Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Vill också ha skinka"

Skrivet av Linda
sa vår 3-åring på dagis idag.. Men du får ost på mackan istället sa
fröken, men undrar vad hon ska säga nästa gång. Hur har ni gjort?
Svar på tråden: "Vill också ha skinka"

Nu har inte jag

Skrivet av  B-boom
några barn än, men hade jag varit du så hade jag låtit henne smaka. Nu är hon så pass gammal att hon kan testa sig fram. I och med att hon inte har ätit kött förut lär hon tycka att det smakar jätteilla. Antagligen lär hon inte vilja ha skinka igen. Eftersom hon är nyfiken på skinkan, kommer hon säkert att få tag på det någonstans.
 

låtit

Skrivet av  ella
henne smaka.
Vår flicka har inte börjat på förskola än, men vi har diskuterat lite och kommit fram att vill hon smaka/äta icke veg. som serveras på förskloan så är det ok. Hemma serveras bara veg.mat men utanför hemmets väggar kommer hon att få bestämma själv.
 

Usch vad svårt...

Skrivet av  M
Har inget bra tips tyvärr.

Han /hon är tillräckligt stor för att lägga märket till att andra äter annat och vara nyfiken på vad det är. Men han / hon är inte tillräckligt stor att förstå att det är en död gris han / hon vill smaka på. Så 'valfrihet' skulle jag inte vilja kalla det. Inte mer 'valfrihet' än att ni 'väljer' att äta en pizza med djurkött på i tron att det är quorn.
 

En sak är säker i a f

Skrivet av  M
Tänker säga en sak som säkert, (hoppas jag i a f), är ganska så självklara för er.

Ni bör bestämma så snart som möjligt hur ni ska göra. Kanske ta diskussionen med sonen om vad kött är, (även om det kanske är svårt med en 3-åring). Eller kanske låta honom äta kött.

Samt ge instruktioner till dagispersonalen hur de bör hantera det hela. För det är inte rätt att lämna konflikten hos dem. Om han har sagt att han vill äta kött innan är ju chansen stor att det kommer komma igen..
 

Jag igen

Skrivet av  M
Japp, det är jag igen. Jag börjar bli ganska tjatig vid det här laget.

Jag har tänkt igenom det hela och om jag vore er skulle jag försökt informera min son om att kött är döda djur. (Ni kan ju även be dagispersonalen förklara det vid de tillfällen han vill smaka). Då har han ju faktiskt sedan ett fritt val att göra som han vill.

Enda nackdelen som jag ser är att han kanske sprider ut bland sina kompisar vad det är som ligger på tallriken är djur, samt kanske visar sin avsky tydligt inför 'djurköttet' och därmed påverkar andra barn. Vilket gör att ni kanske inte längre är så populära på dagis. ;)

Men jag antar att den chansen är ganska så liten och faktiskt värd att ta. Det är ju inget värre än sanningen.
 

Jag tänkte precis som du

Skrivet av  Emma
Mina barn får välja själva vad de vill äta utanför hemmet. Men jag kommer att förklara för dem vad kött är - döda djur. Utan att säga att det är äckligt och dumt att äta kött. Jag lämnar valet till barnen. När de är riktigt små så kommer de kanske inte förstå vad det är de väljer och inte väljer. Men det kommer ju med tiden.
Men jag är tveksam till att de kommer att vilja äta något de vet är djur eftersom vi har husdjur hemma. Dessutom kommer de naturligtvis påverkas av våra (föräldrarnas) värderingar om att djur är lika mycket värda som oss. Men jag kan inte se något fel med det.
 

Tänker också så

Skrivet av  Achillea
Det där med fritt val kan ju bara funka i praktiken när barnen är tillräckligt stora att veta vad det är de väljer mellan. Och när de är så pass stora (4 år? 5? 6? äldre?) tycker jag man kan berätta precis vad kött är för något, så kan de sedan få göra sitt val.
Tills dess tycker jag gott att man som förälder kan välja åt dem; det tänker i alla fall jag göra.
 

håller med...

Skrivet av  Erika nr 4 bf 6/4
eftersom våra barn inte går på förskolor har det problemet inte dykt upp ännu. På släktmiddagar frågar de vad de andra äter och vi talar om vad det är, ex. höna, ko osv utan att göra stor affär av det, vi talar om att vi äter inte det utan grönsaker. Tyvärr blir släktingarna ila berörda av att bli påminda av att de faktiskt äter döda djur. Jag tycker att tre år är en för liten ålder att förstå varför man äter kött eller inte. Jag själv ger inte mina barn kött för jag inte tror det är bra att äta kött från dagens köttindustri, jag har svårt att förstå föräldrar som inte äter kött men ger barnen kött.
 

men sprider ut till dagisbarnen

Skrivet av  mandelblomman
menar du att de flesta barn inte skulle veta att det är djur på tallriken de äter?
Tycker nog att de flesta barn jag stött på, samt mina egna har en bra uppfattning om vad de äter, inte luras man väl om de frågar vad det är för kött!
Mina barn har alltid vetat att de äter ko, höna etc, däremot är de noga med att vi köper ekologiskt, att djuren har de bra då de lever.
 

efter att ha

Skrivet av  ella
läst flera inlägg så kommer för mig en föjdfråga: Varför äter ni inte kött? Äter för att det är "döda djur" eller är det av andra hälsoskäl?

Utifrån sin egen anledning till varför man inte äter kött, får man försöka hitta en lösning.
 

Skulle låta henne göra

Skrivet av  Elisha
som hon vill själv. Även om vi inte är vegetarianer, så finns det mycket på dagis som vi inte äter hemma, men för mig skulle det vara svårt att neka oavsett anledning. Skulle inte vilja att mitt barn skulle sitta och sukta och inte få det de andra får. Har ett barn som har celiaki och som tidigare inte kunde äta några mjölkprodukter heller och det har varit många gånger hon har velat ha det de andra barnen fått och som förälder skulle jag aldrig förutom av hälsoskäl låta mitt barn äta annat än de andra.
Sedan ska man ju förklara sitt eget ställningstagande när de är stora att förstå, men även ett barn är ju en egen individ, så de ska ju också ha rätt att vara med och bestämma.
 

Fast det kräver ju

Skrivet av  Achillea
att de är stora nog att förstå VAD det är de väljer, annars är det ju inte i praktiken ett fritt val.
Jag kan bara säga att jag själv hade blivit oerhört ledsen o äcklad i efterhand om min mamma för att vara "snäll" låtit mig äta kött innan jag fattade vad det var (vilket hon tack o lov aldrig gjorde)
Men inställningen i den frågan beror kanske på varför man valt att leva vegetariskt själv - är det främst av hälsoskäl kanske man resonerar annorlunda.
 

Förstår hur de menar,

Skrivet av  Elisha
men jag tänkte mer utifrån barnet när det gäller att titta på när alla andra får något som de själva inte får.
Man kan ju undvika att säga själv att man tycker att det är äckligt, men vara ärlig ändå och tala om att man själv inte tycker att det smakar av olika anledningar, eller vad det nu är som gjort att man vill avstå. Man ska nog inte vara alltför fördomsfull, för då kan barnen se ner på dem som äter det där "äckliga".
Nu säger jag inte att du är fördomsfull, men vissa kan vara det då de anser att deras val är det "rätta".
Äter mycket grönt själv, men gärna fisk och kött också. Det jag önskar är att vi hade en bättre djurhållning så att inte djuren behövde lida. Men där har ju vi som konsumenter ett ansvar. Lite vid sidan om, men kom att tänka på det.
 

Jag tror att det passar Achillea

Skrivet av  Lovan
alltså att barnen ser ner på såna som äter kött. Har mycket svårt att tror annat efter att ha läst Achilleas inlägg på den här sidan. Jag gissar att den bild hon förmedlar till sina barn är allt annat än neutral - har jag fel, Achillea?

Kan tillägga att min sambo var vegetarian när han var liten liksom hela sin familj. När han var fyra år valde han själv att börja äta kött. Nu vid 30 år är han i princip veg. igen. Men inte är han äcklad och ledsen över att hans föräldrar "tillät" honom att käka korv på dagis.
 

Jag kanske uttryckte mig lite klantigt

Skrivet av  Lovan
Det var inte meningen att låta så negativ. Det jag försökte säga är att jag tror inte att vegetarianer låter sina barn välja i större utsträckning än icke-vegetarianer. Ni tycker att barn som får kött är tvingade - men ni gör ofta samma sak själva. Ett barn som kallar köttdisken för likdisken som i något inlägg nedan, det har hon knappast hittat på själv...
 

Hej Lovan

Skrivet av  Achillea
Du säger dig veta hurdan jag är efter att ha läst mina inlägg på den här sidan. Jag säger, läs inläggen en gång till och citera ett enda ställe där jag uttalat mig nedsättande om en köttätande person.
Vad jag vet har jag bara försökt förmedla hur det kan KÄNNAS att ha en helt annan känsla för djurs liv och egenvärde än vad majoriteten har.
Jag skrev att JAG hade känt äckel om jag som liten ovetande hade ätit kött. Din sambo gjorde det inte. Innebär det att jag ljuger? Eller att mina känslor är fel?
Jag känner inte dig, du känner inte mig - kan du inte vara snäll och låta bli att uttala dig som om du gjorde det?
Att vi har totalt olika åsikter betyder inte att vi har rätt att bemöta varandra respektlöst; personliga påhopp hör inte hemma i den seriösa diskussion vi väl ändå alla vill ha.
 

Men Achillea,

Skrivet av  Lovan
du uttrycker ju klart i dina inlägg att man bör välja åt barnet (underförstått: det är synd om barnet annars). I övrigt har jag väl inte uttryckt några åsikter om din person?

Jag vet inte hur du definierar personangrepp, men din definition verkar i alla fall skilja sig från min.
 

Du skrev,

Skrivet av  Achillea
"jag tror det passar Achillea att barnen ser ner på sådana som äter kött"
Detta tycker jag är både förolämpande och osakligt eftersom du antyder att jag förmedlar något slags elitistiskt tänkande till mina barn, vilket jag aldrig gjort. Om det är personangrepp eller inte får väl Redax avgöra.
Jag har inte skrivit att 'man BÖR välja åt barnet', bara att JAG ANSER att barnet i praktiken inte kan välja självt förrän det vet vad alternativen innebär. Detta är min åsikt, som jag aldrig försökt pracka på någon annan - att jag skulle lära mina barn att se ner på köttätare är DIN tolkning.
Lägg inte dina egna ord i min mun, tack.
 

Okej då.

Skrivet av  Lovan
Så du vidhåller att du ger dina barn en neutral syn på kött och köttätande? Det hade jag faktiskt inte trott, men det var ju bra!

Förresten kommer mina barn också växa upp på en övervägande men inte helt veg. kost eftersom det är så vi äter. När det gäller dagis vet jag inte än.

Vänliga hälsningar Lovan, som _tänker_ fortsätta läsa recepten på den här sidan men undvika alla andra inlägg...
 

Artiklar från Familjeliv