Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har de lugnat ner sig? :O)

Skrivet av Sussi m Maja + 6 till...
Vilket liv det blev... Och det känns som det var mitt fel! Vill verkligen inte skapa någon trist debatt, eller dålig stämning här... Det finns ju faktiskt andra snacksidor som handlar om för/emot förskola, jämlikt hemma osv. Tråkigt att det skulle bli sånt rabalder. Hoppas att jag får vara kvar här, att ni inte är förbannade på mig!
Svar på tråden: Har de lugnat ner sig? :O)

Det verkar så...

Skrivet av  Loppan
och du ska inte ta åt dej det minsta för att ha "skapat dålig stämmning"! Ibland tar det hus i helsicke och blir så här. Jag är själv rätt eldfängd av mej och har svårt att hålla tyst vid rätt tillfälle. Tycker precis som du att det är för/emot dagis etc. så kan tas på de sidorna den debatten finns för! Här ska vi hemmaföräldrar bara rå om varandra och dela vår vardagsglädje och våra bekymmer. Nu ska jag göra en brasa i öppna spisen, koka en kopp te och njuta av värmen inne när det regnar och är ruskigt ute! Ha en bra fortsättning på veckan! Och Sussi, JAG är glad att se dej här igen!
 

Äsch :-)

Skrivet av  Emmanuelle
Precis som Loppan skriver så blir det så där hetsigt med jämna mellanrum. Klart att du ska vara kvar här!

Herregud finns det en snackgrupp som heter jämlikt hemma också?! Som om det inte var nog med alla feminist-snacken på aff ändå... *asg* :-)
 

Har ochså reagerat.....

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
att det e mycket feminist snack här på aff.
Ibland skrattar jag bara :0)
 

Vilka söta barn du har!!

Skrivet av  Sussi m Maja + 6 till...
Tittade i din info, vilka jättegulliga barn! Är Juhani ett vanligt namn i Norge? Min pappa hette så i andra namn, men han kom från Finland.
 

Svärfar.....

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
heter Juhani i andra namn,han kommer från Finland :0)
Inte ett vanligt namn i Norge.


Tack! :0)
 

Vaddå lugnat ner sig?

Skrivet av  elsia
Nej, jag anser fortfarande att ett jämlikt förhållande är den bästa omgivningen för ett barn när det växer upp. Och tyvärr, du ÄR inte jämlik om du blir försörjd av någon annan. That´s it.
 

i din värld ja

Skrivet av  hemmamamma
punkt
 

Så e det inte.....

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
that\'s it ;0)
Du har så fel,så fel!
 

Vad är detta?

Skrivet av  elsia
Har ni slut på argumenten? Det är bara barn som skriker du har fel, du har fel utan att kunna precisera vad som är fel.

Om era män som jobbar lämnar er, hur försörjer ni er då? Är ni inte beroende av er man för att få mat på bordet? Hur kan ni kalla det jämlikt? Och vad ger det för signaler till era barn? Mamma måste få pengar av pappa för att klara sig.
 

E själv uppvuksen......

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
med hemmamamma,så jag vet vad jag pratar om.
Och mina föräldrer e skilda!
Jag behöver inte förklara för dig,men jag kan med handen på hjärtat säga att du har fel!

Har jag skrikit till dig???

Tilhör du denna sidan eller är du här för å se vad du missar i ditt liv??

Äre inte beroende av min man! måste inte få pengar av honom för att klara mig.

är du avundsjuk på oss här inne som har möjlighet å stanna hemma med barnen?? för det låter inte bettre!

Et barn som skriker i sandlådan,vem som e vad tänker inte jag gå inn på ;0)

Bye,bye!
 

OM

Skrivet av  hemmamamma
det mot förmodan skulle hända då får man ju tänka om för att familjelivet ändrats och kanske börja att arbeta ...enkelt
Förstår inte varför DU har sådana problem med det
Det låter som svenska avundsjukan är igång undra varför bara en behöver jobba och de kan klara sig på lön med barnen MEn inte jag ...suck!
Börjar bli tjatigt att se
 

fast den här sidan

Skrivet av  Sussi m Maja + 6 till...
var ju inte till för att diskutera jämlikhet.... Och herregud, hur kan DU veta hur våran ekonomi är, vem som drar in pengar osv.?? Har jag berättat det för dig eller? Nu kan det ju vara så att jag också jobbar, t.ex. helger och kan, om jag vill, försörja mig själv. Men det är inte dina problem, så jag vill helst slippa ett uttalande om det.

Ta och hoppa ut härifrån nu, du bara förstör stämningen...
 

Varför ska jag göra det?

Skrivet av  elsia
Det var ju ni som började prata om att folk med gräsliga feministiska åsikter gett sig iväg och nej, det har jag inte. jag läser fortfarande på den här sidan. Det är inte förbjudet eller hur? Vem är du att tala om för mig vart jag ska skriva eller inte? Och ingen av er kan ju precisera hur ni skulle klarar er utan er mans inkomst. Ni är beroende av en karl, fast det känns väl för kymigt att erkänna det.
 

ja läs du

Skrivet av  hemmamamma annat nick egentligen men skrev en personlig sak
men skriv inget. Du är ju ingen hemmaförälder.
Jag är miljonär och min man som jobbar försörjer inte mig, skulle vi gå isär skulle det bli ekonomiskt jobbigt för min man...sluta antyd att vi är beroende av mannen. Hur familjeförhållandena ser ut vet du INGET om.
 

Du skall vara kvar här.....

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
skall vara säkert,dom som inte har nåt här å göra kan försvinnA!

Ta inte åt dig :0)

Kram!
 

Jag är inte avundsjuk

Skrivet av  elsia
Det står i vart och vartannat inlägg svar som jag får här. "Du är bara avundsjuk på oss som kan vara hemma med våra barn".

Nej, jag kan faktiskt inte tänka mig något värre än att vara en hemmamamma. Jag kräver mer av mitt liv än att dricka te, gå på öppna förskolan och sitta i sandlådan.

jag vill vara med och påverka samhället i positiv riktning och det gör man inte genom att gå hemma och sköta sin egen täppa, anser jag. Och ja, jag vet att barnen är vår framtid, men jag och min man (han är nämligen lika delaktig i deras skötsel som jag) klarar av att både ta hand om våra barn och göra något mer av våra liv.

Dessutom ,hur skulle kvinnornas situation sett ut i Sverige onm alla valt att gå hemma? Om feminister (verkar vara det värsta skällsord ni kan kalla någon) inte kämpat för våra rättigheter hade kvinnor fortfarande kanske inte haft rösträtt. Är det så ni vill ha det?
 

JO du Elsia...

Skrivet av  Mimmi & Zacki
Om du kan acceptera att alla inte är som du så vore det nog lättare att ha en diskussion med dig...
Men du visar ju bara respektlöshet..
Jag slänger inte skit på de som inte valt att vara hemma...men jag förvånas över hur de orkar...men undrar när i helvete har de tid för sig själva????Är man inte feminist om man kan se till sig själv oxå...

Sedan vad bekommer vad som kommer efter en skildsmässa ska vi inte prata om, vissa av oss kanske kan förhandla...Det har jag gjort o jag går definitivt inte ur deta förhållande lottlöst o i ekonomisk kris...har allt medel på bank o i företag...
 

Jag är inte respektlös...

Skrivet av  elsia
... det jag hela tiden för höra är att jag är bitter, egotrippad, har för dålig inkomst osv. Vad är det om inte respektlöshet? Okej, det är bra att du kan förhandla men alla kan inte det och många av de som är hemmamammor i dag kommer att få det mycket kärvt när de blir äldre. Men var och en blir ju lycklig på sin fason.
 

var?????

Skrivet av  hemmamamma
har du läst hört det???? ange källan tack.

annars antyd inte sånt här. För inte kan du mena att du tror på aftonbladet eller dyl som skapar rubriker för att sälja.
Se du kommer inte längre nu. Vi kan ju inte erkänna något vi inte tycker eller kan stödja
 

inlägg ovan till elsia

Skrivet av  hemmamamma
hoppas du förstog det mimmi :-)
 

Angående rösträtt...

Skrivet av  Emmanuelle
...så är det inte feministernas förtjänst att kvinnor idag får rösta.
Och det är en jäkla skillnad på den tidiga kvinnorörelsen och dagens elit-feminister! Elit-feministerna har enligt mitt tycke inte gemomfört något gott öht, utan verkar mest vara en bunt bittra arroganta kvinnor som vill bestämma över andra kvinnors liv.


Lite historia om rösträtt:

"1866 års riksdagsordning avskaffade slutligen ståndsriksdagen och ersatte den med en första och andra kammare.

Val till andra kammaren skedde bland män med minst 800 kr riksdaler i årslön eller fastighetsvärde av minst 100 kr. Detta gav 5 % av befolkningen, eller 21 % av de myndiga männen rösträtt.

Rösträtt i kommunalval fick män OCH KVINNOR med minst 400 kr i årsinkomst. Enbart personer utan skatteskulder eller konkurser ägde rösträtt.

Rösträtten var proportionerlig mot inkomst. Ingen enskild person fick dock ha mer än en viss procentsumma av de totala rösterna inom en och samma valkrets.

Reformen för allmän rösträtt för män genomfördes 1909 och männen fick rösta vid valet 1911. Reformen för allmän rösträtt för kvinnor genomfördes 1918 och således var det allmän rösträtt för män och kvinnor vid valet 1921.

De kommunala röstreglera reformerades i olika omgångar. Ett tag infördes en 40-gradig röstskala beroende på inkomst. Från 1910 har kommunalvalen varit proportionerliga. Kvinnor har sedan dess varit valbara till samtliga kommunala uppdrag. Enda skillnaden mellan könen har enligt Nordisk familjebok från 1921 varit att kvinnorna särskilt innehavt rätt att frånsäga sig sina uppdrag, vad nu detta inneburit.

Den stora skillnaden mellan fattiga män och kvinnor har alltså varit att de fattiga männen fick delta i ett par val mellan 1909 och 1918. På grund av världsläget denna tid är uppfattningen bland moderna historier att denna rättighet vägde mycket lätt för männen jämfört med plikten att gå ut och försvara nationen i krig."
 

Feminist är inget skällsord...

Skrivet av  Emmanuelle
...utan namnet på en politisk ideologi. Hade jag velat förolämpa dig så hade jag inte använt beteckningen på den ideologi som du valt att ansluta dig till.
 

hahaha

Skrivet av  hemmamamma
är det det DU tror hemmamammor gör?? ja då vet du inte mycket. jag gör inget av det du skrev. Utan är engagerad förälder i fritidsaktiviteter inom hockeyn, jobbar även som bla webbansvarig hemmifrån, är också med i skolföreningen "vandrande förälder ute på stan"
går kurser och tränar på gym sedan det vanliga med rutiner + och skola. Får ut massor av mitt liv. Så lägg av nu!!! Det är DU som tycker och har förutfattade meningar om sk "hemmaföräldrar"
 

Vad gulliga ni är :O)

Skrivet av  Sussi m Maja + 6 till...
Kan vi inte helt enkelt strunta i att svara på vissa inlägg så kanske de ger sig snart... Vet att det är svårt att låta bli när man blir arg, men kanske det hjälper. I annat fall får vi väl kontakta redax om det blir för mycket ;O)

Tack för att ni svarade så gulligt allihop (utom en :O)), vi hörs igen! Nu ska vi till öppna förskolan!
 

Jag tänker inte

Skrivet av  Loppan
svara på "eldarens" insändare mer jag heller. Det finns så många andra som jag mycket hellre för vettiga disskusioner med! Hoppas du har en fin dag!
 

Artiklar från Familjeliv