Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fånig fråga kanske

Skrivet av isola bf 18/12
hej på er!

idag var jag ute och kikade på lite småkläder till den i magen. plötsligt slog det mig att det kanske kommer att krävas lite större kläder till den lille om gips och sånt ska få plats.

kan ni inte berätta för mig om det är så. köpte ni lite större byxor och strumpor eller?

har ju även tänkt använda tygblöjor och då vet jag att det brukar gå lite större storlek i bodysar och byxor men hur är det med storlekarna vad gäller klumpisarna?

fånig fråga va? men jag måste ju få fråga iallafall *skrattar*

kramar!

/veronica
Svar på tråden: fånig fråga kanske

Hej!

Skrivet av  Elin
Strumpor använde vi väldigt lite av. När han hade gips behövdes de inte (men han är född i juni...). När han hade skenor behövdes det ganska stora strumpor. De gick sönder hela tiden (på grund av skenorna) så vi köpte alltid billigast möjliga.

Vi hade fått en del kläder innan, typ byxor och pyjamas med fötter på och dylikt, de var bara att stoppa undan. Annars tycker jag att de flesta byxorna funkade, bara de var mjuka och töjbara.

En del klippte vi av benen på, så att de blev mer shortsmodell. Men detta var ju alltså på sommaren/hösten när det blev varmt så det räckte och blev över med gips eller strumpa/skena.

Till något helt annat...
Vilken vecka var du i när de såg fötterna? Var det vid ett "rutinultraljud" ? Hur säkra är läkarna? Vet ni om det är en pojke eller en flicka? Känns det ok att veta om detta med fötterna i förväg, eller hade du hellre inget vetat? Tror jag skulle vilja kolla lite extra när nästa bebis är i magen, men vet inte...
 

hej elin!

Skrivet av  isola bf 18/12
tack för dina klädessvar!!! mykcet värt för en sån som jag som igår bara stog och blinkade på en barnklädesavdelning. otroligt vad mycket det finns att välja på *puh*

vi fick reda på att bäbisen hade en felställning i båda fotlederna vid rutinultraljudet då jag var i vecka 19+5. vi fick komma åter veckan efter för att överläkaren på ultraljudsmottagning skulle få bekräfta det som barnmorskan hade sett. hon var vrålskicklig och läkaren erkände att han aldrig hade sett det hela om hon inte berättade precis var han skulle titta.

hon sa att hon först bara fick en känsla av att allt inte var rätt med fötterna och sedan fick hon in en hel del bra bilder på tår som var lite felplacerade i förhållande till skenbenen.

jag blev ju såklart förtvivlad när jag fick reda på att det var något "fel" på bäbisen i magen men det är väl liksom första chocken. när jag kom hem så vände jag mig bl.a hit till denna diskussionslista och läste även massvis av avhandlingar o.dyl som finns på nätet och kom på rätt snart att det var ju för tusan ingen big deal ju.

på det andra ultraljudet som vi gjorde då läkaren också var med så kollades bäbisen alldeles extra noga vad gäller hjärnan, hjärtat, nackspalten, munnen, ryggraden och så vidare... och enligt den skickliga barnmorskan så verkade allt det okej vad hon kunde se och jag kände att jag kunde lita på det lika mycket också.

jag är bara glad att veta innan att det blir en liten klumpis. så jag är glad för min vetskap! samma känner min man.

vet inte om könet ännu, inte mer än att det är en pojke fast det har jag hittat på själv :o)

kramisar!
 

Hej Isola!

Skrivet av  Gunilla m Felix
Vi visste ju inte att Felix hade klumpfot och storasyster hade haft många overaller m fot. Det funkade helbra tyckte vi , som fick barn i jan och feb..... Fast gissa om det går i ett gips? Svar nej! Hmmm vi fick köpa lite nytt. De flesta mjuka byxor utan fot gick bra. Strumpor blev det ingen på klumpisfoten. Däremot stooora tossor utanpå. Tyckte att del liksom löste sig på vägen. Jag köpte dock en del nytt bara för att lyxa till det i allt elände, men det var ju inte såå eländigt (fast det är kul att shoppa) Hoppas att du blev lite klokare och du inga frågor är dumma eller fåniga. Kram Gunilla
 

Glömde..

Skrivet av  Gunilla m Felix
Vi tänkte använda tygblöjor på storasyster, men hennes bajs var så himla rinnigt till en början att det alltid läckte ut. Dessutom bajsade hon ca 10-15 ggr per dag, så vi la ned det projektet. Kanske blir det så för er oxå. Vill inte alls vara negativ, tycker att det är superbra m tygisar och har flera vänner som bara använder tyg, men kanske det blir lite joxigt i början m gipset och så. Kommer ihåg vilket sjå jag hade varje gång Felix skulle ligga utan blöja och lufta sig. Jag försökte täcka gipset m plastpåse
odyl, för att det inte skulle bli kissigt eller bajsigt. Kram igen Gunilla
 

tack gunilla

Skrivet av  isola bf 18/12
tack för dina kloka påståenden :o)

jag ska ta mig en funderare på detta med tygblöjor. måste bara få se på hur gipset kommer att se ut som bäbisen ska ha i början. får nog göra det på nästa ultraljud i slutet av denna månad då vi äntligen ska få träffa en barnläkare också. ska väl peppra honom med en massa frågor också :o)

kramisar på dig gunilla och alla er andra underbara klumpismammor!

/veronica
 

Vill du se bilder?

Skrivet av  Elin
Hej igen Isola!

Kan mejla dig bilder från när vår son var liten med gips, skenor osv om du vill!
 

elin!

Skrivet av  isola bf 18/12
ja jättegärna. jag tittar gärna på bilder. sänd över dom till mig om du vill det. jag insuper som sagt allt jag kan komma över :o)

min mailadress är:
[email protected]

kramar!

/veronica
 

Isola!

Skrivet av  Elin
Har du fått mejlet?
 

Tygblöjor.

Skrivet av  jsvensson
Hej!

Vi använder också tygblöjor ibland, däremot när vår sons ben var gipsade kändes det inte helt rätt att använda dem, eftersom de blir våta snabbare än de vanliga. Möjligen har andra annan erfarenhet, men för oss kändes det lite väl jobbigt....

Nu använder han bara sina skenor på kvällen och natten. Då använder vi vanliga blöjor, men på dagarna brukar vi använda tygblöjor.

Lycka till!!!
 

Hejsan!

Skrivet av  Cecilia& Malte
Ett tips är att se till så att resåren är väldigt elastisk (ej tajts, de är för smala). Jag vill minnas att vi hade en storlek större i byxorna, där är ju ändå resår så de blir ju inte för långa. Annars är det inga problem med gips och kläder tyckte vi. Något att tänka på är att det inte behövs någon byxa på inomhus, kanske bara en body eller underbyxa utanpå blöjan eller ett par shorts, det blir ganska varmt i gipset för dem. Bodysar är helt suveränt, både på dagen och på natten.Tänkte inte på¨att det skulle bli varmt för Malte förrän vår behandlande sjukgymnast påpekade detta. På natten har de ju dessutom täcke oxå. Malte är nu drygt 6 månader och har bara skenor på natten. I sina skenor har han en sorts "strumpa" (en sådan som man har utanpå gips för att skydda det") den tar upp ev. fukt så att han slipper skav och dyl. Då han även hade skenorna dagtit så hade vi alltså inte heller strumpor på honom, Bara denna andra "strumpa". Jag köpte strumpor till honom först nu när han slapp skenorna dagtid.
Tossor är jättebra att ha utanpå gipsen om det är kallt.
Kram Cecilia
 

Hej Isola

Skrivet av  MARY
Hej, det var ett tag sedan jag var här och jag ser att du har fått svar, men berättar ändå hur vi hade det
Viktor föddes i slutet av januari och vi använde knappt några strumpor innomhus. Då jag var ute med honom satte jag på strumpor ovanpå gipset. Alla byxor utan fot passade men det var bäst med sådana som är vida nertill, vissa muddar gick också bra, men som ngn annan skrev, det räcker gott med bara en body inomhus. De sover ju ganska mycket i början och sparkar kanske inte av sig filten förrän senare (inte Viktor iallafall).
Vi använde aldrig tygblöjor, men lyckades ändå få bajs på gipset så det var gult upptill varenda vecka, löst och rinnigt som det var.
Skickar nån bild till din mejl.
/Maria
 

Artiklar från Familjeliv