Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

BAKMASKIN!!

Skrivet av Åsa
Maria med 3 berättade att du använder bakmaskin.

Hur fungerar den? Måste maninte knåda och böka med degen alls? Fixar den jobbet själv. BERÄTTA!! Jag funderar på att skaffa en för att få ner matkostnaderna!!

Berätta gärna mer även om lergrytan!!
Svar på tråden: BAKMASKIN!!

Hejsan

Skrivet av  Maria med tre
Jag bara läser recept, blandar enligt instruktion och ställer in tiden för när brödet skall vara klart.Den fixar allt , man kan göra sockerkaka på detta sätt också;-)
Vad funderar du på vad gäller lergrytan? Det är deinitivt en av mina bästa vänner. Jag brukar efter frukost lägga den i blöt, måste vara fuktig när man laddar den med mat, därefter skalar jag potatis, rotfrukter, morötter och tar ut fryst kyckling(bäst resultat med kycklingklubbor eller hel kyckling), eller fryst kött/fisk/frusen köttfärslimpa som inte är gräddad. Kryddar med salt, örtkryddor eller vad man nu gillar. Jag delar potatis,rotfrukter etc och lägger dem i botten, sedan kyckling/kött/fisk överst, på med kryddorna in i ugnen som skall vara kall och vrider på 175 grader. Efter 2-3 timmar(man kan ha den inne längre om man vill) är måltiden klar och under tiden brukar jag vara ute med mina barn eller så göra mindre roliga sysslor. Det går att laga soppor, grytor men med lite större frysta köttbitar , köttfärslimpa etc etc. Det är gott, enkelt, fettsnålt och maten smakar otroligt gott.En mindre lergryta räcker bra till 4 personer, den lite större till 6 personer.
 

Artiklar från Familjeliv