Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gör ni om dagarna???

Skrivet av Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
Hej!

Jag ska snart bli mammaledig igen och jag funderar då på att ta hem min 2½ år dotter från dagis.

Nu är det så att våran öppna förskola är stängt pga att våran kommun är så jävla dumma i huvudet och inte inser hur bra det är med öppnis.

Vad kan man hitta på som passar båda barnen så min stora dotter inte klättrar på väggarna här.

Tankar som jag har haft är ju många turer till skog och lekplatser, åka och bada, träffa vänner med deras barn. Och sedan aktivera henne hemma med olika roliga grejer...

Men räcker det?

Har ni några fler tips på vad man kan göra?

Jag hatar att sitta instängd och Nathalie brukar inte heller bli så glad på att vara hemma en hel dag.

Svar på tråden: Vad gör ni om dagarna???

ja du

Skrivet av  Monika med 7 väntar bebis i mars
Vad gör man.. För det första om du kan och vill ha kvar din 2 ½ åring några dar på dagis. Hon kanske behöver det. Jag brukar fika med kompisar städa fixa lite hemma... Varit slö ett tag nu.. och måste börja fixa mera hemma med allt... Kommit efter. Nog tycker jag det alltid finns en massa att ta sig för.
 

Ja...

Skrivet av  mamma till denise 98 o minna03
....nu är det tyvärr så att jag är en öppen förskole-människa. Hi,hi. Tråkigt att er är stängd. Har ni ingen Kyrkans Öppna förskola?? Kolla med kyrkorna i närheten om de har "öppet hus" / "barnverksamhet"...nåt brukar de ju ha!! Man behöver inte vara kristen för att gå dit. =)
Ja, diska,städa å plocka kan ju få dagen att gå fortare men jag tolkade det som att du menade vad man kan göra för/med BARNEN utöver det...(?) Tripp till skog å lekpark är helt ok. Själv tycker jag dock det är dööööötrist att göra sånt själv...ha,ha...ja,utan vuxet sällskap. Men självklart gör jag det. Jag försöker dock planera in saker med vänner...så både barnen å vi vuxna får kul...=)
(Du kan ju ha stora på dagis kanske 2 dagar/vecka om du inte hittar nån öf eller kyrkis? )
Kramar
 

Vet inte

Skrivet av  Monika med 7 väntar bebis i mars
Ens om det finns någon sådan här.. Ärligt mina tider stämmer inte med deras.. läste idag... en lapp på bvc babymys utan syskon grupp med dem och dem utan syskon... Men det kan aldrig funka för mig. Dels med tider hit och dit.. och vart ska jag lämna syskonen eftersom min sambo jobbar konstiga tider som chaufför..så sådant kan aldrig gälla mig. och öppna förskolan där känner mann sig som ett ufo och komma dit med åtminstone minst tre barn... Så sitter där bara första gångs mammor ochjag kommer liksom utanför känns det som. Att diskutera vilken blöja som är bäst känns inte så intressant med mera... Är det bara jag som känner sååå ? Och så resonerar de att de ska göra det och det.. och hinna börja jobbba innan barnen är et år och de måste gå på massage också för man ska vara fräcsch med mera... vet inte jag faller bort som inte bryr mig i sådant..*suck* så jag slutade gå
 

Så tråkigt....

Skrivet av  mamma till denise98 o minna03
...när man känner sig som ett ufo...*leeer* Så har jag oxå känt det innan jag hittade 2 ställen där jag passar in. Å min snart 7-åring passar in. På många,många ställen stirrar de när man har en 7-åring på släp de dagar hon är ledig. *ler*
På vårt nya ställe är ofta samtalsämnen allt annat än blöjor o amning...*skrattar* Tur är väl det.
Bara alla i familjen trivs så spelar de ingen roll vad du gör.
Kramis
 

känner som du

Skrivet av  Anna
jag har visserligen bara fem barn men man känner sig som ett ufo på öf då de flesta är så unga och har en helt annan syn på livet och barn med för den delen att man inte känner igen sig. sedan finns det så många som lämnar sina äldre (fr.1½-3)på dagis först och kommer bara med den minsta så har man då barn med sig i den åldern så har de ingen att umgås med iallafall.
 

Hej

Skrivet av  Liselotte
Jag bor också i Haninge och är också irriterad över att de stängde öppna förskolan.... fattar inte vad de tänker med egentligen.
Men kyrkan har öppen förskola 1 dag i veckan här och sen kyrkis för 3 åringar. Jag har min lill-kille på kyrkis och det är jättebra.
Om ni har ett bra dagis så kanske det är bra att gå kvar på fm för då har man ju ändå hela dagen tillsammans och barnet får leka med kompisar oxå..
Lycka till med den lill i magen..
Kram
 

jadu...

Skrivet av  Mia med 4 killar
vad gör vi...? Träffar vänner, pysslar, går promenader, gör snögubbar, bakar, badar, plockar svamp, går på stan, är hos släktingar, fotograferar, lagar mat, klättrar i träd, går ut med hunden, plockar blommor, städar...lite av det jag kan komma på nu :)
Jag tror inte det behövs så märkvärdiga saker för att aktivera barn men panduro har räddat mig många dagar med dåligt väder och kungsörnen och ögonkakao har tillsammans med mina barn skapat många kladdkakor i det här huset :)
Lycka till med den lilla!
 

Tack alla för

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
era tips! :)


Jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra sen när den lill* är född. Men jag kommer ha kvar dagisplatsen till Nathalie och säga upp den tidigas vid förlossningen... SÅ inte allt kommer samtidigt.

Jag har sån ångest...ena dagen bestämmer jag mig för att ha henne hemma och andra dagen att hon ska fortsätta på dagis.
 

Artiklar från Familjeliv