Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

(Akut hjälp)....Skulle vilja baka

Skrivet av Anne_43
någon sorts kaka i morgon och bjuda mina vänner på. Dom är båda veganer alltså får det inte innehålla ägg. Den ena är laktos intollerant. Har ingen aning om vad jag kan baka. Är det någon som har något bra recept?
Tack på förhand.
Svar på tråden: (Akut hjälp)....Skulle vilja baka

Du kan ta..

Skrivet av  S-J
.. vilket äggfritt recept som helst och sedan byta mjölken mot t ex Solhavre eller sojamjölk och byta eventuellt matfett mot vegetabiliskt sådant.

 

Åh tack

Skrivet av  Anne_43
då ska jag prova med det. Solhavre låter intressant kan jag köpa det på Ica (vet att dom har sojamjölk iaf) är det någon större skillnad på dom. Har inte hört talas om solhavre.
 

Solhavre..

Skrivet av  S-J
.. har de på ICA ja. Största skillnaden är att sojamjölk är baserad på soja och Solhavre på havre *s* Sojamjölken finns som både sötad och osötad, Solhavre har jag enbart sett i naturell variant. Solhavren är mer smaklös tycker jag.
 

Okey

Skrivet av  Anne_43
då tar jag sojamjölk.
Tack snälla för svaren. Dom bjuder mig på middag i morgon så då tyckte jag det vore kul om jag kunde bjuda på lite fika bröd.
 

Lite sen svar men en jattegod vegankaka

Skrivet av  A
50 gram smält mjölkfritt margarin
2 dl socker
1 mosad banan
1 dl sojamjölk
½ dl starkt kaffe
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 rågade tsk sojamjöl
1 msk - 1 dl kakao

Rör ihop margarin, socker och banan. Rör ned resten i smeten. Grädda i smord form ca 18 cm i diameter. När kakan kallnat, så dela den i två bottnar.

Mellanlager: aprikospuré eller mosad banan.

Glasyr:
25 gram smält margarin
2 dl florsocker
1-2 msk starkt kaffe
2 tsk vaniljsocker

stryk glasyren på tårtan!

Receptet är snott ur Vegankokboken och där står inte vilket gradantal det ska vara men jag brukar ta 175 grader och kanske en halvtimme, drygt, man får känna efter med en provsticka när den är färdig.

Good kaka =P


 

Åh tack

Skrivet av  Anne_43
Det låter som en jätte god kaka. Jag bakade en vanlig sockerkaka idag med sojamjölk och den gick hem även om den kanske var lite tråkig :))
Nu spar jag ditt recept till nästa gång.
Kramiz Anne
 

Artiklar från Familjeliv