Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ev. smitta kvar i kaninbur?

Skrivet av Lena
I går var vi hos veterinären (igen) med dotterns kanin som inte blivit frisk från sin förkylning trots antibiotika. Veterinären sa att det förmodligen var en mykoplasma-infektion (som jag trodde bara drabbade råttor och möss??), som kunde bli kronisk hos hermelinkaniner.
Efter många tårar lät vi honom somna in. Han var gammal och hade det jobbigt med förkylningen, så vi valde att låta honom skutta vidare till kaninhimlen innan han blev ännu sämre.
Dottern är helt förkrossad och bara gråter, men har redan sagt att hon vill ha en ny kanin så fort som möjligt. Nu har grannen en arbetskamrat som har leveransklara kaninungar, och vi kan få hämta dem omgående.
Men jag funderar över smittan från den förra kaninen, som kanske finns kvar i buren? Är det någon som vet hur länge t.ex. mykoplasma lever kvar i omgivningen? Finns det någon risk att den nya kaninen blir smittad av förkylningen om han får bo i samma bur bara ett par dagar efter att den sjuka kaninen bott där? Hur gör man rent den utan att använda så starka medel att de kan vara skadliga för kaninen sen?
Tack på förhand!
Svar på tråden: Ev. smitta kvar i kaninbur?

Ja...

Skrivet av  Åssi
Om du gör rent buren med tvål ock kokhett vatten tror jag inte att några "bacilusser" överlever. Glöm inte gallret. För att vara på säkra sidan så kan du ju frysa buren någon dag också...? Passa på om det är minusgrader utomhus (kan vara svårt att få in buren i frysen :-) ).
 

Artiklar från Familjeliv