Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Kött är äckligt"

Skrivet av Allergimamma
ser jag här lite nu och då. Och det är ju OK at tycka så (det gör jag med). Men att förmedla det till barnen som inte kan avgöra hur man ska förhålla sig i samhället med detta... Nej, det gillar jag inte.

Jag äter inte kött själv men mina barn skulle inte täcka sitt proteibehov utan kött (allergi mot baljväxter, ägg, mjölk, nötter etc) och måste därför serveras kött trots min personliga motvilja.

Jag blir jätteledsen när mina barn snappar upp från veg.barn att "kött är äckligt" etc. Skulle de sluta äta kött skulle det innebära katastrof för oss.

Jag menar, med mitt svamliga inlägg, att det är självklart OK att tycka precis vad som helst. Men därtill att överföra argument på barn som de själva inte kan förstå... Nej, det gillar jag inte. Så en önskan så här på nattkröken blir därmed att ni håller er lite "lugna" när ni pratar med era barn om kosten!
Svar på tråden: "Kött är äckligt"

Och jag kan lägga till

Skrivet av  Allergimamma igen
att barnen vet att de äter döda djur. De frågar ibland om det är ko eller gris de äter och de ser helt naturligt på det hela. Inte min förtjänst för jag är rätt "sjåpig" men de är av naturen väldigt naturliga inför detta att djur äter djur.
 

Jag skulle aldrig

Skrivet av  EmmaS
Säga till min dotter på 2 år att kött är äckligt. Jag och min nya partner äter inte kött. Han är "riktig" vegetarian, jag är nått mitt i mellan, för jag äter både fisk och kykling. Men dottern äter kött. Om vi tex äter ute så beställer vi inte veg mat till henne, men det gör vi till oss. När vi lagar mat hemma så blir det oftast rent vegetariskt, men ibland så steker jag lite köttbullar till henne istället för den maten vi äter. Hon äter "vanlig" mat på dagis och hos sin pappa.
Jag och min nya partner har bestämt att vi inte ska tvinga på min dotter (och framtida barn) att äta vegetariskt, det vill vi att hon ska välja själv när hon blir så pass stor. Visst ibland får man laga lite extra mat, men det är det värt.
 

Kött är äckligt!

Skrivet av  S-J
Så har jag aldrig sagt till "mina" barn på jobbet och hoppas att jag heller inte kommer att säga det till mina egna barn. Däremot så tror jag på ärlighet. När barnen frågar varför jag äter annan mat på jobbet så svarar jag "för att jag inte äter kött". Frågar de varför så svarar jag "jag tycker det är fel att äta det och mår dessutom inte bra av det". Att som vissa vegetarianer säga att "för att jag är ellergisk mot kött" t ex tycker jag är fel, tycker man skall vara ärlig utan att vara fördömande.

Jag kommer inte att laga mat med kött i till våra barn. När det är jag som står för maten så blir det antingen vegetariskt (eller möjligtvis någon hemlagad barnmat som maken gjort och som jag bara kan värma upp). Maken är däremot inte vegetarian och han kommer därför att både laga och servera kött till våra barn.

Även om jag ärligt talat har en inre förhoppning att våra barn själva då kommer att vilja avstå från köttet och sedemera bli vegetarianer så låter jag det valet vara helt och hållet upp till dem. Och hoppas att maken är lika ärlig på barnets frågor om varför han äter kött som jag är om varför jag INTE gör det.
 

Jag håller med dig

Skrivet av  Allergimamma
att man ska svara på barnens frågor så rakt man kan.. Av allergiskälen här hemma har jag dock valt att säga delar av sanningen. Jag säger t.ex. inte att jag tycker det är fel att äta kött - däremot säger jag att eftersom jag tycker vegetarisk mat är godare så äter jag den istället. Dessutom är det inte konstigt här hemma med olika kost, barnen är vana från dagis, skola etc att man äter lite olika!

GLAD blir jag av att höra att ni inte lägger på barnen åsikter som de inte rikigt vet vad de står för!!!!! Det uppsakattas av familjer som oss, jag lovar!

kram
 

inte äckligt här

Skrivet av  K.
Jag är veg men inte sonens pappa. Sonen är därför också köttätare eftersom det känns som det mest 'normala' i vårt samhälle, och man vet att han får i sig ordentligt. Han äter kött på dagis och på kvällen får han veg-mat. Funkar bra än så länge men han är inte ens två år än... Om han vill bli veg får han bestämma det själv, men helst inte förrän han är såpass gammal att han verkligen förstår vad det innebär...
 

Artiklar från Familjeliv