Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips om bra habiliteringar

Skrivet av Linda (och Filip)
Hejsan - egentligen hör vi inte alls hemma på den här snackgruppen, vår son har downs syndrom, men eftersom vi söker en bra habilitering så frågar jag här också, hoppas ingen misstycker.

Den habilitering vår son tillhör har vi varit mycket missnöjda med, nu har vi dock funnit en möjlig lösning.

Vi känner att vi skulle vilja träffa ett "habteam" 1-2 gånger per år. Om man kan knöka in träff med vår son och teammedlemmarna på förmiddagen och ett gemensamt planeringsmöte sent på eftermiddagen samma dag så behöver vi inte alls begränsa oss geografiskt. Vi behöver bara leta upp en riktigt bra habilitering!

Det är här ni kommer in - vi vill ha rekomendationer om bra habiliteringar. Snälla, alla som tycker att de har tillgång till en bra habilitering skriv och berätta det för oss! Oavsett var ni bor (men ni måste förståss tala om vilken habilitering det är).
Skicka gärna ett mail linda.sebek @ home.se


Svar på tråden: Tips om bra habiliteringar

Knepigt att ha hab långt borta

Skrivet av  LisaFia
Hej
Jag tror inte att det är en bra idé att ha habiliteringen långt borta från där man bor. Meningen är ju att hab. skall veta om barnets behov och även föräldrarnas. Detta får det genom att följa familjen. Och då inte genom att bara träffas någon gång per år. Bor man i en stor stad finns det ofta flera habiliteringar och då är det säkert OK att ha en habilitering lite längre bort. Men då får man ta sig dit själv och får inga hembesök vilket kan vara jobbigt. Tror att ni kommer att behöva/behöver sjukgymnastik, specialpedagog, ev logoped så då kan det bli många resor fram och tillbaka. Är man extremt missnöjd med en hab. kanske en flytt är enda alternativet... Naturligtvis inte det bästa eller lättaste. Vad jag förstått är ofta hab i större städer mer kompetenta eftersom de helt enkelt har fler barn i sin erfarenhetsbank. Jag kan rekommendera både Kungsbacka och Göteborg (centrum).
 

alternativet...

Skrivet av  Linda (och Filip)
...för oss är att skriva ut honom helt. Som det är nu har vi inte fått någon konkret hjälp alls på mer än 2 år (pojken är 4½). Som det är nu har det alltid varit en ny person som träffat honom de få gånger vi varit där. Personalomsättningen är ENORM. Habiliteringen har varit mycket med av stjälp än av hjälp. Det är oerhört trist, för jag vet ju att det inte behöver vara så här. Därför känner vi att det här är en lösning som kanske kan passa oss.... eftersom vi inte vill flytta.

Berätta gärna mer om Kungsbacka och Göteborg. Vad är bra och vad är mindre bra? Hur jobbar de? Finns det logopeder t.ex (det är ju en enorm bristvara)?
 

Stadshagen i Stockholm! imt

Skrivet av  Personlig assistent
 

Artiklar från Familjeliv