Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Riktigt skrämd

Skrivet av peter56
Idag blev jag riktigt skrämd. Jag kom hem till min gamla mamma för att ta en fika. Min mor hade just då besök av en granntant som hade sin stora äldre blandrastik med. Hundarna har hälsat på varandra redan i förra veckan och då gick allt bra.

Men idag höll det på att gå illa, min lille valp lät inte tiken vara ifred. Tiken morrade åt min Sotis men han fortsatte att vara besvärlig. Då gjorde tiken ett kraftigt utfall mot min valp, jag trodde att hon skulle äta upp min lille kompis och blev jätterädd.

Sotis skrek och ville upp i mitt knä. Han blev förmodligen ganska chockad och sov sedan i flera timmar. Men det uppstod inga skador och min valp hälsade glatt på en annan hund ett par timmar senare. Det här var väl egentligen ingen stor sak, men tillräckligt stor för att jag skulle bli rejält rädd. Och jag kommer nog att vara tveksam till att låta grannens tik hälsa på min valp igen.

Svar på tråden: Riktigt skrämd

Ursh

Skrivet av  UlLi
vist blir man rädd Pepsi blev ju anfallen av en schäfer på julafton och även om inga synliga skador finns vet man ju inte riktigt om dom blivit skrämd ändå.

jag skulle inte heller låta dom hälsa på varandra pepsi kommer i alla fall aldrig mer att behöva träffa min mosters shäfer för shäfern är ju rädd för småhundar och anfaller direkt så vem vet denna gång kastade hon Pepsi in i en snödriva nästa gång kanske hon använder tänder naoch de är ju dessutom onödigt att pepsi får en rädsla också.

de går så snabbt sånna här saker och man måste verkligen ligga steget före ibland kan det ju vara bra om en annan hund hjälper till att uppfostra valpen ltie lätt men den får ju inte skrämma ihjäl den.

kram sotis
 

Litade

Skrivet av  peter56
Jag brukar ligga steget före i såna här lägen men jag känner den här tiken som en trevlig hund och litade på henne. Därför resonerade jag så att det här fixa de själva.

Tyvärr misstog jag mig alltså. Att en vuxen hund uppfostrar en valp är ju helt naturligt men den här vuxna jycken gick ett steg för långt.

Nu är det bara att hoppas på att Sotis inte har tagit någon psykisk skada av dagens malör, men det verkar inte så med tanke på hur han har busat i kväll.
 

Hoppas Sotis mår bra...

Skrivet av  Anette med M&A+Ebbe
Det är ju som du sa inte så konstigt att en vuxen hund uppfostrar en valp... men denna tiken gick nog lite väl långt...

Min Ebbe är en STOR kille på 8 mån.. En golden som väger 35 kg... han blir uppfostrad av min mammas dvärg schnauser på ca 4-5 kg.. det kan se ganska roligt ut...

Tyvärr är det inte alltid min Ebbe vill lyssna på henne.. utan han retas något otroligt.. men till slut får hon nog.. och säger till på skarpen.. då lyssnar Ebbe och går skamset till filten och lägger sej.. ser hur kul ut som helst.. :-)

Men även om han är jobbig och hon är en sur"kärring" så älskar dom varandra.. och din kan t.o.m ligga i samma säng och sova.. :-)

Ebbe skickar ett stort VOV till sotis...
 

Det tycker jag inte du ska.

Skrivet av  Jörn
Din valp har betett sig illa. Mycket illa. Han lyssnade inte på surkärringen som talade om att han skulle lägga av och hon lackade ur. Vad hon gjorde var att tala om för valpen att "nu ger du FAN i mig" och det kan se ut som om valpen håller på att dö. Det är meningen också, valpen trodde att hans sista stund var kommen och lär akta sig noga för att bete sig så illa mot henne igen. Hur vet jag nu att min beskrivning är korrekt? Enkelt. Valpen har inte ett enda hår krökt i sin päls. Tiken har pratat hundiska med din valp. Båda två förstod exakt vad som hände och båda två har agerat utifrån sin natur. Hade det varit "fel" på tiken hade du haft en skadad valp, i värsta fall en ihjälbiten valp. Tiken visste *exakt* vad hon gjorde. All annan tolkning är att förmänskliga beteendena de har uppvisat.
 

Uppfostan!

Skrivet av  Breeder
Valpen kunde inte hundspråket och slutade inte tracka henne fastän hon visade med blick och annat. Detta skulle helst valpen mamma ha lärt honom. Självklart röt hon i. Obs att hon inte bet lilla gullet. han slutade tracka henne i alla fall? Bra. Nästa gång uppför sig valpen förhoppningsvis bättre. Hna måste lära sig lydaandar hundars signaler, annars kan han få det jobbigt senare i livet. Men med måtta förstås.
 

Säger som Jörn och Breeder

Skrivet av  MaryT
Det var Sotis som betedde sig illa, inte tiken. Hade hon varit ute efter att skada Sotis så kan du vara helt säker på att han inte hade kommit undan oskadd! Hon verkar vara en sund och förståndig tant som först ser till att varna, och sen säger till på skarpen :-).
Fast jag kan förstå att du tyckte att det såg läskigt ut. Det GÖR det, men Sotis lärde sig nog nåt viktigt där - tror du inte?
 

Valpar ska hållas korta

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Sådär gjorde vår tik med sin valp när han mopsade sig. Även farbror Nisse hjälpte till att uppfostra den lille busen. Hundar behöver lära sig sin plats i flocken för att bli trygga. De behöver också veta vem som är ledare.

Vår surkärringtik tar även på sig att uppfostra andra unghundar även om de är två, tre gånger större än hon. Man hälsar, kollar läget och går sedan därifrån. Uppfattar inte unghunden att det är bra så blir det upptuktelse, så mycket en liten lundehund nu kan åstadkomma = D Respect. Friska hundar skadar inte varandra allvarligt.
 

Jag hade varit tacksam istället

Skrivet av  Lottentotten
Tacksam för att tiken lär valpen hur man uppför sig. Det ska inte behövas mer än en lyft läpp, en blick och kanske lite lågt morrande för att valpen ska sluta tracka tiken. Fortsätter valpen, måste tiken ta med hårdhanskarna, precis som de andra sagt. Jag tycker att Sotis ska träffa tiken oftare, så att han lär sig hur man beter sig. Det har han igen längre fram i livet.
 

Helt normalt...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
tiken har all rätt i världen att säga till...men jag vet, det ser dödsläskigt ut!!!! Men så är det ju med hundar även när de inte slåss utan bara gruffar så tror man ju att de skall ha ihjäl varandra just för att det låter mycket och tänderna syns.

Du gör som du vill vad gäller att låta valpen hälsa på tiken igen...men helt klart så far valpen inte illa av åthutningen, utan kan snarare dra fördel av det som vuxen då den fått lära sig tydligt var gränserna går och att respektera andra hundar.
 

Tack allihopa!

Skrivet av  peter56
Tack allihopa för era svar på mitt inlägg om när min valp blev uppfostrad av den äldre tiken igår.

Självklart är jag medveten om att valpen behöver uppfostras av äldre hundar för att bli vettig som vuxen. Detta var den första riktigt vuxna hunden som min valp träffade på nära håll sedan vi kom hem från kenneln. Han har även umgåtts med min brors labradortik, men hon är bara 18 månader gammal och lika lekfull som min valp. Av brorsans hund har Sotis inte fått någon lektion i hur man uppför sig, de bara leker.

För mig som vanlig hundägare med endast en hund i taget så är det ju tio år mellan varje gång man har valp och då blir man nog lite extra sjåpig. Och eftersom valpen skrek i högan sky så blev jag extra orolig att han hade skadats, han blundade med sitt ena öga och jag blev då nervös för att han hade fått en skada på detta öga. Tikens matte berättade att tiken är grinig mot valpar, men inte förrän händelsen redan hade inträffat. Därför kommer jag att vara försiktig då vi träffas igen. Men självklart ska min hund få träffa andra hundar.
 

Artiklar från Familjeliv