Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste bara få fråga

Skrivet av Sölvi med 6 barn
vad är tänkt med detta snack? Jag trodde det var till för hemmaföräldrar, altså de som har valt att vara hemma med egna barn efter föräldraledigheten, men jag kanske har fel?

Läste bara lite lätt sista inlägg, bla från elsia, där hon är lite kritisk mot hemmaföräldrar....Då undrar jag bara (man får förståss ha de åsikter man vill) varför läser man på detta snack om man anser att det är fel ovanför barnen att vara hemmaförälder?

Jag är en 34 år ung 6 barnsmor som för tiden är föräldraledig. Har inte jobbat sedan äldste sonen, nu 9, föddes, men i höstas så studerade jag heltid och tänker även studera halvtid till våren.

Nu får jag lite föräldrapenning...jammen inte mycket :) så jag är mer eller mindre totalt beroende av min man (som i sin tur är totalt beroende av banken och jobbet...:)) Men, faktiskt ser jag det så att min man är totalt beroende av mig också, det skulle vara lika mycket katastof för honom om jag plöstligt lämnade. Vi har ganska enkelt delat upp uppgifterna på ett sätt som vi just nu tycker är rätt för oss, så får vi se hur det blir senare.

Jag är uppvuxen med en hemma mamma, som fanns där jämt och ständigt. Det var en trygghet som jag sätter högt, och vill ge vidare till mina barn. Nu är min mamma ute och jobbar och "lever" livet, men hon valde att investera många år i oss barn, vilket jag är så tacksam för.

Man får som sagt tycka och tänka som man vill, och det är även så att det är olika vad som passar bäst i olika familjer. En mamma eller pappa som är hemma och blir rastlös och inte orkar med är inte bra för någont, trivs man inte skall man inte. Men om man måste jobba och inte trivs utan vill vara hemma är det likadant.
Barnen trivs bäst när föräldrara trivs bäst. Och, det är väl bättre med mamma hemma hela dagarna och pappa på kvällstid än bara kvällstid med båda, jag kan ju bara inte fatta hur det kan vara "sämre" för barnen, om föräldrarna är nöjda?
Jag tror i alla fall att jag gör rätt i att vara hemma nu. Sedan skall jag altså studera halvtid så får man se.
Svar på tråden: Måste bara få fråga

Hallais!

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
var du på Jærhagen på torsdag??? Fikk du handlet noe?
Kerstin sa hun hadde snakket med deg ,dere stod oppe og de hilste ned på meg.
Hun glømte å si hvem du og jeg var :0)
Håper du hadde en fin tur hjem *S*
 

Hej du!

Skrivet av  Sölvi med 6 barn
Var du på Järhagen och Kerstin hälsade på dig utan att säga till!!!! Såg du mig?
Jo, man måste ju få med sig nyöppningen :) Köpte regnkläder till William och Julia och fleece overall till Julia... Det var inte så bra erbjudande tyckte jag, fast centret var jättefint. Men, nu är vi tillbaka i vardagen igen, och det blir ingen Norge-resa förän Jul. Då kanske det blir Närbö tur....vem vet? :)
 

Nej.....

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
tor inte jag såg dig.
Det var inte så jätte många erbjudande men det blev lite till sonen och till mig själv :0)
Om ni kommer till Nærbø får Kerstin visa dig vart jag bor,vi skall till Sverige i julen :0( ser inte framimot det,men,men..... har varit ihop med maken i 11 år och vi har aldrig firat jul i Sverige så jag får bara hålla ut S**
 

Förstår dig!

Skrivet av  Sölvi med 6 barn
Fira jul i Sverige, det har jag gjort en gång för mycket :) Jag "måste" vara hos mamma, äta pinnekjött och riskrem...:) Det blir inte riktig jul annars.
Visst, med tiden kan man ju ha den norska julen här hemma, men just nu har jag en mormor på 91 som man inte så lätt flyttar på.
Vi åker till NOrge troligen 22 december och åker inte tillbaka förän typ 5 eller 6 januari.
Stannar ni länge i Sverige?
 

Vi stannar nog.....

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
tisdag-söndag tror jag det var båten gick,men så lite som möjligt iallafall.
Vill hem å ätqa pinnekjøtt,svärmor hatar det!! :0(
 

Jaha

Skrivet av  Sölvi med 6 barn
då blir det inte så länge då, du kanske överlever? :) Jo, det är tisdag - söndag om ni tänker ta båten till Götebort. Vi är rätt trötta på den vägen nu, låååång båttur, så vi har inte bestämt oss. Tog Sandefjord/Strömstad, men då får man ju köra mycket mera, och det är ju inte heller så kul.
Tror vi tar båten till Kr. sand onsdagen....
Då kanske vi sees i alla fall, vem vet!!!!:o)
 

ja

Skrivet av  hemmamamma
Elsia är inte hemmaförälder utan är här och tycker det är kul att provosera fram debatter :-)
 

Jo du är på rätt sida...

Skrivet av  Mimmi & Zacki
..o varit hemma i 9 år, det är tufft..
Själv har jag varit hemma sedan den dagen min förstfödde dog, fick ganska snabbt efter hans död redan på att jag var gravid o 7 mån efter begravningen kom doter nr 1....sedan kom det doter n2 o sonen Z....
Är hemmamamma pga att Z är ett hjärtebarn o ska genomgå en stor hjärtoperation samt han har speciella behov..som jag anser ingen anna ska ta hand om än jag o resten av familjen...

Vi i vår familj har även numera ett företag som går bättre o bättre vid sidan om gubbens o svågerns vanliga jobb..o kan idag vara glad att vi kunnat anställa en ung kille att arbeta varannan helg o mer om han vill samt 1-2 kvällar i veckan..o han blir inte avlönad m svarta pengar utan med hela det vita kittet....sambon har haft en liknande firma tidigare m tvingades gå i kk pga en återförsäljare samt kompanjonens svindleri o försvinnande=( Hade då 11 anställda....

På dagarna gör jag mycket med mina barn o just nu ska vi gå o bada bastu...det är så skönt o kunna lägga dem vi kommer tillbaka...
På em dagarna har vi även vad vi kallar Öppet hus då grannbarn kommer hit på väg hemfrån skolan, eftersom många vi känner arbetar så långa dagar att deras barn skulle vara ensamna så mkt..så då brukar jag ha lättare mellanmål till dem o så gör vi olika saker tillsammans....
Jag gör inte allt hemma utan har en karl som uppskattar det jag gör o han är lika delaktig i barnens vardag som jag....
Och jag anser att alla har rättigheterna att leva sina liv som de vill...vill manstressa o ha minimal tid m familj o hem så ok...jag är anti stress.....
 

Lite av öppet hus har vi här också!

Skrivet av  Loppan
Min granne (som blev lämnad ensam med två barn då karln hennes stack) har jag hjälpt med att se efter hennes barn ibland då hon är borta på jobb. Hennes barn och mina funkar jättebra ihop och det är så roligt att kunna hjälpa dem! I gengäld ser hon efter mitt hus och alla mina djur när jag reser till sommarstugan.
Har själv varit hemma med mina barn i sgs 16 år och tänker stanna hemma tills hon minsta (som fyller fyra på lördag) har börjat skolan.
Så Sölvi, du är nog på rätt sida. Har slutat bry mej om att besvara Elsis inlägg. Det är som att slåss med en väderkvarn...
Och Mimmi, all lycka med Zackis operation!
 

Artiklar från Familjeliv