Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fundering

Skrivet av Lilla gumman
Finns det någon som känner/har känt som jag?
Medans jag väntade vår dotter var jag helt säker på att jag ville vara hemma med henne så läääänge som möjligt. Så även när hon föddes och en bra tid framöver. Tänkte att hon skulle slippa dagis och all stress med att komma dit och hem, få vara hemma i lugn och ro med mig och bara ha det bra, träffa andra mammor med barn iaf osv.
Men nu, när det gått 1 år och 5 månader så vet jag inte vad som är bäst.
Finns det någon mer som trott att ni ville vara hemma så länge som möjligt med ert/era barn men som ändrat er under "resans gång"?
Vad fick er i så falla att ändra er och vad har ni gjort istället och hur blev det?
Svar på tråden: En fundering

Delvis

Skrivet av  Fröken J
Trodde aldrig att jag skulle längta tillbaka till jobbet och tycka det var kul att jobba med litet barn - men det gjorde jag! Jag har jobbat minst 25% sedan Isabell föddes och då har hennes pappa varit hemma. Det har varit kanonbra för mig och resten av familjen! Pappa har fått egen tid med Isabell, jag har fått vara "bara" vuxen ibland och ladda batterierna och då är jag en MYCKET bättre mamma sen. Jag rekommenderar med andra ord att jobba lite om man kan lösa barnpassningen.
 

Samma sits..

Skrivet av  Carola
Vi har en son som är 2 år och 4 månader. Hittills har jag varit hemma med honom, men nu undrar jag hur jag skall göra. Vi är jordbrukare så jag jobbar en del här hemma, antingen är sonen med eller så tar mormor eller farmor hand om honom. Har ett fast jobb som jag är vårdledig från till och med januari -04. Nu vet jag inte om jag skall fortsätta det jobbet eller om jag skall jobba här hemma. Hur som helst så har jag börjat fundera över dagis från hösten. Vi lever jättestressigt med mycket jobb, och det är verkligt stressande för mej att slitas mellan sonen, allt jobb, hemmaarbetet och att hela tiden fråga efter barnvakt. Hade tänkt mig dagis tex. halva dagen, så skulle jag ha bättre tid att vara med sonen då han kommer hem. Men det känns som ett nederlag för mej, jag skulle vilja vara en mamma som hinner och gör allt, och har barnet hemma. Jag tror i alla fall att hela tillvaron här hemma skulle bli mera lugn och harmonisk på det här sättet. Pojken är lite försiktig och jag är naturligtvis orolig för hur det skulle bli. Tillika gillar han ju att vara med andra barn. Till saken hör att dagiset som finns här är stökigt och har inget vidare bra rykte. Valmöjligheterna är inte så många här på landet. Skulle vi ha ett jättebra dagis runt knuten skulle jag inte fundera länge. Jag är i valet och kvalet, men det känns verkligen som om jag måste ompröva mina planer. Tja, det här var lite tankar från mej...
 

Jag hade tänkt...

Skrivet av  Emmanuelle
..vara hemma tills barnen började skolan, och jag tänkte absolut inte ha dem på dagis. Nu har situationen förändrats...

Jag tänker börja plugga på universitetet till hösten. Det är en distansutbildning så jag kommer ändå att vara hemma. För att hinna plugga kommer jag dock ha vår dotter på dagis 15 timmar i veckan, med start i september - oktober. Hon är snart 13 månader gammal nu.

Jag trivs jättebra med att vara hemma, men jag får faktiskt lite panik av att inte ha någon utbildning. Förmodligen kommer jag ta ett studieuppehåll efter ett år, om vi har tur att få ytterligare ett barn.

Det känns väldigt jobbigt att behöva ha dottern på dagis, men jag tror att det kommer gå bra för henne. Jag kommer ju inte ha tid att besöka öppna förskolan eller träffa så mycket andra mammor och barn. Jag har märkt att hon trivs väldigt bra på exempelvis öppna förskolan. Men märker jag att det inte funkar med dagis, så kommer jag inte tveka en sekund med att vänta med mina studier och bli hemmamamma på heltid igen.
 

Jag har alltid velat vara hemmamamma, men..

Skrivet av  Alexandra
..ändrade mig lite efter mycket stöd från fröknarna på öppna förskolan då jag insåg att min son (då ca 3,5år) behövde komma iväg och lära sig saker, få egna kompisar och vuxenrelationer osv osv.
Så när han var 3 år och 9 månader började han på Språkförskola 3,5h 4 dagar i veckan (nu heter det allmän förskola och är 3h 5 dagar i veckan) och det har verkligen varit jättebra för honom och hans utveckling och för mig som fått ensamtid med lillasyster.

Jag hade alltid tänkt vara hemma med mina barn, men för ett år sen började jag fundera på vad det innebar egentligen. Jag anser att jag fortfarande är hemma med mina barn och jag vill alltid vara en hemmamamma. Jag vill finnas där när de kommer hem från skolan,jag vill ta hand om dem när de är sjuka och jag vill finnas där när de är lediga!

Nu fyller min dotter snart 3 och jag tänkte sätta henne på typ dagis ca 3-4h om dagen det närmaste året för hennes skull och det känns så himla skönt att det är på våra villkor. Trivs inte min son eller dotter så kan de sluta på en gång!

Vet inte om det var svar på dina frågor. Halsover ;) så svaret var kanske rörigt!!
 

Ja, de tankarna dyker upp titt som tätt

Skrivet av  Jane
men jag har arbetat 50 % på kvällar och helger och då har pappan varit hemma.... fungerat superbra för oss.

Jag får lite stimulans och de får egen tid tillsammans.

Jag skulle nog inte orka vara hemma på heltid.
 

Artiklar från Familjeliv