Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka järntabletter kan jag ta?

Skrivet av Lotta bf 8/3
Vet att jag ligger lite lågt i värde och att jag kommer behöva extra tillskott i v 20 men vilken sort ska jag ta?
De som jag fått rekommendation på av BM är animaliska.
Tar tacksamt emot gröna alternativ
Svar på tråden: Vilka järntabletter kan jag ta?

Mitt Val Vegetarian..

Skrivet av  S-J
.. inehåller inget animaliskt, men där får du i gengäld en massa andra vitaminer på köpet också.
Jag tar en Mitt Val Vegetarian per dag plus att jag dricker Blutsaft och mina järnväden har gått upp sedan jag började dricka det.
 

äter redan dem

Skrivet av  Lotta bf 8/3
och enligt min BM så får jag hoppa över dem de dagar jag tar Blutsaft(är ngt mer än järn i det som gör att man överdoserar)och då går jag ju miste om andra bra och nyttiga vitaminer
 

Hemoplett

Skrivet av  *Liz* bf 3/11
Dom jag fick tips på var också animaliska men denna, hemoplett är helt vegetabilisk. Går att hitta på hälsokost. Är dock endast 20mg (eller vad det heter) så min BM har sagt åt mig att äta 2st dagligen. Gå in på närmaste hälsokost, dom har flera alternativ bla blutsaft.
Äter också så mkt järnrik mat jag kan, rödbetor senast till middag :-) Din BM bör ha en lista m järnrik mat, kolla på den och ät extra av sånt.
Själv hoppas jag att mitt järnvärde har gått upp lite, hade dock inte så lågt (113). Ska dit på fredag så det är bara att hålla tummarna. Vill inte behöva äta nåt animaliskt..
Lycka till.
 

Tack för tipset

Skrivet av  Lotta bf 8/3
äter så järnrikt jag kan i dagsläget men jag vet att det inte kommer räcka till då jag låg lågt redan vid inskrivningen
Ska genast ut och handla
 

Duroferon

Skrivet av  Lena m. Ellen o. Puffy bf 15/2
Dem innehåller 100mg och ska vara vegetabiliska. Jag äter dessa nu och är i v.20. Lycka till!
 

Inte vegetabiliska

Skrivet av  Soajorven
Duroferon är INTE strikt vegetabilsikt. Jag åt också dem förut men efter att frågan kom upp här så kollade jag upp tabletterna. De innehåller ett magnesiumstearat med animaliskt ursprung. Enligt tillverkaren själv.

Nu äter jag järnkapslar ("Järn Optimal") från Helhetshälsa, garanterat "djurfria".
 

Usch då!

Skrivet av  Lena m. Ellen o. Puffy bf 15/2
Dem som är så lätta att svälja jämfört med de andra! ;-( Tack för tipset!
 

Artiklar från Familjeliv