Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tuberös scleros...........

Skrivet av Monikatt
Finns det någon här med ett barn med den sjukdomen.....Skulle vara skönt att någon att diskutera med.
Nu är min son 22 år men mej veterligen finns det ungefär ett par tusen barn, ungdomar och vuxna här i landet med den sjukdomen.
Tack på förhand.
Svar på tråden: Tuberös scleros...........

Tuberös scleros

Skrivet av  MarreQ
Hej, Jag blev jätteglad att läsa att det fanns någon som skrev om denna ovanliga diagnos. Jag har en liten kille på snart tre år som har TS. Vi fick veta om diagnosen för ca 1,5 år sedan. Min kille har ett svårt rörelsehinder. Vad jag vet är inte det så vanligt. Finns det någon som har någon erfarenhet av det? Vad har din pojke för symtom?

I våras var vi på en träff i Göteborg för familjer där någon har TS. Där träffade vi många trevliga människor. Vet du att det finns en intresseförening för TS? Om du vill kan jag förmedla adress och telnr till föreningen. Vi hörs
 

Min son är 22 idag

Skrivet av  Monikatt
Men du kan få min e-mail adress så kan vi snacka mer privat.
Den är:
[email protected]
Kram
monikatt
 

Ja tack

Skrivet av  Monikatt
Jag var med och startade i Stockholm men kom utanför allt eftersom tiden inte räckte till.
Men jag vill jättegärna ha adressen, tack.
 

Adress till TS-föreningen

Skrivet av  MarreQ
Det var ett tag sedan du skrev. Här är adressen iallafall. Svenska föreningen för TS, c/o Lena Wahlund, Strömgatan 2, 667 34 Forshaga. Hoppas du har nytta av adressen!
 

undrar, vad är det, hur yttrar sig den?

Skrivet av  bettan
Hej!

Jag har bara hört talas om den men vet inte riktigt vad det är för nåt, det skulle vara intressant att höra.
Jag tror att det var en kromosom avvikelse på kromosom 11 och 15 har jag fel? Blandr kanske i hop det med någon annán diagnos.
 

Nej det är fel

Skrivet av  Monikatt
Det är inget kromosomfel
 

vad är det då?

Skrivet av  snälla ge ett ordentligt svar
finns det ingen som kan tala om det?
Om det inte är kromosom fel du som visste att det inte var så kunde du inte tala om vad det är så det slipper bli ???? Nu vet jag att det inte är kromosomfel men det är fortfarande ????

Bettan
 

jag hade lite rätt ändå!

Skrivet av  bettan
Hej!

Enligt C. Gillberg så förekommer ofta en kromosomstörning.
I kromosom 11 och 16 sker dopaminsyntesen, och här finns OFTA störningar hos personer med Tuberös scleros samt hos personer med autism.

bettan
 

Fakta om TS

Skrivet av  MarreQ
"Tuberös skleros är en ärftlig sjukdom med mycket varierande symtom. En person med TS kan vara allt från helt sytomfri till svårt funktionshindrad. De vanligase symtomen är karaktäristiska hudförändringar, epilepsi, utvecklingsstörning och autism. Vanlig är också hyperaktivitet och sömnstörningar. Symtom från njurar, hjärta och lungor kan förekomma.
Den genetiska bakrunden är komplicerad men delvis känd. Genetisk forskning pågår på flera håll i världen. Två gener på kromosompar 9 och 16 kan. oberoende av varandra, orsaka TS. Sjukdomen uppträder familjärt eller sporadiskt genom sk nymutationer. Hur ofta nymutationer förekommer vet man inte idag."

Denna information har jag hämtat från TS-bladet som ges ut av Svenska föreningen för tuberös skleros.
 

Mer fakta

Skrivet av  MarreQ
Jag kom på efter jag skickat iväg det tidigare att det finns en bra informationsskrift från SmågruppsCentrum, Sahlgrenska, Universitetssjukhuset/Östra, Smörslottsgatan 6, 416 85 GÖTEBORG. Telefon 031-343 58 94. Fax 031-343 58 93. Skriften kan beställas därifrån och det kostar inget.
 

tack...

Skrivet av  bettan
Jag har själv en son med svår adhd och autismliknande tillstånd han har även grav talstörning därför är jag intresserad av allt som rör sig om eller liknar hans problematik, detta vill jag göra för att försöka fördtå honom bättre. Så det är inte bara nyfikenhet av ovetande utan jag försöker lära mej att förstå min son.

mvh bettan
 

Artiklar från Familjeliv