Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Helt sjuk fråga - Hjälp!

Skrivet av anonym idag
Kollar en vetrinär att den som kommer med en hund för avlivning har rätt att avliva djuret? Måste man ha hundens papper med sig?

Jag har tills vidare gömt pappren och hoppas att det räcker som akutåtgärd, jag äger inte hunden.
Svar på tråden: Helt sjuk fråga - Hjälp!

Tror inte det

Skrivet av  Också anonym
Jag kan inte minnas att vi någonsin kollade på det större djursjukhus jag jobbade.
 

Ofta är det så...

Skrivet av  Sara m. Viggo
...och det är verkligen synd eftersom man vet att det finns idioter som åker in och låter avliva andras djur. ID-kontroll (med skriftlig notering av personnummer) av den som kommer in avskräcker nog endel i alla fall.
 

Ja, här gör man det

Skrivet av  Sara m. Viggo
När djur avlivas här på Ultuna måste den som kommer in med djuret legitimera sig, och helst visa registreringspapper. Det har hänt att folk har försökt avliva andras djur, t.ex. grannens katt, så jag tycker ID-koll är en självklarhet.
 

Förresten...

Skrivet av  Sara m. Viggo
...om du inte äger hunden, har du då rätt att avliva den? Låter ju suspekt...
 

Jag vill inte avliva

Skrivet av  anonym idag
Funderar just på att ringa runt de vetrinärpraktiker jag hittat på gula sidorna och vädja att inte avliva en hund av en viss typ utan papper. Hur skulle det uppfattas?
 

Jaha, du menar att

Skrivet av  Sara m. Viggo -10 kg av ca 20 kg
du tror att någon annan (din man?) kommer att försöka avliva hunden?

Ja, visst kan du ringa klinkerna i ditt närområde, de kommer säkerligen att uppmärksamma din önskan och skriva upp det på en lapp i luckan. Sen har de nog svårt att _neka_ avlivning, om nu din man är ägare till hunden.
 

Jaha, du menar att

Skrivet av  Sara m. Viggo
du tror att någon annan (din man?) kommer att försöka avliva hunden?

Ja, visst kan du ringa klinkerna i ditt närområde, de kommer säkerligen att uppmärksamma din önskan och skriva upp det på en lapp i luckan. Sen har de nog svårt att _neka_ avlivning, om nu din man är ägare till hunden.
 

Inte här

Skrivet av  Kikki
i Norrbotten. Jag avlivade en kompis hund eftersom hon själv tyckte det var för ledsamt och de kollade inga papper eller leg och när jag avlivade min egen så for min mamma med henne och de bad inte om leg eller papper på hunden.

Fast om du inte äger hunden,varför gömmer du papprena? Om ägaren vill avliva är det ju upp till honom/henne.
 

Min äkta hälft står på pappren

Skrivet av  anonym idag
Självklart är det vår gemensamma hund men jag står inte på pappren.

Jo, jag vet, ska jag ha kvar hunden eller mak*n? Jag funderar på det. Frågan är som sagt sjuk.

Hunden lider dock ingen nöd, dont worry.
 

Ok

Skrivet av  Kikki
Då förstår jag bättre :) Är det er gemensamma så är du ju också ägare fast inte på pappret och då skulle jag med gömma undan dom :) Hoppas det löser sig för er!
 

Skippa maken

Skrivet av  Gyrils mamma
och behåll hunden
 

Nu är det lugnt = D

Skrivet av  anonym idag
Hunden har fått nådatid!

By the way, vet någon hur man får en hund som tycker att den ska vakta att inte skälla hysteriskt när den ser folk utanför fönstret. Jag känner att jag har en viktig uppgift den närmsta framtiden.
 

ta kontakt med en

Skrivet av  hundvalp och vuxen hund
som ger privatlektioner antingen en från sbk (brukshundsklubben) eller en hundinstruktör/kurator. De kan snabbt hjälpa dig!
Jag har själv en hund som gärna skäller men då vi bor ensligt är detta en fördel dvs det går i princip aldrig ngn utanför fönstret och gör det är det bra att hon säger till men det man ska lära hunden då är att sluta skälla när vi förstått att det är ngn här.
Om man vill att hunden ska vara helt tyst kan man även prova antiskällhalsband.
Lycka till!
 

Vill din man avliva hunden pga skällandet?

Skrivet av  Kajan
Jag skulle aldrig förlåta min man om han avlivade hunden mot min vilja.

Vår hund skäller också så fort det går folk utanför, ibland t o m mitt i natten. Jag brukar ropa på henne, prata med henne och stirra henne i ögonen. Hon brukar sluta men inte på direkten.

Har läst att man ska ta en blomspruta och spruta på hunden direkt när den skäller. Har inte försökt själv, har inte skaffat nån blomspruta.

Hoppas ni kan få hjälp av nån hundpsykolog, det verkar ju vara akut för er. Ni skulle ju kunna skriva om ert problem till Hundskolan i teve, men det tar nog för lång tid.
 

De kollar inte

Skrivet av  Tindragull
nånting... Avlivade min gamla schäfer igår och veterinären kollade inga papper alls. Kunde lika gärna varit nån helt annan som åkt dit med min hund...
 

Artiklar från Familjeliv