Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Smakportioner?

Skrivet av Anna m. W-01 & L-04
vad har ni som är vegetarianer gett era barn för smakportioner? Vår dotter är nu i den åldern när de flesta ger smakportioner av kött, men vi är vegetarianer (äter dock ägg och mjölk) och nu känner jag mig lite vilsen... När kan man ge linser, bönor och så vidare? Och vi äter ganska mycket quornprodukter, när kan man introducera sådant?
Svar på tråden: Smakportioner?

Vi började med...

Skrivet av  KmA&V
"gryta" av röda linser när barnen var runt 7-8 månader, tror jag. Qourn vet jag inte hur rekommendationerna lyder. Har för mig att det inte ska ges till barn under 2(?) år eller nåt sånt. Dock hade jag inte koll på detta med mina barn så de fick qourn från 1 år.
Kikärtor i tomatsås, gav jag nog från 9 månader.
Tänk att man glömmer så fort.
 

Tofu!

Skrivet av  Eva m Ike0108+Thora0405 i Portland, Oregon
Det åt Ike tidigt. Sedan åt han även Gardenburgare, sojakorvar och liknande produkter. De innehåller ung samma näring som köttprodukterna, enligt hans barnläkare.
 

Röda linser...

Skrivet av  Malin med J. (18/2)
...började vi med, och nu när Jonathan är sju månader har vi även provat kidneybönor, kikärtor och idag ska vi göra sojafärssås åt lillen (fast det är första gången, får se hur det går).
 

Försiktig med quorn

Skrivet av  Sojakorven
Hej!

Jag tycker ni ska vara försiktiga med quorn-produkter, både för egen del och för barnets.

Jag gillar själv smaken på quorn men har en skepsis mot produkten. Det beror delvis på att det är väldigt "processad" mat. Det beror också på att quorn har en hög koncentration av svamp, en föda som bland annat antroposofer avråder från. Det beror också på de "larm" från USA där människor fått magproblem av att äta quorn.

Min skepsis är alltså inte mer underbyggd än så. Men jag ville i alla fall berätta om den.

Tofu, falafel och mosade kikärter var sådant vi började ge till vår dotter.
 

massor!

Skrivet av  Mamma till J och S
Vi började med
potatis
morötter
majs
broccoli
mungbönor
palsternacka
kikärtor
gröna ärtor
fruktmos
och så vidare

lycka till!
 

glömde ju...

Skrivet av  Mamma till J och S
jag helammade båda i sex månader och sedan började vi med smakisar av ovanstående. Ganska fort har de ätit ungefär samma som vi fast i annan konsistens och med lite försiktigare kryddningar.
 

Artiklar från Familjeliv