Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver hjälp av era mina kloka vänner...

Skrivet av Åsa
TÄnkte höra om det finns några rekommendationer eller kanske t om någon lag om att lämna barnen ensamma hemma.
Får man lämna barn ensamma hemma(pratar om barn över 8 år!!)?
Hur länge får de isåfall vara utan tillsyn?

Lite funderingar bara när jag ser hur "bekanta" gör med sina barn. Jag har ju väldigt svårt vid tanken att barn ska gå hem från skolan och sedan vara ENSAMMA hemma tillföräldrarna kommer på kvällen. Jag ser det ju som en STOR trygghet för barnen att jag är hemma när de kommer från skolan. De behöver aldrig komma hem till ett tomt och tyst hus.
Hemska tanke om något hänt i skolan eller på vägen hem och de inte har någon att prata med...
Svar på tråden: Behöver hjälp av era mina kloka vänner...

Vet inte...

Skrivet av  Emmanuelle bf 20/5
...men jag var ofta ensam hemma efter skolan när jag var 8 år. Min mamma var hemmamamma tills jag gick i andra klass, då började hon plugga. Skolskjutsen stannade 200 meter hemifrån. Jag gick hem och åt och sen brukade jag leka med grannflickan som även var min klasskamrat. Jag kunde ringa på hos grannarna om det skulle hänt något. Eller så kunde jag ringa pappa på jobbet (han hade väldigt nära hem). Min moster bodde i huset bredvid. Väldigt lugnt område där alla kände alla. Det rörde sig heller aldrig om några längre stunder som jag var ensam. Mamma kom ju hem på eftermiddagen och min storebror kom ju hem när han slutade skolan.

Om ett barn på 8 år klarar av att vara ensam hemma tror jag beror lite på barnets karaktär och om omgivningen är trygg. Jag var ett ganska skötsamt barn :-)

Det kan säkert vara nyttigt för ett barn att kunna ta hand om sig själv. Ett barn som går på mellanstadiet (10-12 år) borde ju inte ha några problem att klara sig ensam i några timmar. Men det är ju viktigt att barnet KAN få tag på sina föräldrar OM något skulle hända.

Att huset är tomt och tyst tycker inte jag är något farligt. Min svärmor som är över 60 år kan fortfarande inte vara ensam hemma. När hennes man åker bort måste någon annan bo hos henne. Hon måste alltid ha huset fullt av gäster. Verkar jobbigt tycker jag att inte kunna hantera tystnad och ensamhet. Att vara ensam ibland ska ju inte behöva upplevas som något negativt och otryggt.
 

Tja...

Skrivet av  mamma t D&M
jag skulle inte lämna en 8-åring ensam hemma, men kanske en 10-åring om den är "mogen".
Jag var ensam hemma vid 7 år och hittade på en hel del...*harkel*
men det är jag det.
 

Ensam hemma

Skrivet av  Pollymamma
Min 10-åring och 12-åring är hemma ensamma ibland.
Först var det en liten stund ngn enstaka gång och sedan har vi tagit det från gång till gång. Jag tror det är nyttigt att få vara själv ibland. Jag tror att barn absolut kan vara ensamma ibland en liten stund. Man måste vara lyhörd och se att det fungerar och ha lite koll på vad barnet gör hemma...Ofta är det ganska stökigt i skolan, då kan det nog vara skönt att få komma hem till LUGN & RO. På fritids är det oftast ännu stökigare än i skolan...Men man måste ju använda sitt sunda förnuft som förälder!
 

Artiklar från Familjeliv