Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Avgjutning

Skrivet av Cissi Å
Nu är det dags för skenor. På torsdag ska vi in och göra avgjutningar av Lisas ben så att dom kan göra skenor till henne.

Jag undrar hur en avgjutning går till? Finns det någon som har lust att dela med sig av sin erfarenhet? Måste hon inte vara väldigt still under tiden? Hur lång tid tar det att göra avgjutning av ett ben?

Tacksam för svar så att jag kan stilla min nyfikenhet.

Kram /
Svar på tråden: Avgjutning

Hej !

Skrivet av  Cecilia & Malte
Det gick på ca. 20 minuter att göra avgjutningar till Maltes skenor (båda benen). Ortopedingenjören satte en strumpa över benet precis som vid gipsning, sedan klädde han benen med ett tunt lager gipsbinda. Så det blev som ett tunt gips som han efter några minuter klippte upp igen. Det gick snabbt och smidigt för oss i alla fall. Malte satt i mitt knä och fick mat samtidigt (han flaskmatas), precis som han fått vid alla omgipsningar innan för att vara så avslappnad som möjligt. Sedan får man välja förg/mönster på skenorna. Storebror Axel 3 år valde ett par blå med brandbilar och brandgubbar på åt lillebror. Sedan tog det ett par dagar innan vi fick dem av ortoped ing.
Vi fick då prova att ta på och av skenornaoch han såg efter att de satt som de skulle. 3 dagar senare var vi hos vår sjukgymnast som kollade så att de fortfarande satt som det skulle och hon gjorde några småjusteringar. Hon visade oss även lite hur vi kunde massera hans ben och föter när vi tog av skenorna.
Lycka till!
Kram Cecilia
 

blå med brandbilar och brandgubbar på

Skrivet av  jsvensso
Då valde vi samma mönster, fast det var farfar som valde ;-)
 

Hej Cissi!

Skrivet av  Maria B
Jag kan bara skriva under på det som Cecilia och Malte skriver ovan! Så har det varit för oss också, förutom sjukgymnastiken. I Linköping har vi fått välja på olika färger på skenan men nu i Örebro så är det "hudfärgat" som gäller(tråkigt men mindre viktigt, han har ju bara skenan när han sover nu.)

På tal om lite olika skenbehandligar så fick vi inte ta av skenan när Johan var liten förutom när han badade, han hade skena i stort sett dygnet runt.

En "muta" är aldrig dumt... Vår son (nu 2 år) har aldrig gillat att sitta still och bli "fasthållen". Förra veckan när vi gjorde den senaste avgjutningen blev det faktiskt godis som muta och det gick jättebra! (tack för tipset Gunilla) Avgjutningen har aldrig blivit så fin... Det behöver ju inte vara godis, bara något de tycker om...
 

Artiklar från Familjeliv