Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En ekonomisk fråga!!!!

Skrivet av Frågvis
Hej alla hemmamammor!! Jag bara måste fråga er, om ni själva har valt att vara hemma eller om ni är arbetslösa????Om ni nu valt att vara hemma hur klarar ni det ekonomiskt eftersom ni inte får nån a-kassa?? Saknar ni inte gemenskap med andra vuxna, så som man har på en arbetsplats????Blir ni aldrig trötta på att "bara vara mamma"?
Svar på tråden: En ekonomisk fråga!!!!

Jag - en hemmamamma

Skrivet av  "Hemmamamman"
Jag har själv valt att vara hemma med våra 2 barn.
Vi klarar oss på enbart min mans inkomst, mest pga. att vi bor väldigt billigt.
Än så länge är jag inte less på att "bara" vara mamma. Vi är ofta på öppna förskolan, bra både för barnen och mig, så vi får träffa andra. Åker till biblan, gammelmormor, kompisar osv. För oss betyder det väldigt mycket att jag kan vara hemma med våra barn och inte behöva lämna dem på dagis.
 

Jag...

Skrivet av  Miiz
vi har valt att jag skall vara hemma.
Vi bor i frankrike och dar har man inte samma ledighet efter att man fatt barn och att lamna bort en 2 manaders bebis det kan jag inte tanka mig!!
Allt jag far ar en typ av barnbidrag from 4 manaders garviditet.
Men vi klarar oss!!
Jag vet inte hur lange jag kommer att stanna hemma utan vi tar en dag i taget och an ar han ju inte fodd var lille i december skall det blir....
 

Svar till frågvis

Skrivet av  
Svar på dina funderingar -
Min man tjänar hyfsat, 45000/mån. Vi är båda högutbildade, jag arbetade innan vår dotter föddes, men sedan hon kom till oss så skulle jag ALDRIG komma på tanken ens att lämna henne till dagmamma, eller än värre dagis. Iallafall INTE under dessa första 2,5 år av hennes liv som jag definitivt kommer att vara hemma. Jag trivs utmärkt på mitt jobb och kommer att återvända dit så småningom men INGEN absolut INGEN arbetsplats skulle någonsin kunna konkurrera om vem jag allra helst vill tillbringa mina dagar med - min underbara dotter förstås! Att en del är tvungna att lämna sin ettårig till dagis, att inte alla har ett alternativ är själklart en sak MEN att föredra att vara på en arbetsplats istället för med sitt eget barn är inte friskt!
 

De allra flesta har inte ens 45000 kr ihop/mån....

Skrivet av  Frågvis
och då kan man kanske inte strunta i att jobba för att vara hemma.
Har jobbat heltid sen min son var tre år och det funkar bra för oss.Han trivs jättebra på dagis.
Klart man ibland skulle önska att man hade råd att vara hemma med sitt barn, men vi har inte det.
Dom allra flesta föräldrar jobbar ju så det är ju tyvärr så det är nuförtiden.
Mina frågar handlade mest om hur ni trivdes med att vara hemma och hur ni hade råd. I ditt fall förstår jag att du valt att vara hemma.
 

Vi klarar oss på ca. 12500 kr i månaden

Skrivet av  hemma
... då klarar vi av att spara några kronor också.
 

Hej "hemma"!

Skrivet av  Frågvis
Nu har jag lite följdfrågor till dig eftersom jag tycker det låter ofattbart att leva en hel familj på 12500 och dessutom kunna spara pengar.Hur många är ni i familjen? Hur länge har ni levt så här??

Min sambo och jag levde på c.a10 000 kronor när vår son var baby och det är absolut inget jag rekomenderar andra att göra.
Det var jobbigt att vrida och vända på varenda krona för att få det att räcka till.
När jag sen började jobba och min sambo och jag fick ut det dubbla ihop så fattade jag inte hur vi kunnat leva på så lite pengar.
 

Hej frågvis!

Skrivet av  Hemma
Vi är 2 vuxna och två små barn.
Vi klarar oss på bara en inkomst (+ barnbidrag) bara för att vi bor väldigt billigt. Anledningen till att vi kan göra det är att min man hade lyckats spara en del pengar "före min tid". Så jag har gjort som man skämtar om " Gift mig rikt"... Nu har vi ett hus i stället för mycket pengar.
 

HERREGUD!

Skrivet av  Ida
Säg inte att din man tjänar hyfsat!! Vi går också hemma, jag och mina tre barn. Min man tjänar 18.000 i mån. Stäng igen om du kallar 45.000 hyfsat!!
 

Apropå hyfsat!

Skrivet av  
Det är väl så att detta med uppfattningen om vad som är en hög inkomst är relativt. Med tanke på den bransch min man arbetar inom är 45000 ,just hyfsat. En bra lön helt enkelt men inte något exeptionellt. Kanske är det så att jag vant sig med att inom IT och Investment Banking så ligger lönerna oftast i intervallet 30000 - 60/70000, utan problem. Sett ur detta perspektiv är 45000 någonting som kan benämnas OK utan att vara någon extraordinär summa. Sedan är det så att bor man i Stockholms innerstad så är det
l i t e andra bostadsrättspriser som gäller än ute i övriga landet. Så det är väl så att det är upp till var och en att göra sina val, både vad gäller utbildning, arbete, boende mm. Huvudsaken att man i slutändan är nöjd med den situation man skapat.
 

Artiklar från Familjeliv