Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en fundering

Skrivet av Christel
Jag har länge undrat varför det ofta blir så laddat på det här snacket. Det är viktigt att kunna diskutera med varandra om olika saker som berör hemmaföräldrar på något sätt, självklart! Men kan vi inte försöka att hålla god ton i åsikterna istället för att, som det allltför ofta mynnar ut i, vi hoppar på varandra och nästan snuddar på personangrepp. Det känns så ledsamt och oseriöst.

Sen är det ju nästan alltid så att det är några stammisar på snacket (som på de flesta snack) och när det blir dålig stämning är det nästan alltid någon utifrån som annars aldrig är på snacket som gör påhoppen. Om nu dessa personer har ett intresse att vara här, kanske de kan försöka hålla god ton åtminstone? Och gärna presentera sig, det vore ju trevligt förstås :O) Då får man ju alltid ett annat välkomnande. För jag förutsätter att personerna i fråga inte kommer in här bara för att tjafsa!

Med förhoppning om bättre stämning framöver!
Svar på tråden: en fundering

Är det påhopp

Skrivet av  carro
eller är det så att man diskutera något?

Det är ju relativt vanligt att de som först ropar påhopp är de som inte har särskilt mycket intresse av en diskussion utan mest vill ha lite klappar i ryggen, medhåll och speciellt de som sjävla vill bestämma VAD sidan ska inehålla. Varför ska det finnas "stammisar" som ska anse sig ha rätten att bestämma vilken åsikt som ska föras fram och vilka som inte är välkomna och vad som är påhopp?
Jag tycker det är bristande respekt att komma och påstå att andra människorsos åsikter är tjafs!

Varför är det så viktigt att presentera sig, jag har all rätt i världen att vara anonym.

Jag kan vända på ditt resonemang och tycka det är så trist med en kaegori som INTE vill dikskutera utan bara sitta och få beröm för att man valt sååå rätt...

Så fort det kommer en åsikt som inte passar in i normen så ropas det påhopp, inte konstigt att den här sidan är en av de mest tråkiga, det diskuteras ju aldrig något här.

 

påhopp

Skrivet av  Christel
är det när det blir personangrepp, tycker jag. Och god ton gör att stämningen blir trevlig, oavsett åsikt. Jag skriver inte att det är viktigt att presentera sig, bara att det är lättare att bli välkomnad om man vet lite om personen, såklart :O) Såklart har du all rätt i världen att vara anonym - det har jag aldrig ifrågasatt. Och stammisarna bestämmer ju inte på något snack vad som ska sägas. På vissa snack finns det ju info om vad det handlar om, men annars förmodar jag att de som är på snacket tillsammans skapar stämningen? Du kanske har hört uttrycket "it takes two to tango"? Jag tycker också precis som du att det är bristande respekt att påstå att andra människors åsikter är tjafs. Det är trist om någon gör det här. Jag säger bara att det förekommer tjafs ibland och att det krävs mer än en för det.

Ha det gott och hoppas att du inte känner dig alltför kränkt av mitt inlägg - det var absolut inte min mening ;O) ...god ton, som sagt!
 

Men du...

Skrivet av  Mimmi m Zacki....
..hur har du haft det i ditt arbetsliv???Om man gör något riktigt duktigt så lovordas man o man får beröm o tom mer klirr i kassan..Men som hemma mamma så får man inget av det, OJ nu ljög jag man får ju för gudsskull den bästa belöningen, man får se sin riktiga rikedom växa tom bättre än den rikedomen som banken njuter av...
Det jag menar är att man bör nog tänka sg lite för, många av oss som är hemma kanske inte kommer i kontakt med så många andra vuxna som en yrkesarbetande o stressad mamma oftas gör...

O om man vill vara anonym så behöver man inte skriva sina idiotiska inlägg, för det finns ett ordspråk o som många lär sina barn idag..."Man står för det man säger o gör" eller har den uppfostran försvunnit????
Att vara ärlig o uppriktig kanske inte är så himla nödvändigt idag....
 

men vem anser du ska ge dig beröm?

Skrivet av  carro
vilken arbetsgivare som helst?

Om jag arbetar och får beröm så får jag ju det berömmet av min chef, inte av någon annan. Så vill du ha beröm för din insats som mamma så får du kräva det av din man eller av dina barn! För det är väl för dem du utför ditt goda arbete? Det är inte åt mig så jag har inget behov av att ge dig beröm.

Vad gäller anonymitet så undrar jag varför det är så viktigt att veta en massa saker om folk, varför inte vara nöjd emd en persons åsikter?

Jag läser aldrig infot hos de som skriver för jag har inget behov av att veta mer om dem. Jag har inte heller något behov av att beskriva min livshistoria för okända människor på Internet. Så du är lika anonym för mig som om du hade haft ett K som signatur.

Det har liksom ingenting med ärlighet att göra, varför tror du det? Av vilka skäl drar du den kopplingen? Man kan dessutom skriva vad som helst i sin info bara för att få uppmärksamhet, hur vet du vem som har en "sann" info elle inte?
 

Du har så rätt..

Skrivet av  Mimmi m Zacki....
..för oftas blir jag bara irriterad av inläggen här så jag ids inte skriva...
Själv så har jag ju en del i mitt bagage o har valt mitt liv efter mina erfarenheter, mina värderingar o förföljer en dröm jag har haft i hela livet....
Synd att man skall nervärderas på denna sidan av de som tjafsar hit o dit om jämlikhet o leker besseweissrar....

O har en god lust att bara skaka om folk att de ska inse att barnen är inte statusprylar utan de är livet, de är den enda ÄKTA förmögenheten man har....

Får oxå känslan av att man ska inte värderas jämlikt pga att man har valt att ta hand om sina barn själv....
Varför ska man vara mindre värd om man väljer att vara hemma längre än fp:n tillåter?????
 

nu är det väl oftast så

Skrivet av  carro
att det är väldigt vanligt att det är hemmamammorna som nedvärderar sig själv!

Om du inte håller med mig så fundera över hur ditt inlägg kan tolkas av en som gör andra val än du?

ex. vilka människor pratar du om här "O har en god lust att bara skaka om folk att de ska inse att barnen är inte statusprylar utan de är livet, de är den enda ÄKTA förmögenheten man har...." jag känner ingen som ser barn som statusprylar,hur många kännder du?


och vad innebär dettta: "har valt mitt liv efter mina erfarenheter, mina värderingar o förföljer en dröm jag har haft i hela livet...." det har jag ochså gjort men vi lever inte samm liv för det, är mina drömmar och värderingar och erfarenheter fel då? eftersom jag valt annorlunda än du?

Det är kanske dags att börja titta på sina egna åsikter och vad de egentligen innebär för de som gjort andra val. Ovch detta INNAN man börjar kritisera vad andra säger/skriver...reflektion över sitt eget sätt..
 

Håller med

Skrivet av  Pollymamma
Jag kollar in här lite ibland och först trodde jag att att det var ett snack där man kunde bolla tips och idéer med andra i samma situation (som alltså valt att vara hemma med sina barn), man blir lite avskräckt av tonen ibland...
 

Artiklar från Familjeliv