Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bvc och vegobebisar

Skrivet av heidi m. hildis
Hej! så skönt att se att det finns andra än vi som ger sina bebisar vegetarisk kost. vi har även vänner som gett sina barn lakto-ovo-vege.kost men våran bvc-tant verkar tycka vi håller på nåt larvigt påfund som är skadligt för vår dotter.
sist blev jag väldigt förargad över hennes nedlåtande sätt och förklarade att hon, utifrån sin okunskap, inte kan ge oss råd angående våran dotters näringsbehov.
nån mer som upplevt detta bemötande? kan man byta bvc eller överreagerar jag? det verkar som om man ofta blir tvungen att förklara sig och sitt val angående detta. märkligt nog.
Svar på tråden: bvc och vegobebisar

En sak har jag lärt mig under åren

Skrivet av  maria65a
Berätta inget onödigt på BVC, jag fick skäll för att jag helammade när Max var 4 månader för det skulle ge mig problem med smakisarna i framtiden... Då bestämde jag mig för att aldrig fråga/berätta något för dom. Jag går på dom kontroller jag blir kallad till och till en barnläkare om Max behöver läkarvård.
Kanske har jag haft otur med mitt BVC men ärligt talat så har det aldrig gett mig något att gå dit förutom en siffra om vikt och längd i hans lilla gula folder.
 

Ja du...

Skrivet av  kanjangen
... BVC känns inte alltid så uppdaterade. Men vår tant var i alla fall bra och erkände att hon inte hade någon som helst koll på näringslära och därför inte kunde komma med synpunkter. Hon remiterade oss till en dietist. Det gav inte särskilt mycket, men vi slapp i alla fall eventuellt tjafs om kosten då vi blivit OK:ade av dietisten.

Jag tycker du skall strunta i att diskutera kost med BVC om det inte ger något.
 

dietist

Skrivet av  heidi med hildis
ja, det var det även vår bvc-tant rekommenderade.. att vi skulle träffa deras dietist. fast vi har redan kunskaperna och vi har pratat med dietister redan innan hilda föddes. därför skulle det kännas som att vi gick med på det enbart för att blidka bvc-tanten och det vill jag inte. jag vägrar bli behandlad på ett sätt som underminerar våra kunskaper och val och därmed behöva motbevisa någon slags påhittad övermakt. oj, nu gick jag igång...! men hursom, är det för mycket begärt att bli bemött på ett värdigt sätt angående barnens vegetarianism? det verkar så men vi ska nog kämpa på.
 

Artiklar från Familjeliv