Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Syskon

Skrivet av IE
Hej, finns det någon som vet om någon bra bok eller vad som helst som behandlar syskon till handikappade barn. Vår äldsta dotter blev verkligen rädd i helgen hon var helt övertygad om att lillebror skulle dö. Vi var lika skärrade själva men som tur var såg jag att hon vankade omkring alldeles blek, hon var alldeles chockad. Jag fick sitta och prata med henne ett bra tag och hålla om henne tills hon lugnat sig och kunde somna om. Lillebror hade fått ett krampanfall som inte gick över som dom brukar göra. Det blev lite stökigt.
Svar på tråden: Syskon

har inget tips, tyvärr

Skrivet av  Pernilla B
Om du hittar en sådan bok vill jag gärna ha tipset dock! Vi har två barn: Erika, 5,5 år och Tove 3,5 år. Tove har varit väldigt sjuk och sorg och oro har präglat vår vardag mycket.

En gång då Tove var 8 månader fick hon ett krampanfall och vi trodde att hon skulle dö. Hjärtat höll på att stanna på mig då. Vi åkte till sjukhus och Erika blev hämtad av farmor.

Ärligt talat har jag inte en susning om hur Erika upplevde den situationen, vilket jag skäms över idag. Vi pratade om det efteråt dock. Jag frågade om hon blev rädd när vi åkte iväg. Jag berättade att "Tove mår bra nu, men vi var tvungna att besöka en läkare först" osv.

Det enda jag vet är att Erika blir väldigt förstörd när Tove är ledsen och upprörd, Erika ger sig lätt för husfridens skull, och några gånger har hon sagt: "Kan vi inte lämna tillbaka henne till sjukhuset". Jag har försökt att bekräfta Erikas ilska och oro, försökt att peppa henne att stå på sig osv.

Men det är nog inte lätt att vara syskon till ett barn som ofta måste vara i centrum pga av sin sjukdom/handikapp på gott och ont. Tove får ju mycket positiv credit också eftersom hon är så "duktig". Alldeles för ofta kommer Erika i andra hand då. Inte hemma, men på dagis och ihop med släkt och vänner.

Alla är så fokuserade på Tove och hennes sjukdom/handikapp. Det kan störa mig oerhört mycket. Erika frågar ofta om olika saker: "Är jag duktigare än Tove?" Precis som hon behöver höra det ibland. Då gör det ont i mammahjärtat.

Mer idéer om detta vore kul att få läsa.
 

Bokförslag

Skrivet av  NN
Ingrid Nordgren har skrivit en del om syskon till funktionshindrade barn. Hon skrev bland annat en bok som hette "Att vara syskon till ett handikappat barn" utgiven av Folke Bernadottehemmet 1983. Ingrid har även skrivit ett kapitel om syskon i Bo Bille och Ingemar Olows bok "Barnhabilitering vid rörelsehinder" utgiven av Almqvist & Wiksell 1992.

Inger Blom och Malena Sjöblom har skrivit en bok med titeln "Syskonliv". Den gavs ut av Utbildningsförlaget Brevskolan 1996. Boken är om jag inte minns fel baserad på intervjuer med numra vuxna barn som växte upp med ett syskon med funktionshinder.

Kristina Noren och Inga Sommarström har bland annat skrivit böckerna "Syskon och handikapp" samt "Att ha en handikappad bror eller syster" båda böckerna utgivna av Allmänna barnhuset.

Ovan nämnda böcker är främst avsedda för vuxna. Jag måste erkänna att jag inte läst dem alla men jag tror att de skulle vara intressanta för dig.

Om du vill ha böcker att läsa för din dotter skulle jag rekommendera Gunilla Bergströms böcker om Bill och Bolla. Några andra barnböcker kan jag inte komma på för tillfället.
 

Tack för tipsen!

Skrivet av  Pernilla B
Ska genast beställa någon av dessa på biblioteket.
 

Artiklar från Familjeliv