennes energi att läggas på kattjakt, skällande, utfall osv lite "olämpliga" beteenden, som för alla andra arbetande hundar. Jag har hört av andra att det är en krävande ras. Men jag är väldigt nöjd med min fina vän som följer mig i vått o torrt o alltid är redo för nya äventyr. Jag tror att om man vill ha en kamrat som man sysselsätter sig med flera timmar om dagen så är den rasen helt perfekt. Skulle tro att rasen inte kräver lika mkt arbete som en Bordercollie tex. Antagligen passar dom oxå bäst på landet, fast vi bor i en kommun utanför Stockholm bland mkt folk. men ska snart flytta ut till en stuga på landet"
 

Artiklar från Familjeliv