Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dada!

Skrivet av Teolinda
Är stolt att berätta att jag nu varit hemma med barnen i snart två år och precis kommit på mig själv att jag egentligen är en riktig hemmamamma. *s* Har inte tänkt så mycket i de banorna innan. Dessutom kommer jag att vara hemma till våren när barnens lillasyster/lillebror kommer. Känns väldigt omotiverat att skola in en 1-åring på dagis för att efter ett halvår dra bort honom igen. Därför har vi tagit beslutet att inte göra det, utan jag är hemma även i vinter. Tyvärr är jag nolltaxerad och har ingen inkomst, men vi vet att vi klarar det ändå. Just nu älskar jag att vara hemma. Pappa är hemma mycket han med, eftersom han kan styra sin arbetstid ganska mycket.

Tänk vad annorlunda det var när de äldsta var små. Då hatade jag att vara hemma och slängde mig ut i arbetslivet så fort jag kunde. Pappa jobbade i Tyskland och var hemma varannan helg. Allt var bara stress o stress.

Nu har både han och jag ändrat åsikt. Vi tar dagen i ett helt annat tempo än innan, äter frukost tillsammans i lugn och ro, ungarna slipper stressa upp kl.6 för att åka iväg till dagis och fritids. Vi kan gå o mysa ett tag innan det är dags för skolan. Ibland kommer pappa hem mitt på dagen och fikar.

Och jag ser enbart fram emot kommande år då jag kan fortsätta njuta av barnen. :-)

När det sedan är dags att börja jobba igen, tror jag det kan bli lika kul, men just nu går vi här och är glada och nöjda.

Det var ett stort steg för oss att komma överens om att vara utan en inkomst hela vintern, men det känns helt klart som rätt beslut.
Svar på tråden: Dada!

Jag vill oxå.....

Skrivet av  karina21
Vad kul att få vara hemma. Jag är det just nu med vår lilla tjej på 18 mån. Men jag söker jobb för fullt eftersom vi inte tror att vi ska klara fler barn på min sambos lön. Han får ut ca. 18000 kr/mån.Jag är precis som du nolltaxerad och har ingen inkomst. Hur klarar ni er?
/Karina
 

Artiklar från Familjeliv