Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ekonomi:detta med second hand osv

Skrivet av m med 2, spanar prislappar
Många hemma-mammor säger att de köper mycket second hand eller begagnat till barnen å vuxna när det pratas om ekonomi. Jag har varit hemma i 6 år och upptäckt att visst är det bra att göra det om vänner säljer tex en vagn just då man behöver det....själv har jag tyvärr varit med om begagnade vagnar som pajjat strax efter, och därför köpte vi en ny combi för 6 år sen, som vi vårdat ÖMT och nu använder t nr2.Pengar fick vi hjälp med av föräldrarna. Där hade vi TUUUR! Vagnar är dyra!!Säng kollade vi på annons. En del var ok, men madrassen måste då bytas. Så vi köpte ny på IKEA, billigt!! En vän ville sälja sin babysitter t oss för 60 kr och jag tänkte ta den MEN hittade en NY för 49 kr på JYSK. Wow! Den sliter vi på än. Babygym tänkte vi köpa på annons men så köpte farmor en NY för 99 kr. (tackar,tackar)En vän ringde å berättade att de hittat en potta på loppis, bara 20 kr. Bra, tänkte jag, tills jag såg nya pottor på IKEA för 12 kr. Likaså matstol köpte vi där för 99 kr, då vännen köpte en för 200 kr på annons. Jag tror inte blint på att begagnat och second hand _alltid_ är billigaste valet. Ibland kanske man oxå ska satsa några tior x-ra, speciellt om man har 4-5 barn tätt som kan ärva. *harkel, Maria.O?* Jag köper inte längre second hand till barnen, utan gör kap på H&M och får /får låna av vänner. Härom dagen köpte jag byxor t Denise och t-shirt + matchande strumpor för 100 kr, allt nytt. och de jag köper har hon nu enda till hösten. Till bebisen Minna lånade jag vinteroverall från bekant, fin rosa som hon köpt ny för flera hundra, men ville låna ut. Vi har även ordnat nu ett "klädkonto" dit 400 kr varje månad går och vi kan köpa kläder mm som behövs. Så ett tips; kolla runt, tex på ikea, om det är nåt ni behöver....
Svar på tråden: Ekonomi:detta med second hand osv

Ja du, jag har...

Skrivet av  Maria m. Albin, Tilde, Feline & Indre
nog aldrig handlat på second hand till barnen. Eller ju förresten ett regnställ i stl. 80 för 25:- köpte jag för några år sen.

Jag tycker att det är bättre att handla på rea. T.ex. för ett par veckor sen då H&M hade 70% rabatt på massor av kläder. Jag handlade då för strax över 1000:- och fick mängder av kläder till mig, sambon och alla barnen.

Har insett att jag inte tjänar så mycket på att köpa beg. till mina barn då jag vet att kläderna används av minst ett barn till (de neutrala kläderna av minst tre till).

Att låna av kompisar det tycker jag är bra (förresten m med 2 så hänger det lite klänningar till din lillplutta här i vår hall). Både när det gäller kläder och andra babyprylar.
 

helt klart har du en poäng

Skrivet av  Christel och Axel 021001 + bebben i magen
i det du säger! Jag har nästan köpt allt begagnat till vår son, dvs. vagn och andra saker. Och jag har haft jättetur, det har varit fina och fräscha saker. Men jag har verkligen noga jämfört priser och håller helt med om att det ibland lönar sig att köpa nytt. Vi köpte barnstolen på IKEA, vi med. JÄttebilligt. Så, visst, ska man verkligen vara ekonomisk, då ska man jämföra. Det använda är inte alltid billigast - och sen är det ju en fråga om kvaliteten också. Vi har verkligen haft sån himla tur med allt vi köpt.
 

Artiklar från Familjeliv