Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver hjälp, dagis eller ej?

Skrivet av Maria med hjärtat
ni får ursäkta om detta är fel snack men jag provar här och på snacket "arbetslös förälder". jo, mina förädra dagar är slut den 1 aug (jag har enskild vårdnad)och då blir jag arbetslös. Så vitt jag har förstått så måste man ha barnet pådagis för att få A-kassa. saken är den att jag tycker pojken är för liten då 16 månader. hur har ni andra gjort har ni några tips. Är det socialen som gäller. vet att A-kassan förklarade att man bara skulle ha omsorgen ordnad och att det kunde vara någon kompis eller släkting. Men jag har bara kompisa som är sjukskrivna och då får de ju inte passa barn för det måste väl fölrsäkringskassan sätta stopp för eller? Kollar A-kassan upp vem man har barnet hos?
Blir så tacksam för allhjälp jag kan få.
Svar på tråden: Behöver hjälp, dagis eller ej?

Bättre med dagis, din rätt!

Skrivet av  Christine m. Diana 000414 och Albin 031102!
Min dotter började hos dåvarande dagmamma när hon var 10 månader så ditt barn är inte för liten för att börja där! DEt ska nog gå bra. När man är arbetslös så har man rätt till "15 timmarsvecka" för då kan man inte söka jobb på heltid. Hör av dig till mig för besked om hur det ska gå. Mina dagar själv går ut nu här i augusti så då får det blir soc men jag har redan gk´jort plats åt min pojk som blev född i november och har sin plats f. o. m. 1 augusti.
 

Men bara för att man har plats

Skrivet av  Mamma till ettåring
så behöver man väl inte lämna barnet där? Eller måste man utnyttja platsen för att få behålla den? Annars kan han väl vara där ett par timmar några dagar i veckan? Du måste ju också fundera på hur du skall göra om du får ett jobb, för då måste du ju lämna honom på dagis. Du kan ju inte ha A-kassa för att ha råd att vara hemma!
 

Vad jag vet

Skrivet av  mamma t D&M
om A-kassa från vad mina arbetslösa vänner sagt är att arb.förmedlingen ÄR PÅ EN mycket att man ska söka jobb, och då måste man ju ha dagis. För att få sossbidrag måste man vara anmäld till arb.förmedlingen vad jag vet. fick nämligen bidrag för 6,5 år sen och då var det så. Man skulle visa att man ville jobba, om man var frisk. Inte bara vara hemma o få bidrag. Alltså ska du _inte_ ha barnen på dagis får du kanske jobba eller plugga kväll om ni inte kan få detatt gå runt på makens lön. =)
Jag jobbar kväll 3 kv/vecka.
Kram
 

Artiklar från Familjeliv