Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagis eller ej (långt)

Skrivet av Helene
Ser att det är fler än jag som har samma förmån som jag, att vara hemma med sina barn. Vi bor ute på landet, så det finns inte så många kompisar till fr.a. de större tjejen 2.5 år. Nu till min fråga jag har fått plats på dagis till henne (15 tim/vecka). jag är hemma med hennes syster och kommer så vara i minst ett år till därefter kommer jag jobba halvtid. Behöver den stora börja nu eller kan hon vänta ett tag till? jag vill ju inte beröva henne den sociala biten i samspelet med jämnåriga. Hon träffar grannpojken som går på dagis 15 timmar vissa eftermiddagar, vi går till Ö fsk ibland, och vi simmar en gång i veckan. men i bland undrar jag om det räcker för henne. Jag vill ju inte göra henne en björntjänst. Vad har ni för erfarenheter?
Svar på tråden: Dagis eller ej (långt)

Ingen fara!!

Skrivet av  Hemmamamma
Det finns väl ingen anledning att oroa sig.Ditt barn har det jättebra ,synd bara att inte fler småbarn får ha det som ni.Hon kommer att bli en större social succe\' om hon får vara hemma i sin trygga familjemiljö tills hon är större.Mina barn har börjat så smått vid tre och ett halvt års ålder och dom har tyckt att det har varit ok men dom har lika gärna varit hemma också.Jag tror att man ibland lägger över sina vuxenbehov på barnen och har svårt att se att dom kan vara hemma=trist och händelselöst.Men barn nuförtiden blir knappast understimulerade, snarare tvärtom!En lugn och stressfri barndom tror jag kan vara en vaccination mot livet som väntar.Ge ungarna tid, och fundera över vad dom frågar efter egentligen?
 

Håller med hemmamamma! imt

Skrivet av  Eva m Ike0108 + bf 19/5, Portland, Oregon
imt
 

Åh vad skönt!

Skrivet av  Bibbi
Vad skönt att läsa ditt inlägg!
Tvivlade just idag!
Treåringen (snart 4) sa, när vi hämtade femåringen på dagis, att han också vill gå på dagis. Har tänkt vänta tills nästa höst, då han får gå i allmänna förskolan.
Men så när han sa sådär idag, började jag vackla...
Han lekte just då på dagisgården, och det var ju kul förstås!

Men jag ska nog försöka ägna mig mer åt honom och hushålla mindre! Så får vi se om det känns bättre...

 

Ville bara berätta

Skrivet av  Lilla Kanins mamma
Min son är 4,5 år. Dotter är nu 20 månader. När dottern föddes tog vi hem hennes storebror från dagis. Han hade då gått på dagis från han var 16 månade tills han var 2 år 10 mån. Dagis gav honom ingenting. Det gjorde honom ledsen att vara utan oss (föräldrar) och det gjorde oss illa som familj. Nu har han varit hemma nästan två år och trivts jättebra. Han har gått två förmiddagar i veckan på Kyrkans barntimmar (totalt 6 timmar) för att få leka i grupp. Annars har det varit simning, öppen förskola, biblioteket, museer och lek hemma som gällt. Med vår erfarenhet tycker jag du ska ge det ett försök att ha dottern hemma. Kolla kyrkans aktiviteter om du känner för det. Barntimmarna brukar vara för barn mellan 3 och 5 år, så det närmar sig för din dotter. Biblioteket har oxå varit en guldgruva för oss. Kolla när det finns sagostund etc på nåt bibliotek i närheten. Sen skriver du ju att ni bor på landet. Då har ni ju naturen att vara i.
Bara lite tips och tankar. Lycka till!!!
 

hålle med

Skrivet av  anna
hon hinner med det ,,hon är inte ensam du och lillbror och sin fantasi...den är bra att träna upp ..
 

Artiklar från Familjeliv