Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bön- och linsrecept sökes.

Skrivet av Josefine m Junia 12/8-03
Har nu i skafferiet; gröna linser, röda linser, svarta bönor, vita bönor, black eye-pie, kikärtor (alla torra). Ge mig ert bästa recept för någon av dessa bönor/linser. Tack :-)
Svar på tråden: Bön- och linsrecept sökes.

Linser och rödbetor

Skrivet av  Sojakorven
Hej!

I går gjorde jag en varm sallad med gröna linser och rödbetor. Smaskigt, tyckte alla i familjen.

Receptet finns i Arlaköket nr 4/2004 (ute i butikerna nu) tillsammans med andra godsaker, bland annat en päronkaka med mandelmassa.

Koka ett halvt kilo rödbetor. Koka i en annan kstrull 1 dl gröna linser. När linserna kokat färdigt blandar du i saften av en halv citron, klippt bladpersilja (1,5 dl), 2 msk rapsolja och flingsalt och svartpeppar.

Lägg de varma linserna på ett fat och ovanpå det lägger du sedan de skalade och skivade rödbetorna. Strö över ngn typ av ädelost, t ex Kvibille (140 gr.

I receptet fanns ett paket hårdsteket bacon med. Baconet kan ju uteslutas eller bytas ut mot t ex rökt tofu i små bitar.
Jag tog lite kikärter och en avocado i bitar.
 

Tack :-)

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
 

Favoritrecept

Skrivet av  Rebecka - kattmamma
på Arlas hemsida. Naturligtvis är det mjölk i, men sådant kan man väl byta bort mot icke animaliska alternativ?

Ingredienser4 port

1 burk kikärtor, 400 g
1 bit purjolök, ca 60 g
1 msk maizenastärkelse
2 msk hackad persilja
1/2 dl lättmjölk
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk smör
Tsatsiki:
2 dl grovriven morot
2 dl matyoghurt
1 pressad vitlöksklyfta
1 krm salt

Gör så här

Skölj kikärtorna i vatten och låt dem rinna av. Finstrimla purjolöken. Mixa kikärtorna. Blanda kikärtor purjolök, maizena, persilja och mjölk till en färs. Smaksätt med salt och peppar. Forma färsen till biffar och stek dem i smör i en teflonpanna några min på varje sida. Rör ihop alla ingredienserna till tsatsikin. Servera biffarna med tsatsikin och kokt ris blandat med lättkokta grönsaker.
 

Tack!

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
 

Artiklar från Familjeliv