Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur kombinera baby i barnvagn med äldre syskon...

Skrivet av CS
...i rullstol?

Min 9-åring som körs i manuell rullstol ska få ett syskon. Har någon tips på hur en vuxen ensam skall förflytta dessa två utomhus.
Svar på tråden: Hur kombinera baby i barnvagn med äldre syskon...

inte lätt

Skrivet av  Sh
Vår flicka fick ett syskon när hon var 3år. I början kunde en köra båda samtidigt: stora tjejen i rullstol och den lilla i bärsele. När bärselen var urvuxen gick det inte mer, vi måste alltid vara två om bägge barnen ska med. När yngsta barnet blir lite större kan man kanske sätta på en ståbräda, som finns till barnvagnar där småsyskonet kan stå, men det blir nog tungt i uppförsbackarna! Ett annat tips är att ansöka om personlig assistent åt nioåringen redan nu, om ni inte redan har förstås.
 

Bärsjal

Skrivet av  Manna
Jag har själv inte provat bära med bärsjal men vad jag har förstått kan man bära riktigt små barn upp till i alla fall tre års ålder.

Om du är intresserad vet de mer inne på Attachment parenting-snacket under föräldraskap.

 

Jättesmidigt!

Skrivet av  Lena l
Jag har bärsjal (har inte handikappat barn, råkade bara "surfa förbi"). Man orkar bära på ett helt annat sätt än med Babybjörn, barnet sitter mycket mycket närmare. Det är lätt att bära en 1-åring hela dagen vid behov i en bärsjal.
Kolla t.ex. www.leffesomias.net
www.activebabycare.com
 

Tillägg

Skrivet av  Lena l
Med bärsjal kan man bära länge, tills man själv inte orkar, dvs en 2-3-åring är inget hinder. Vet många som bär lite större barn så. (Kolla gärna AP-snacket som sagt, där finns många som bär lite större barn.)
 

Babybjörn, sedan bärstol

Skrivet av  LisaFia
Hej
I början kanske en "babybjörn" kan funka och därefter en Haglöfs bärstol. Men om du vill ha bebisen liggande i en barnvagn får du nog be hjälpmedelscentralen om tips. Liknande problematik har ju naturligtvis förekommit tidigare... Om det finns en bra lösning vet jag inte dock.
 

Babybjörn, sedan bärstol

Skrivet av  LisaFia
Hej
I början kanske en "babybjörn" kan funka och därefter en Haglöfs bärstol. Men om du vill ha bebisen liggande i en barnvagn får du nog be hjälpmedelscentralen om tips. Liknande problematik har ju naturligtvis förekommit tidigare... Om det finns en bra lösning vet jag inte dock.
 

Babybjörn, sedan bärstol

Skrivet av  LisaFia
Hej
I början kanske en "babybjörn" kan funka och därefter en Haglöfs bärstol. Men om du vill ha bebisen liggande i en barnvagn får du nog be hjälpmedelscentralen om tips. Liknande problematik har ju naturligtvis förekommit tidigare... Om det finns en bra lösning vet jag inte dock.
 

Babybjörn, sedan bärstol

Skrivet av  LisaFia
Hej
I början kanske en "babybjörn" kan funka och därefter en Haglöfs bärstol. Men om du vill ha bebisen liggande i en barnvagn får du nog be hjälpmedelscentralen om tips. Liknande problematik har ju naturligtvis förekommit tidigare... Om det finns en bra lösning vet jag inte dock.
 

Jag blev

Skrivet av  Helena
Ensamstående med en pojke på 5-år som satt i rullstol och en nyfödd.

Och hjälpmedels centralen kunde INTE hjälpa oss eftersom det var för stor vikt skillnad...

Jag hade bärselen och sen när Elias blev så pass stor att jag inte orkade bära honom så satt han på ryggstödet om jag var tvungen att göra nått med dom själv.

Sen när han lärde sig gå fick han gå! Jag hade Stora sonens assistent som hjälp om vi skulle iväg på utflykter mm. Eller kompisar.

Det var inte lätt, man kände sig fruktansvärt låst många gånger...
 

Artiklar från Familjeliv