Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver Era åsikter!

Skrivet av Baloomamma
Jag har aldrig skrivit här förut men läser ofta. Nu känner jag att jag behöver skriva av mig och få lite åsikter från andra hemmamammor.
Har en underbar liten dotter på 14 månader som jag är hemma med och vill gärna fortsätta vara det. Har inget jobb att gå tillbaka till så på ett sätt är det lätt.(vi bor i Finland)
Jag har alltid tänkt att barn mår bra av att få vara hemmamed sina föräldrar, i den mån det går, och att få ha lugna dagar utan stress,ta vara på varje dag som man får och se det stora i det lilla.
Men nu har jag börjat tveka. Många säger till mig att Frida behöver börja på dagis,hon behöver andra barn och vuxna och sånt är livet att man måste börja dagis och stressen hör till bla bla.
Jag har hittills träffat mammor från samma förberedelsekurs som fått barn samtidigt som vi men nu har de börjat jobba och en har flyttat ganska långt bort så det blir inte så ofta nåt mer. Jag känner att jag har svårt att ta mig ut, blir gärna inne och grubblar över allt möjligt,vad som är bäst för Frida och tänk om jag gör "fel".
Gråter mycket och livet känns tungt just nu.
Tycker att dagarna går åt till att laga mat,diska och hålla nån sorts ordning. Det som i början kändes så viktigt,att bara vara med Frida och se henne utvecklas, känns så långt bort.
Tänker att jag inte är nån bra mamma och en massa sånt.
Och så är det så att Frida helst av allt vill vara nära mig hela tiden,kramas,vara i famnen och se vad jag gör. Kan man ge sina barn för mycket närhet?!
En del säger åt mig att; släpp ner henne och dalta inte så mycket, osv
Snälla,ge mig något sorts råd att ta mig ur det här!
Svar på tråden: Behöver Era åsikter!

Hej Baloomamma!

Skrivet av  Anna med Tosse 020121
Usch, vad tråkigt att du är så ledsen! Jag tycker att du ska kunna vara hemma med gott samvete i alla fall tre år! Så länge behöver barnet ha samma vårdare (läs mamma). Har ni ingen öppen verksamhet ddär du bor? Jag går ofta till någon av de öppna förskolorna med min son. Han är lika gammal som din Frida. Det är kul både för mig och honom. Bry dig inte om vad folk säger!! Känn efter hur du vill ha det och njut av din flickas framsteg och utveckling istället!
 

Prioritera

Skrivet av  Camilla med 2 busar
Frida behöver inte andra barn förrän vid 3 års ålder säger dom som vet. Innan dess leker dom brevid andra barn inte med.
Ut på olika ställen där det finns andra barn, finns det öppna förskolor? kyrkans barntimme? osv i Finland?

Du ska ju vara hemma med ditt barn inte hemma med hushållet. Prioritera Frida, barntiden kommer aldrig igen och den är ju så kort.

Risken är att du kanske skapar en trygg tjej när du går hemma med henne, pysslar och njuter.
Och kom ihåg..
Du är världens bästa mamma, tvivlar du så fråga Frida!! eller titta på henne, är hon trygg? trivs hon?
mår hon bra?
Troligt svar är JA till allt.
Njut av din lilla och strunta i vad andra säger. Du känner ditt eget barn bäst!!

Rörigt inlägg från mig men jag hoppas du hittade något att glädjas åt här i. *ler*
 

Tycker du gör rätt!

Skrivet av  Anny
Tvivla inte på dig själv, för du ÄR en jättebra mamma! Perioder när barnen är mer känsliga växlar med perioder av självständighet. Klart hon inte kan få för mycket närhet och kärlek, lyssna till ditt inre så vet du ju svaret. Hunger besvarar vi med mat, trötthet botas med vila, mammighet tycker jag alltså ska "botas" med närhet till mamma! Lycka till!
 

Gör som

Skrivet av  kika
du själv tycker o lyssna inte för mycket på andra.
Är själv också hemma med två barn 1½ o 3 år o har varit hemma sedan vi fick första barnet (bor förresten också i Finland). Jag tycker det räcker mycket bra med att gå till öppet daghem någon gång i veckan, ibland kan det gå någon vecka emellan också, båda barnen verkar trivas med att vara hemma. Treåringen kan ju berätta själv o han vill inte till något dagis, utan vill vara hemma o bara gå till öppet daghem. Dessutom finns här församlingens "öppen dagklubb" här några gånger i veckan, men dit har vi inte varit på länge då tiderna inte passar oss.
Kanske finns det någon lekpark dit man kan lämna barnen i närheten, i så fall kanske det skulle kunna vara ett alternativ så att hon får leka med andra barn o du får lite egen tid på samma gång.

Nej, man kan inte ge sina barn för mycket närhet, så fortsätt som du tycker känns bäst o låt andra tycka vad de vill om du kramas o har henne i famnen för mycket.

 

Instämmer med alla som skrivit inlägg till dig

Skrivet av  Jane bf 18/7
ta vara på tiden när Frida är liten. Hon trivs bra med dig och du med henne !!!!!
 

Men vad är det för ena som säger så?

Skrivet av  Nyfiken besökare
Du frågade på den här sidan för att få stöd från hemmamammor, eller hur? Nu får du stöd av en dagismamma också!

Nej, inte har man barnen på dagis för att barnen behöver det. Personligen tror jag inte att dagis från tidig ålder är skadligt, så jag har jobbat med gott samvete, men inte är det bättre än att vara hemma, heller.

Jag tycker du skall göra det du trivs med. Du är en jättebra mamma och Frida har det bra hos dig. Jag tycker det är så tråkigt när man blir påhoppad för sina val, oavsett om man väljer dagis eller att vara hemma. Jag tror att de som hoppar på dig har dåligt samvete för att de inte är hemma, och vill ha något att skylla på!
 

Man kan inte skämma bort med kärlek!

Skrivet av  Fröken J
eller närhet! Om din dotter vill vara nära dig och vara tillsammans med dig så är det väl inget fel? Har själv en dotter med stort närhetsbehov och det kan ibland bli jobbigt men för det mesta är det mysigt!
Samhällets attityd att bara barn som är på dagis uyvceklas rätt är enligt mig SJUK! I så fall skulle ju alla tidigare generationer före dagisen varit "fel". Varför är då kriminalitet och sociala problem som störst nu och inte då?
Visst tar hushållsarbetet en hel del tid, men låt din dotter vara med och hjälpa till! Min dotter (18 mån) älskar att hjälpa mig städa, diska och tvätta. Det tra tre gånger så lång tid, men jag får saker gjorda samtidigt som jag får vara tillsammans med min dotter.
Nu när vädret blir bättre går vi ofta ut på promenad med hunden eller till lekparken. Jag har inte några andra hemmaföräldrar att umgås med utan träffar lite folk på lekparken ibland.
Du är en jättebra mamma till din dotter! Den allra bästa! DU är den enda som vet vad som är bäst för henne. Barn som är under tre år har utvecklingspsykologiskt inget "behov" av att umgås med andra barn 8-5 varje dag. Stress är absolut inget man "behöver", det är rent av skadligt!
Strunta i alla "kloka" råd om dagis och följ ditt hjärta!
Kram!
 

Håller...

Skrivet av  Carola
med alla tidigare som skrivit. Själv är jag hemma med sonen 2 år+2 mån. och kommer att vara hemma åtminstone tills han blir 3 år. Vi bor också i Finland och jag trodde faktiskt att det var mera accepterat här att vara hemma med barnen då det är vanligare pga. vårdbidraget. Hittar du inga andra mammor o. barn som är hemma på dagarna där i närheten? Själv tycker jag att det är bra för ens självförtroende och övertygelse att man gör rätt då man ser att också andra väljer samma väg. Vi deltar i församlingens mamma o. barn-grupp en gång i veckan och trivs jättebra. Var i Finland bor du?
 

Hej!

Skrivet av  Frida & Linnéa 30/5-01 + bf sep
Först av allt: Jag tror inte att man kan ge barnet för mycket närhet! Det är ju helt underbart att hon vill vara så nära sin mamma hela tiden, passa på och njut!

Och att folk säger att hon BEHÖVER börja på dagis osv, träffa folk... I den ålder behöver dem inte det! Och träffa folk kan man göra på andra platser. Tex Öppna förskolan eller olika aktiviteter för barn, någon gång i veckan, när det passar.

Jag känner igen mig i mycket du skriver. Många har påpekat samma sak för mig, men jag tror att just nu behöver Linnéa MIG. Och jag henne... Det är så kort tid dem är små och jag vill vara med henne.
Vi bor också i Finland och jag tycker att förståelsen är större här för att vara hemma. Just kanske för att vi har den möjligheten ekonomiskt med "hemvårdsbidraget".
Jag hoppas att du sluatar tycka att du är en dålig mamma, det är du VERKLIGEN INTE för att du väljer att vara hemma med ditt barn. Tvärtom! Stå på dig. Och vill du ha någon att prata med så skriv! Vi kanske har fler erfarenheter att byta då vi bor i Finland? ;-) Är du svensk eller finsk?

*kram*
 

:o)

Skrivet av  Baloomamma
Vi är svenska. Jag flyttade till Finland,från Sverige för snart 3 år sedan. Jag skriver jättegärna och vi kan säkert byta erfarenheter som har med Finland och barn att göra. Nattikram
 

Artiklar från Familjeliv