Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fd hemmamammas funderingar..

Skrivet av Anonym 7-barnsmamma
usch,jag vet varken ut eller in-måste vara nåt fel på mig..Jag har trivts otroligt bra som hemmamamma i tio år,visst har vi haft det dåligt ställt ekonomiskt..Men oj,vad skönt det varit på andra sätt!
Vi har verkligen levt ett stressfritt liv.Vi är föräldrar till sju barn i åldrarna 3-15 år och det har alltid varit (och är ännu) fullt upp att göra.
Jag har nu tvingats börja jobba pga ekonomin,och det låter väl hemskt i mångas öron..men jag tycker det är väldigt slitsamt att både arbeta,visserligen bara 75 % ,men ändå.Är totalt slut då jag går hem ,det är inte många minuters raster på jobbet.Ändå så har jag en fantastisk man,som gör lika mycket hemma,som jag gör.
Många gratulerar mig nu för att jag fått jobb(vik,men ändå)medan jag inte alls är så glad-låter det dumt??
Vänner och bekanta menar att det måste vara "jättekul" att komma ut i arbetslivet och "träffa folk".men folk träffar jag tillräckligt ofta ändå.Har många vänner och ett bra socialt liv.Nu känns det ju som om jag knappt hinner umgås med barnen,som går på dagis.Tack och lov ett bra dagis.
Undrar om det finns flera med liknande tankar och funderingar som mig?? Som kanske börjat jobba efter många hemmaår och inte alls "njuter" av det?
Min dröm(och makens!) är väl att vinna sådär 25 tusen i månaden på Triss!!!! Vad underbart det vore!!!
Svar på tråden: En fd hemmamammas funderingar..

förstår dig...

Skrivet av  Vinter-hemmamamma
Hej,
Om jag hade sju barn så skulle jag vara slut oavsett om jag jobbade eller inte!;o)
Är inte i din situation men jag har känt likadant när jag gått tillbaka till jobbet efter kortare hemmaperioder och föräldraledighet, men jag tror det är en vanesak oxå. När jag är på jobbet saknar jag barnen, och när jag bara är med barnen kan jag sakna jobbet. Samtidigt så tycker jag jättemycket om mitt jobb och skulle inte vilja vara utan det, bara jobba mindre. (jobbar nu heltid på sommarhalvåret och inget på vinterhlavåret). Jag tycker det kan vara skönt att vara på jobbet och bara ha sig själv att ta ansvar för samt ha raster med jämna mellanrum, jämfört med hemma då man hela tiden måste hjälpa barnen. Men det beror ju helt på vilket jobb man har. Jobbar du på ett helt nytt ställe kan det ju ta ett tag innan man kommit i det och lärt känna sina arbetskamrater.

Kanske de största barnen kan hjälpa till lite mer hemma oxå om de inte redan gör det, det kan ju räcka med småsaker för att det ska kännas bättre för dig. Om man ärligt förklarar hur man känner brukar det inte väcka allt för stora protester. Nu har jag visserligen yngre barn än du( 3 st i åldrarna 2-7 år), så kanske är jag inte den rätta att ge råd...
 

En till

Skrivet av  Sofia*
Jag har varit hemma i 7 år. Jag ahr två barn och den yngsta kommer att vara 3,5 i höst när jag måste tillbaka till jobbet. jag ahr absolut ingen lust att gå tillbaka, jag tycker att jag lever världens bästa liv just nu. Ekonomin går i hop bra på makens inkomst och jag har tid med det jag vill (barnen!) Jag ahr mycket svårt att se hur vi ska få livet att gå i hop tidsmässigt och något behov av jobbet har jag jag absolut inte. Men jag hoppas att jag ska tycka det är kul när jag väl är där. Hade jag ensam fått bestämma hade jag velat ha ett barn till och vara hemma några år till.
 

varför..?

Skrivet av  J
..varför måste du börja jobba igen då, om du/ni klarar dig ekonomiskt nu?
(nyfiken)
 

Varför jag måste börja jobba är..

Skrivet av  Anonym 7-barnsmamma
för att vi haft jättedålig ekonomi länge.Har kämpat i många år med alldeles för lite pengar...Vi måste annars börja tänka på att sälja huset,osv.Boendekostnaden ligger väl runt 8-9000 i månaden,men även en lägenhet är förstås dyr.Om man behöver ha en större,i alla fall.
Min man är dessutom just nu arbetslös..annars skulle jag varit hemma några år till,åtminstone.
 

jag menade Sofia ;o)

Skrivet av  J
Att man behöver börja jobba pga ekonomin förstår jag, men eftersom Sofia skrev att de ändå klarade sig ejonomiskt så undrade jag lite varför...
 

Pengar

Skrivet av  Sofia*
Om nu lillan ska vara på dagis till hösten, och det behöver hon för hon är redan nu betydligt äldre än alla barn hon träffar. Så tycker vi att det vore väl lämpligt att jag arbetade halvtid. Även om vi får i hop ekonomin på en lön så finns det ju saker som vore kul att göra om man hade mre pengar. Fast jag har som sagt inte så stor lust att jobba. Skulle helst velat ha en lite till.
 

förstår dig absolut! (imt)

Skrivet av  Anny
b
 

Artiklar från Familjeliv