Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

mjölkfritt?

Skrivet av Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Sonen är en månad och har ont i magen. Varför vet jag inte. Han rapas ordenligt efter varje mål. Han får minform och vi masserar men trots det så har han ont i magen. Han ammas.
Jag har läst en del om barn som blivit bättre när mamman slutat äta mjöljprodukter. Känenr att jag inte har nått att förlora på att testa, men hur lång tid tar det innan jag kan se nån effekt. Vad kan jag äta om jag ska äta mjölkfritt?
Svar på tråden: mjölkfritt?

Försöker med lite tips..

Skrivet av  anna
Jag tror att man kan se effekt på några dagar, en vecka. Hoppas detta blir läsligt för dig jag har nämligen sparat detta tips som jag själv fick när jag hade mina tvillingar små. Lycka till!!

Först knatar du iväg till affären och botaniserar. Milda mjölkfritt smörgåsmargarin, Ricedream /solhavre eller Oatly att dricka ha i kaffet, oatly "IMat" eller beneviva havregrädde till matlagning osv. Köp lite god sorbet eller oatlyglass, singoalla kex, mörk fin choklad eller liknande så då dessutom känner att allt gott inte är no-no för dig.

Du plockar bort all mjölk ur din mat å då inte bara mjölk utan ost, grädde, margarin (som innehåller vassle) alla färdiga produkter som kan innehålla mjölkprotein. Man lär sig snabbt laga god mata och läsa innehållsdeklarationer. Bröd kan man äta nästan allt så det är inga problem tänk bara på att Vegetabiliskt Margarin = Med MjölkVegetabiliskt Fett = Fritt från mjölk Du kan laga nästan all mat lika god utan mjölk med havregrädde (gratänger gör du med ströbröd(mjölkfri) istället för ost).

Å du glöm inte köpa kalciumtabletter på apoteket till dig oxå. minst en 3 st 250mg tabletter per dag

Här kommer även hela listan med alla saker att leta efter i innehållsdeklarationerna.Mjölk Smör Yoghurt,Margarin*,Bordsmargarin,*Grädde ,Filmjölk Skummjölk,Créme Fraiche, Gräddfil, KesellaOst, Ostpulver, Mjukost, Smältost Mesost Messmör Keso Kvarg Margarinost Mildaprodukter,Getost,Fårost,Margarin*,Vegetabilisk margarin*Ströbröd**Skorpsmulor** Mjölkpulver TorrmjölkspuIver Kärnmjölkspulver Skummjölkspulver Gräddpulver Mjölkprotein LaktosVassle Vasslepulver Natriumkaseinat Kasein Kaseinat Mjölkalbumin Mjölkäggvita Inte heller vanlig:Choklad Nougat Mjölkchoklad Glass
 

Tipsen

Skrivet av  ML
som du fått ovan av anna är kanon men du bör hålla mjölkfri diet i 2 veckor. Så all mjölk hinner gå ur din kropp samt barnets tarm hinner läka.

Är det så att det blir bättre med mjölkfritt så håller du det ett tag 2-3mån kanske sedan provar du att äta mjölk igen. Fungerar det då har barnets tarmar utvecklats till att tåla mjölk och allt är frid och fröjd. Om inte så bör du undvika att ge mjölk till din son när det är dax för smakiksar, som köpegröt osv. Samt prata med BVC om en allergi utredning. De flesta barn blir av med sin mjölkkännslighet tidigt å även de som är allegiska blir oftast av med den innan 2år.
 

Artiklar från Familjeliv