Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nervös inför amningen

Skrivet av Hedvigs mamma
Har någon erfarenhet med att få tätt? hur gör man när man ska amma när man har en på 17 månader som kutar runt? jag som satt lääänge och behövde lugn och ro för att amma...det är detta som gör mig såå nervös. och jag märker ju att Hedvig inte är av den lugna sorten *hm* tips? kramis jeanette
Svar på tråden: Nervös inför amningen

Jaa du

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Jag var också orolig för det och fick massor av råd som att man ska läsa med det stora barnet samtidigt, sätta på en film på TV osv.
Inget av det där funkade på min lilla vildbase(16,5 mån då hon blev storasyster) som inte kunde sitta still en sekund.
Först NU har Rebecka så pass mycket ro i kroppen att hon kan sitta still framför TV:n eller läsa bok.

Men jag lät henne springa!
Min sambo var hemma första 2 månaderna på heltid så jag hann etablera amningen i lugn och ro, men jag tror ändå att jag hade gjort likadant för jag ser inget annat sätt med ett så busigt barn.
Hon har fått springa runt & stoja & busa & leka.
Jag har sjungit sånger och dansat med henne samtidigt som jag ammat Lukas.
Det skönaste är att det är så pass kort stund som det är mycket amning.
Snart kommer bebisen in i en rytm och man kan planera lite mer och försöka få igång en lek eller så precis innan matdags.
Lukas visste inget annat än att äta med en småhispig syster runt omkring sig så han led inte, och jag vande mig fort.

Kram & lycka till!
 

1 flaska välling till Hedvig

Skrivet av  Lena_O
samtidigt som du ammar. Eller en flaska vatten. Så får Hedvig välja själv vad hon vill göra, om hon vill vara med eller pyssla med eget.

Var också beredd på att olika barn vill amma olika. Så ta det som det kommer sen. Du hittar säkert en lösning som blir bra.

Själv satt jag på golvet eller i nivå som den äldre tjejen kunde nå upp till.

Alternativt så gick jag omkring och ammade.
 

Så här gjorde jag:

Skrivet av  Sandra m.Sebastian-02 och Izabella-03
Sebbe var 14 1/2 månad när Bella kom och han hade precis lärt sig gå ordentligt. Jag satt alltid i vardagsrummet och ammade och vi har en dörr där som vi kan stänga så att han inte kunde gå ut till hall/kök osv. Jag hade alltså koll på var han befann sig, lite muttrande i början från hans håll med det gick över ;)
Jag var själv med dom från början eftersom maken inte kan ta ledigt under julmånaden så Sebbe lärde sig rätt fort att roa sig själv medans jag ammade, han hade liksom inget val... Sen kunde jag ju inte sitta och amma i timmar som jag gjorde när Sebbe var liten, utan Bella fick äta så hon blev mätt, men snuttammandet för att det var mysigt hann vi oftast inte med. Blir ju så när man har en till liten hemma, men det funkar ju ändå!
Lite mutor har ju gått åt då och då i form av kex/kakor, videofilm, har sett Teletubbies så det räcker för 100 år framåt ;)
Det kommer gå bra! Det brukar lösa sig av sig självt.

Kram / Sandra
 

TACK!!

Skrivet av  Hedvigs mamma
Tack för era svar...j, det lär väl ordna sig. Massor med kramar till er/Jeanette
 

när

Skrivet av  Myzan & Co
jag ammade lillebor (14½ mån mellan mina) så la jag honom på kuddar i min famn.
på det sättet hade jag båda armar fria för att roa storebror med pussel/köra bil/läsa bok/bygga duplo. jag dukade upp diverse saker runt mig så jag nådde bra!
om detta inte funkar så kanske du kan "låsa" in er i ett särskilt rum där det inte gör nåt att Hedvig kutar runt. ha nån/ett par olika leksaker som bara tas fram vid amning så dom är xtra spännande.
kanske kan Hedvig få sitta bredvid och äta lite frukt eller riskakor.
ja, det var några små tips ifrån mig,
lycka till med allt!
kramar från oss
 

barnsäkrat

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Vi har barnsäkrat lägenhetn så jag är inte orolig även om Tova förvinner ur synfälltet när jga ammar. Jag vet att hon inte kan skada sig. Sen är Torkel ganska effektiv på att amma och ammar endast i ca 10-15 min åt gången.
 

Hade samma problem,

Skrivet av  G med Anna 0303 och Emma 0409
men inte för att jag var rädd att Anna skulle göra sig illa (det är barnsäkert hemma) utan för att jag inte kunde amma i lungt och ro. Fick (tyvärr) mycket sår på ena bröstvårtan de första dagarna, det gjorde fruktansvärt ont, att amma de första veckorna var mycket mer jobbigt för mig jmf med att födda barn. Som tur var min man hemma i 9 veckor, annars skulle jag inte klarat av att amma Emma, Anna tröttnar rätt fort på att titta på TV eller läsa böcker. Mina tips är:
1) be om extra mycket hjälp med amningen på BB, som omföderska så fick jag inget hjälp om jag inte frågade och jag trodde att jag kunde allt
2) skaffa många böcker till det stora barnet, det finns att låna från biblioteket
3) om din man inte kan vara hemma längre än 2 veckor försök få någon annan att komma hem och se till efter det stora barnet (kompis med jämnåriglekkompis eller någon släking)
 

Artiklar från Familjeliv