Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sagor

Skrivet av Dan
Jag har länge sökt efter sagor i vilka det förekommer barn med handikapp eller funktionshinder av något slag. Jag tycker det saknas en sagovärld i vilken våra handikappade barn kan identifiera sig i. Genom att inte ha handikappade med så tror funktionshindrade barn att de är ensamma om att vara handikappade.
Min son är både funktionshindrad och hörselskadad.
Svar på tråden: Sagor

Bill & Bolla

Skrivet av  Lena M
En bok skrivet i rim som handlar om Bill och hans syster Bolla. Skrivet av Gunilla Bergström som också skrivit alla Alfons böckerna.
Vet ej var du bor. Vi bor i Malmö och har ett härligt stort bibliotek. Det har blivigt en härlig oas där vi nästan varje vecka laddar med något nytt. De är hjälpsamma att hitta böcker för allt. Hör efter om just böcker för döva barn. Det finns en hel avdelning med "ljudböcker" här hos oss.
Lycka till.
Vår familj: Mamma, Pappa, Axel 4,5 år och Kajsa snart 2. Kajsa är utvecklingshemmad men hör.
Är uppvuxen med en kusin som är döv.
 

Finns hos

Skrivet av  IngemarE
RBU:s hemsida. www.rbu.se Eller gå direkt till http://www.rbu.se/med.html Det var inte så många men... Lycka till. Ha en härlig höst allihop.
 

Gammal bok

Skrivet av  NN
På biblioteket finns en bok som heter "Visst är vi med!" skriven av Gunilla Borén. Denna bok är en förteckning över barn- och ungdomsböcker där funktionshindrade förekommer. Det är tio år sedan boken reviderades så vissa av böckerna finns kanske inte att få tag på längre och det är säkert många böcker som har tillkommit men det är i alla fall något att börja med.
 

Kul på hjul

Skrivet av  Evelina
Hej!

Läs gärna boken "Kul på hjul med Mathias" av Thomas Bergman. Det är en bok med härliga svartvita foton om en Cp-skadad, döv kille. Boken är utgiven på Rabén & Sjögren 1990. Bergman har fotat och skrivit flera fina böcker om barn med funktionshinder. Den senaste handlar om epilepsi.

Hälsningar Evelina
 

Artiklar från Familjeliv