Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Leksaker

Skrivet av Nion
Nu när julen närmar sig med stormsteg och vintern har slagit till igen, så frågar alla släktingar vad de kan köpa till Elias. Han får mest kläder och det är ju alltid bra och användbart, men inte speciellt roligt att köpa. Min fråga är, vad kan man köpa till ett multihandikappat barn som inte kan se, sitta eller greppa medvetet efter saker? Jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få.
Svar på tråden: Leksaker

Musik

Skrivet av  Millimeterns mamma
Hej

CD-skivor med musik, kassettband, CD- eller bandspelare för att lysnna på musik och sagor.
Det var det första som jag kom på så här i all hast.

Lycka till
 

Tack

Skrivet av  Nion
Tack så mycket. Det är så svårt att gå i leksaksaffärer och inte veta. Det är ju inte samma sak som med min sexåring. Han talar om vad han vill ha och sedan är det bara att läsa varningstexten. Med Elias har man ingen att fråga egentligen. Ett stort tack!
 

Hejsan!

Skrivet av  bossemor
Vi har önskat leksaker som man kan hjälpa Bosse att trycka på. Det finns sådana med regnljud, hjärtljud m.m. Korta böcker så som Max och Totte-böcker som Bosse tycker om att vi läser för honom, musik-CD med barnvisor på, mjukisdjur som är lena att klappa på, roliga, tuffa handdukar som Bosse kan ha på hab-badet.
Det var nog allt jag kom på nu, hoppas att du kan ha hjälp av något!
 

Tack

Skrivet av  Nion
Tack så mycket för hjälpen. Så Bosse går också på vattengympa? Tycker han att det är roligt? Elias älskar vattnet. Hemma ligger han mest och njuter, men på Dalheimers sprattlar han och lever loppan. Jag funderade på babysim när Elias var yngre, men jag tyckte att det var svårt att ta kontakt med mammor till friska barn, så jag brydde mig aldrig om det. Människor har en tendens att stelna till och verka besvärade när man berättar om Elias handikapp.
Tack så jättemycket för hjälpen!
 

Kan känna igen det där...

Skrivet av  ploppis *o<:) *
att tycka att det är jobbigt att träffa mammor med friska barn. Inte alltid men ibland. Man har liksom inte samma problem och referensramar. De diskuterar hur _jobbigt_ de har det med att jaga runt deras 1½ åring, medans en annan är överlycklig när Bosse rör armarna lite mer än vanligt!
Ja, Bosse badar och han tycker oftast att det är roligt. Hoppa och gunga i vattnet är favoriterna, och när vi sjunger förståss. Det märks efteråt att han blir stimulerad av det, för han "pratar" och busar mer efter bad-timmen! Nytta OCH nöje ;)!
Sköt om er!/ Erica och Bosse Bus
 

Glömde ändra nick!

Skrivet av  bossemor *o<:) *
hoppsan! Provar igen :)
 

Bada

Skrivet av  Nion
Jag skall äntligen få se Elias bada på Dalheimer på torsdag. Jag och Jonas var på handikappbadet i somras, men Elias var så upptagen med att lyssna på alla människor i poolen att han glömde att röra på sig. Jag älskar att läsa i kontaktboken från förskolan på torsdagarna när han har varit och badat. Tänk att vatten kan vara så roligt. Han är ju i och för sig Vattuman. Innan jag fick Elias, trodde jag att handikappade barn, speciellt barn med psykiska handikapp, inte var glada eller kunde uppskatta en sådan sak som vatten. Elias harlärt mig så oerhört mycket om människor, glädje och inte minst livet självt.
 

Hej!

Skrivet av  mammaHA
Har har fått 2 kataloger med speciella leksaker för funk.barn.
Kom i kapp (www.kikre.com)
Varsam(www.varsam.se)
Hoppas du hittar något där!
 

Tack

Skrivet av  Nion
Tack så mycket för tipset. Ska sätta mig och kolla sajterna nu med en gång.
 

Ett aktivitetstäcke

Skrivet av  Millimeterns mamma
Hej

Jag kom på en bra idé som du kanske skulle kunna önska till Elias i julklapp. Ett aktivitetstäcke!
Skall försöka förklara hur jag hade tänkt mig det.

Om man köper ett vanligt täcke, så kan man sy på olika stuvlappar i olika material.
Sammet, mjukt
Fårskinn, mjukt och ulligt
Tyll, strävt och fluffigt
Säckväv, strävt
Siden, kallt och lite glatt
Jeans, stelt och grovt
Skinnbit, glatt och lite kallt
Om man sedan stoppar lapparna med olika material,
t ex bomull, ärtor, okokta makaroner, frigolit, platspåse, bjällror mm så får man olika strukturer och läten när man stryker över lappen. Man kan också forma lapparna olika så att Elias kan känna på olika former: rutor, ciklar, fyrkanter osv.

Täcket kan ju användas på olia sätt, tex att Elias ligger på magen på den och känner, lyssnar eller att man lägger täcket i knät på honom så att kan stryka, greppa i det.

Angående lappar så kan man hitta stuvmaterial eller kanske använda kasserade kläder som man klipper från.
Det är bara ens fatasi som sätter gränserna om vad man kan sy på täcket. Jag skulle även sätta på en repstump så att Elias kan dra i den osv.

Lycka till
 

Tack

Skrivet av  Nion
Tack så mycket för tipset. Jag har faktiskt sytt en nalle till Elias för ett tag sedan. Jag sydde den i vitt och svart tyg och satte en massa bjällror och speglar på den. Den vässnas så mycket så att när min väninna kom på besök blev hon skrämd och undrade vad det var som lät nät hon satte sig i soffan brevid Elias i soffan där jag hade hängt den i sofföverdraget i en säkerhetsnål.
 

Hi-hi

Skrivet av  Millimeterns mamma
Hej

Vilken lättskrämd värninna :-)
Själv hoppar jag till varje gång Millimeterns ritbord med musik börjar låta. Ja, det låter då man trycker på den eller när man går förbi om man inte har stängt av den.

Vad duktig du är som har sytt en nalle...då bör ju inte aktivitetstäcket vara någon match eller hur?

Kram
 

Förlåt

Skrivet av  Nion
Förlåt att jag inte svarat på ditt inlägg tidigare, men det har varit lite hektiskt under helgen. Jag hittade faktiskt tre bra leksaker i en vanlig leksaksaffär. En telefon, en trumma och en insekt. Alla hade bra och lätta knappar. Perfekt för Elias som inte kan se, men som gillar att vifta med armarna.
Jag kan ju alltid ge mig i kast med aktivitetstäcket till Elias födelsedag. Han fyller två år i februari.
Tack och god fortsättning.
 

komikapp

Skrivet av  LisaFia
Komikapp heter en affär som har mycket bra för multihandikappade barn. Min dotter är dövblind men har synrester. Vi har köpt en del lampor mmm som hon ser. Men är ditt barn helt blint funkar ju inte det. Men kolla på Komikapps hemsida för tips.

 

Komikapp

Skrivet av  Nion
Jag har varit inne på deras hemsida, men de saker som är aktuella är alldeles för dyra för oss. Vi hittade faktiskt ett par leksaker som Elias har väldigt roligt åt. Inte bara Elias utan även Elias farbröder hade väldigt roligt åt dem på nyårsafton när vi var hos min sambos föräldrar.
Tack för tipset och god fortsättning.
 

Artiklar från Familjeliv