Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga doktorn

Skrivet av Monica från Lycksele
Hej,
I onsdags träffade jag vår Dr.Håkan och då passade jag på att fråga honom massa frågor.
Han hade inte varit på kursen som var föregående helg, men det hade den andre ortoped. läkaren som behandlar klumpfot (Gudmund). (Gudmund hade sagt till gipskillen att de skulle göra om behandlingen lite) På det svarade Håkan att det var rörande Dennis Brown skenor.
För nån riktigt gammal snubbe från USA hade föreläst om dem då.
Jag uppfattade att den internationella rekomendatioen är att gipsa 4-6 månader. Därefter har det visat sig att Dennis Brown skenorna är det optimala. Då ska de användas nattetid upp till 3-4 års åldern. Håkan sa att det svåraste är att övertala föräldrarna till det. (Måste tillägga att jag gaspade efter luft när han sa 3-4 års åldern, för jag trodde att Wille skulle ha skenor till han var omkring 1 år)
Så vi fick traska ner på OTC och de har nu beställt DB-skenor. (De ser ut som två små gammeldags barnskor som sitter ihop med en båge som fästs i bakre sulan på skorna och med tåspetsarna pekande utåt) Om nu nån förstod min beskrivning.
Jag frågade om sjukgymnastik och han sa att inga studier har visat att barn med klumpfotsfelställningar har blivit bättre av sjukgymnastbehandling, snarare tvärtom.
Vidare frågade jag honom om speciella skor och enligt honom fanns det inget som tydde på att det behövdes specialbeställda skor. (Han sa igen att det enda som var viktigt var DB-skenorna)
Personligen har jag alltid haft riktiga skor på mina barn, de har aldrig fått gå i begagnade skor som varit snegågna (Dock i beg. skor) Dels för att jag tränat mycket och varit beroende av riktiga skor, sen har jag alltid själv behövt skor som inte gör att jag går skorna snett.

Passade också på att fråga om metoden som någon beskrev i februari, där man lokalbedöva barnen och snittade hälsenan. Han sa att han visste att nån läkare hade "börjat" med det i Göteborg, men sköterskorna och föräldrarna tyckte metoden var lite kontroversiell. De vart lite blek i ansiktet av att att se på. Han sa att det är helt ofarligt att söva barnen. Jag undrade om barnen kände nåt på bedövningsmetoden, men det gjorde de inte. Han sa att det kunde såg mest hemskt ut att titta på.

Sist frågade jag Håkan hur länge han jobbat med klumpfot, i dryga 20 år.
Jag gillar Håkan. Dels för att man kan skämta med honom och sen för att han svarar snällt på frågor:-)

Nu minns jag inte om jag frågade nå mer. *ler*

Ska försöka ta mig tid i sommar och lägga ut våra digitala bilder på William och kring hans klumpfot på antingen min hemsida eller om jag rent av gör en ny åt honom.

Nu har jag babblat klart:-)

kramisar
Svar på tråden: Fråga doktorn

Bra med kurs...

Skrivet av  Maria B
Hej Monica!

Det var kul att höra lite om Ortopedkursen. Bra att det hålls kurser, hoppas att många av "våra" läkare var där, det behövs en diskussion om behandlingsmedtoder eftersom det finns så många olika!

Ni som har lite större barn, hur ofta har ni återbesök hos läkaren? Johan är 2år nu och vi har ca 1 åb i ½-året, detta kommer dock att glesas ut mer och mer...
 

Hej!

Skrivet av  Elin
Hej!

Vi går ju också i Umeå för behandling. Var där idag och fick nya nattskenor till sonen. Har för mig att de visade DB-skenor ibörjan, mer som kuriosa och berättade att det var sådant de använde förr i tiden. Vet inte vad man ska tro! När skulle du få hämta skenorna?
 

Hämta skenor

Skrivet av  Monica från Lycksele
Hejsan,
Alf på OTC trodde att vi skulle få dem till veckan. De skulle beställas.
Jag tror att du har uppfattat det riktigt ang. DB-skenorna, för jag uppfattade på Alf att han fick leta långt inne i skåpet efter ett par. Misstänker att kursen ledde till att ta upp den metoden igen.
Jag bävar stort för dem. William har börjat trilskas med skenor på natten nu. Han har fått vara utan i 3 nätter för han har grinat tills vi tagit av dem och sen sovit fram till 6-7 tiden på morgonen.
Han har aldrig sovit hela nätter sen han började med skenor och hur han ska acceptera att fötterna sitter ihop har jag ingen aning.

Var kommer du ifrån?
Det vore kul om vi fick tid samma dag!

Trevlig helg!

MVH
 

Hej Monicka

Skrivet av  Elin
Vi är från Skellefteå. Ska inte till Umeå förrän till hösten (typ september) nästa gång. Men har ni vägarna förbi här får du gärna höra av dig! Och låt oss veta hur det går med Db-skenorna!
 

DB skor

Skrivet av  Lena
Hej

Vi använder som sagt Dennis brown skor här i Göteborg. Läkarteamet på Östra sjukhuset med gurun dr Romanus i spetsen är helt överens om att skorna är det optimala. Enligt vår ortopedtekniker så är de äldsta skorna som är ca 20 år gamla de bästa. Det går inte att köpa den modellen längre så han lagar och fixar med de gamla skorna.

Många barn tycker att det är svårt att ställa sig upp och vända sig i sängen med skorna vilket gör att förläldrarna väljer att hellre ha skenor. Vår doktor har sagt att vi själva avgör när vi inte står ut längre, men hon ser helst att vi använder skorna.

Gustav är nu 1,5 år och för honom är skorna synonymt med att gå och lägga sig, när han är trött så hämtar han skorna och säger nana kocka. Jag tycker det känns bra att höra att metoden rekomenderas på kurser.
 

DB

Skrivet av  Monica från Lycksele
Hejsan,
Vad mysigt att Gustav hämtar sina skor när han är trött, en riktigt klok kille:-)

Jag kan bara hoppas att min älskade lille tjuriga son kommer att göra lika. Nu ska jag försöka vara optimist!

Trevlig helg!

MVH

 

Artiklar från Familjeliv