Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om gips...

Skrivet av Stefan, Lina & Mea 030911
Vi undrar bara hur de tar bort gipsen på era barn.. Mea behandlas på Helsingborgs lassarett. Där gipsar de in ett litet plaströr, ser ut som en tätningslist nästan, som de när de ska ta av gipsen för in ett litet sågblad i, ser ut som en ståltråd med små små taggar på..sen sågar de upp gipsen hur lätt som helst, vi va i Sthlm över julen och då byttes gipsen på Huddinge sjukhus. De anser att den modellen är Antik, de sågar upp gipsen med en elsåg, inte nog med att barnen blir livrädda så riskerar de ju att såga dem i benen, de gjorde de på Mea. När vi berättade detta för våran ordinarie gipstekniker skakade han bara på huvet, då må vara gammaldags, men det är ju skonsamast mot barnet.Till saken hör att han är en av sveriges få om inte den enda gipstekninker som är specialutbildad på just klubb/klumpfötter. Han har studerat 4 år x-tra anatomi o effekter av behandlingar, så han vet verkligen vad som händer om man gör fel. Den gipsningen som de gjorde i Sthlm var enligt honom helt onödig.. De kunde lika gärna låtit bli att gipsa.. Helt fel vinkel på fötterna mm. Man blir lite lätt besviken, speciellt som jag har ansett att Huddinge är ett bra sjukhus. Det blev lite längre än jag tänkt.. Men men.. Vad har ni för erfarenheter???
Svar på tråden: Fråga om gips...

Svar om gips..

Skrivet av  Mary
Hej
Vi hade plastgips och det var bara att linda av, precis som när man tar av en elastisk binda. Från början gjordes detta på sjukhuset och så fick vi bada, sedan på med nya gips. Sedan kom en annan dr och sade att där han jobbade förut fick föräldrarna ta av gipsen och bada hemma innan de kom till sjukhuset för omgipsning. Då började vi med det också och jag tyckte det var jättebra för badstunden blev mycket mysigare då.
/Maria med Viktor
 

Gips

Skrivet av  Sandra&Erik
Hejsan
Erik har haft vanligt gips till nu, sedan en vecka tillbaka har han plastgips, gick jätte smidigt under gipsningen och torkade mycket snabbare än vanligt. Innan vi ska tillbaka på onsdag ska vi själva linda av det så vi kan bada hemma.
Det traditionella gipset togs bort med elsåg, men det var aldrig några problem det heller, sköterskan satte aldrig på fläkten så det blev aldrig så brummigt.Erik låg oxå alltid på en stor kudde som jag höll fast runt honom vilket dämpade ljudet.
Gipsningarna har jag aldrig sett som något problem!!
Hoppas det hjälpte er något
Sandra
 

Våran gipsavtagning

Skrivet av  Jessica
på Borås lasarett låter ju helt antik när man läser om era metoder fast våran verkar ju vara den minst riskfyllda och lugnaste.
Sköterskorna hade en tång som de bröt eller klippte upp gipset med och sedan klippte dom vadden det sista med en sax.
Gipsningen gjordes alltid av våran läkare.
 

Artiklar från Familjeliv