Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad vet ni om Dial?

Skrivet av
Hej!
Idag fick jag brev från försäkringsbolaget Dial. Erika är sedan länge försäkrad hos Holmia men Tove har vi inte försäkrat ännu. Har någon här erfarenhet av Dial? Det enda jag konstaterat är att vi får två barn försäkrade till samma summa hos Dial jämfört med Holmia. Det viktigaste är också likadant - att försäkringen gäller både sjukdom och olycksfall.

Nu funderar jag på att försäkra bägge barnen hos Dial, om de vill försäkra Tove förstås.
Vår stora tjej Erika (f.97) är fullt frisk. Vår lilla tjej Tove (f.99) är född med två handikapp sen fosterstadiet:

1) Läpp-, käk- och gomspalt. Hon har hittills opererats en gång men många operationer ska göras innan hon blir vuxen.

2) Otillräcklig hypofysfunktion, dvs hennes hypofys är defekt och hon saknar därför flera kroppsegna, livsviktiga hormoner. Hon har dock tillförts dessa hormoner dagligen nästan sen födseln och hon bör därför leva ett normalt liv. Sjukhusvård kan dock komma att krävas, det är omöjligt att sia om. (Som exempel kan nämnas att vi vet att en vanlig maginfluensa innebär sjukhusvård eftersom hon då inte får behålla sina mediciner.) MEN om hon går på regelbunda hormonkontroller och vi sköter medicineringen korrekt så ska hon kunna leva precis som ett friskt barn.

Har ni några andra tips på bra försäkringsbolag som "godtar" handikappade barn?

MVH Pernilla Berghé
Svar på tråden: Vad vet ni om Dial?

Glöm DIAL,

Skrivet av  LB
Försäkrade min dotter när hon var 1 månad utan att vi visste att hon var skadad. När vi sedan fick vårdbidrag och de ville få in en merkostnadskalkyl från oss blev det stopp. De påstod att vi fyllt i blanketten med oriktiga uppgifter. Vi fick ta till advokathjälp för att häva uppsägningen. Idag gäller den med en klausul att de inte ersätter medfödda skador.
Dial vill inte ha handikappade barn försäkrade. Helt klart efter många samtal och brevväxlingar med dem. Vi har kvar försäkringen på henne ännu men funderar på att hitta något bättre.
Har också vår friska son där. För friska barn är det en vädligt bra försäkring.
 

Glöm ALLA försäkringsbolag

Skrivet av  LottaX
Vet inte något som har ett fullgott skydd för barn med funktionshinder (förutom Cigna/ACS). Så är den bittra verkligheten. Drömmen är att något av de stora bolagen skulle "satsa" på de annorlunda barnen. Trygg-Hansa har t ex en försäkring för barn med "osynliga" funktionshinder (har jag hört). Jobbar själv ibland extra i Försäkringsbranschen och försöker hålla mig a-jour med verkligheten samt även att "lobba" för bättre försäkringar för våra barn.

Trevlig sommar!
LottaX
 

Artiklar från Familjeliv