Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vagnfunderingar - hjälp!

Skrivet av Eleonor med Cesar 040107, bf 24/4
Har inte skrivit så mycket här inne ännu, mest läst... Men nu kommer en fråga. Vi kommer att få 15-16 månader mellan barnen och har precis gett oss in i barnvagnsdjungeln. Valet verkar stå mellan en Emmaljunga TwinCerox och Babyproffsens egna syskonvagn. Det är ju lite skillnad i pris, så man är helt klart fundersam...

Till saken hör att sonen är ganska "pillig" av sig, och kommer ju vara rätt liten när 2:an kommer. I Babyproffsens vagn kan man bara ha barnen framåtvända, och det tycker jag känns lite riskabelt med dels en så liten bebis och dels en son som säkert tar varje tillfälle i akt att peta/slå på bebisen. Däremot känns den vagnen smidigare och mer lättmanövrerad, vilket är en klar fördel för mig som inte är en särskilt bastant kvinna. ;o)

Men som jag känner nu överväger ändå fördelen med att kunna ha direkt uppsikt över barnen, vilket man får i Emmaljungas som har vändbart styre. Å andra sidan kanske det blir trist för stora pojken att alltid åka vänd mot mamma. Han blir ju äldre och mer nyfiken...

Suck! Vad tycker ni som har 15 månader mellan barnen? Tips emottages tacksamt...
Svar på tråden: Vagnfunderingar - hjälp!

det som är bra med

Skrivet av  Heli
babyproffsen är att det är en vägg mellan barnen!
 

Aha!

Skrivet av  Eleonor med Cesar 040107, bf 24/4
Det visste jag inte. Fast ändå frustrerande att ha den lille/lilla bortvänd tycker jag...
 

Ingen vagn alls

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Nu har ju inte vi nån syskonvagn alls och saknar för övrigt inte det heller så jag kanske inte kan tipsa så mycket.
Men in vilket fall som helst så skulle inte jag vilja ha en bebis framåt och defenitivt inte med ett så pass litet syskon brevid. Olyckor kan ju hända lätt och en 15 månaders förstår inte att det kan vara farligt att slå, läggs sig osv på bebisen.
Vill man ha en smidig och lättkörd syskovagn så är mitt tips en BRIO Duette. Den går att vända med lite våld (nita om den)
 

Har 15 månader mellan mina

Skrivet av  Lena_O
Nu är det några år sedan, så vagnmodellerna ändras ju.

Men jag hade tvillinsulky direkt, med gemensam sittplats. Lillasyster låg som ett paket ihoprullad i en fårfäll. (Hon är född i februari.) Det tog inte heller så lång tid innan hon staplades upp i hörnet, när storasyster var utanför vagnen och lekte.

Det beror ju på vad du ska ha vagnen till. Jag gick inte långpromenader, det hade inte mina tjejer stått ut med heller, utan den fungerade som transportmedel och lastvagn. Fullproppad med saker jag kunde behöva för en halv dag med två småbarn.

Mina sov också middag ute tillsammans i vagnen. Jag täckte över suffletten med en filt, och så somnade dom ovanpå varandra.

Jag hade både obehandlad och behandla fårfäll. Så det var alltid varmt och skönt i vagnen.

Jag kommer inte ihåg vad modellen hette. Men det var en Stockholmsmodell som passar rulltrappor, hissar och bussar. Alltså lite smalare men lättare att ta sig fram med.

Som flest hade jag 4 barn i vagnen på en gång. (Man kan leka koja i vagn med suflett... =)
 

Jag röstar för bakåtvänt

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Jag valde UJ så jag hade Lukas mot mig i liggdelen & rebecka från mig i sittdelen, men innan vi köpte den hade vi köpt en EL för att ha bägge mot oss.
Personligen vill jag se bebisen framför allt.
 

14 1/2 månad mellan mina...

Skrivet av  Sandra m.Sebastian-02 och Izabella-03
Hej!

Jag har 2 syskonvagnar, en rejäl gammal Emmaljunga med vändbart styre och en Graco Duorider som är framåtvänd.
Jag ville absolut ha Bella bakåtvänd när hon var liten, har faktiskt inte vänt på vagnen än... Sebbe sitter oftast inte i den mer än en liten stund så han protesterar inte.
Gracon är min shoppingvagn eftersom jag inte orkade lyfta in den andra i bilen. Den började jag använda när Bella var kring halvåret och kunde sitta ordentligt.
Hade inte klarat mig utan någon av dom!

Kram / Sandra
 

Inglesina på längden

Skrivet av  LottaJ
Jag skulle börja med en Inglesina på längden, den har vändbara sitsar så du kan ha barnen hur som helst nästan. De är ifs rätt så små i sitsarna men eftersom du har så tätt mellan dina så skulle jag använda den som första syskonvagn och sen när stora barnet växer ur den så skulle jag byta till en framåtvänd sulky. Jag har själv haft en och den är så himla lättkörd om man jämför mot breda vagnar. Liten plats i bilen tar den också.

http://www.blocket.se/view/4091550.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

(Jag sålde en exakt likadan, jag fick 2700 kr för den)
 

Jag har babyproffsens...

Skrivet av  Jessica m. Rebecca -02 & Carolina 041008
tvillingjogger till mina små. Valde precis som du mellan denna och en bakåtvänd vagn och var också osäker på hur det skulle gå att ha en liten bebis som åker framåt.

Jag kan med facit i hand säga att det för mig går jättebra att ha dom framåtvända. Vagnen har en superbra nätlucka i suffletten så jag har hela tiden koll på vad som sker där nere. Dock är det lite större åldersskillnad mellan mina små. Storasyster var 22 månader när lillan föddes. Vet inte hur jag skulle tänkt med två mindre åkande framåt. Min stora tjej gillade aldrig vagnen förrän hon fick börja åka framåt så att sätta henne i en bakåtvänd skulle hon nog inte gå med på.

Det beror ju också lite på hur mycket man ska använda vagnen och vad man ska ha den till. Jag använder min fram och tillbaka till dagis/affären eller då jag har båda barnen och ska någonstans. Använder ganska mycket enkelvagn när jag är ensam med den minsta så då kan jag ju se henne och hon mig. Hade nog inte valt en framåtvänd syskonvagn om det var den enda vagn jag skulle använda.

Men bestämmer du dig för en framåtvänd så kan jag helt klart rekomendera den här vagnen. Den är extremt lättkörd och lätt i vikt.

Lycka till i vagndjungeln!
 

Artiklar från Familjeliv