Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3-åring hemma...

Skrivet av SaraS
Vår dotter fyller 3 år i december och har gått på dagis sen hon var precis fyllda 1. Nu lutar det åt att vi kommer att säga upp platsen och låta henne stanna hemma. Dels så kommer hon få ett syskon i november och sen verkar hon inte trivas på dagis längre. Hon är den enda 3-åringen på henne avdelning, får inte alltid vara med att leka med dom stora barnen och är inte alls intresserad av dom yngre. Nästan varje dag nu efter sommaren har hon sagt att hon vill sluta på dagis, och att nån viss person vart dum eller dy.
Hursomhelst, hur sysselsätter man en 3-åring hela dagarna? Vet inte hur det är på öppna förskolan nu, men jag atar att det är mest yngre barn där. Och kyrkans barntimmar, skogsmulle o.dy är för det mesta från 4 år. Känner tyvärr inga andra hemmamammor... Tips önskas! Är det kanske bäst att låta henne vara kvar på dagis iallafall?
Svar på tråden: 3-åring hemma...

Jag hade utan tvekan..

Skrivet av  Marii
tagit hem henne. Tycker att det är viktigt att lyssna på de små. Om hon inte trivs och uttrycker det tydligt och ofta så är det en nog så viktig anledning att göra något åt situationen.
När det gäller sysselsättningen så rekommenderar jag att du läser allt du kan hitta om treåringar. Din dotter kommer också att både vägleda och lära dig en hel del om vad hon behöver.
När det gäller kompisar så får man försöka att få kontakt med andra hemmaföräldrar genom parklekar, kanske har kyrkan eller kommunen andra aktiviteter för treåringar som musiklek eller dyl. annars kan man t.ex. sätta upp en lapp på BVC.
Hon behöver inte kompisar hela dagarna, treåringar är suveräna på och behöver också vara för sig själva en del.
Se till att du har olika aktiviteter tillgängliga som måla, lera, klippa, klistra osv. osv.
Sätt henne gärna som delaktig i arbetet med lillasyskonet så fort hon har lust, hon kommer att delta med stor glädje.
Min son var tre år när han fick ett lillasyskon och han hjälpte till med blöjbyte, tröst, sjöng för henne, visade henne saker, berättade om allt och pussade kramade och satt gärna och höll i henne och gosade osv.
Så fort hon grät det minsta så kom han farande till mig med bestämd min och tittade uppfordrande på mig och sa att jag måste ta hand om henne NU, hon GRÅTER JU...:-)
Mina treåringar har också alltid med stor lust hjälpt till med disk, handling, postärenden, matlagning o. dyl. Man får se genom fingrarna med resultatet för det mesta :-)och berömma med stora gester om hur fiiint det blev. Och fixa till det i smyg efteråt:-)

Om det mot förmodan skulle bli så att hon inte alls får några kompisar överhuvudtaget och hon verkade behöva det så skulle jag se efter om det fanns något lekis (brukar vara från tre år och hålla på i tre timmar per dag 9-12). Eller så skulle jag gå runt och se om jag kunde hitta ett bättre dagis med fler jämnåriga i gruppen och ha henne där tre timmar om dagen istället.

På det viset så får hon både kompisar och har chansen att vara ordentligt delaktig i familjearbetet. Jag tror att du kommer märka väldigt fort att du fixar det hon behöver utan problem och jag önskar lycka till och ha det jättemysigt med din treåring och grattis till den kommande guldklimpen. MVH
 

Hej igen, Sara S..

Skrivet av  Marii
jag glömde en för mig viktig sak och det är rutiner. Allting i hemarbetet och med barnen blir enklare om man lägger upp en del fasta rutiner (som man kan bryta helt mot ibland så klart:-)) Fördelen du har är också att du kan lägga upp rutiner som passar just dig och dina barn allra bäst.
T.ex. så att man kan placera utevistelsen när det känns som bäst för just er, själv har jag alltid varit ute minst två timmar (minimum) varje dag (i ur och skur) för att jag tror att det är mycket viktigt att inte spendera för mycket tid i inomhusluft.

För oss har det för det mesta varit bäst att vara ute på eftermiddagarna. Då brukar det också finnas fler barn i parkerna. När vi är inne så vädrar jag alltid ordentligt dessutom, bättre att ha lite mer kläder på sig och ha bättre luft...tycker jag.
Ja, det är väl vad jag kan komma på att tipsa om just nu. Är det något du undrar över så skriv gärna igen..Mvh
 

Du är det bästa som hänt dina barn

Skrivet av  Sofia
Det är klart att storasyster ska få vara hemma, trivs hon inte på dagis finns det väl ingen anledning att låta henne vara där när du är hemma. Kolla runt på öppna förskolor, finns det bara en där du bor finns det kanske en till i grannbyn. Kolla kyrkans verksamhet. Fråga på BVC. Sköterskan kanske vet om det finns fler stora barn hemma och kan förmedla kontakt. Jag har haft min stora tjej hemma tills hon fyllde 4. Det var inga som helst problem. Hon har hjälpt mig med hushåll och baby. Hon älskar att diska. Några gånger varje vecka har vi gått iväg och träffat andra barn. Det har funkat jätte bra. Lita på dig själv och på ditt barn. Umgås med varandra nu, hon tar studenten fortare än du tror.
 

Är själv hemma...

Skrivet av  Kat
...med en vild 3,5 åring. Det gick lite trögt i början att sysselsätta henne, men nu har vi hittat en modell som funkar. Det bästa tips jag kan ge dig är att försöka strukturera dagen, gärna med penna och papper så att ni har vissa rutiner, gå ut ungefär vid samma tid varje dag, pussla och läsa böcker, måla och rita varje dag o.s.v. Man behöver inte följa det slaviskt varje dag och kan gärna skippa schemat om någonting roligare dyker upp, men det är en bra hjälp när man själv är trött och barnet är på dåligt humör och det regnar ute. Man får mer gjort dessutom. Jag har henne hos dagmamma 8 timmar i veckan, mer behöver hon inte.
Lycka till
 

har jag gjort!

Skrivet av  Erika
precis som om det vore min text!
Inga jämngamla på dagis,
vill inte gå, och har precis fått syskon,
jag tog hem henne!
Skriv gärna en rad till mig:
[email protected]
och bolla tankar.

 

Artiklar från Familjeliv