Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För liten??

Skrivet av Micra
Har en fråga om hur länge era barn var gipsade efter hälseneoperationen. Jag fick reda på att Jesper skulle vara gipsad i 14 dgr efter op, sedan skulle gipset bytas och sitta ytterligare 14 dgr sedan skulle han få skenor. Men så är tydligen inte fallet här utan nu är det nya planer. Han ska vara gipsad till den 14 maj med byte som vanligt 1 gång i veckan. Sedan skulle han få sina skenor. Tjejen som ska göra skenorna tyckte han var för liten, okej att han blev opererad då han bara va 2 mån men ändå han e ju normalviktig för sin ålder. Undrar oxå¨varför en del får DB skor och en del skenor tydligen. Vilket är egentligen bäst?
Nu vill Jesper ut i det underbara vårvädret hoppas ni alla har det bra....
Svar på tråden: För liten??

Hej Micra!

Skrivet av  Cilla och Kevin i Gävle
Hejsan!
Våran son blev opererad den 4:e mars och vi har nu gjort gipsbyte var 14:de dag (alltså två gånger) under narkos, gjorde den sista igår, tack och lov! Och då gjorde dom oxå gjutning av skenor som han ska ha nattetid.
Han ska ha gipsen i sex veckor, och i morgon har det gått fyra veckor, så nu är det bara två veckor kvar!

Gud, vad tråkigt att det helt plötsligt har blivit längre tid Jesper ska ha gipsen. Måste kännas trist!
När dom byter gips på honom, sker det oxå under narkos varje gång, eller får han vara vaken?

Pratade med min läkare igår om DB-skor är bäst eller inte och han sa som så att han använder inte sådana till sina "patienter" (han har väl haft funderingar på att börja med dom, men var fortfarande lite osäker), för han tycker att gips ändå är smidigare, både för barnet och för föräldrarna, och det håller nog jag med om. Men att han var mer positiv till det nu, än för två år sedan.
Men jag, personligen, tycker att det har varit skönt att vi har sluppit dom skorna och haft gips istället på Kevin, som han hade i tre månader ungefär, sen fick vi skenor.

Sen sa han oxå att i vissa fall så kanske dessa skor har gett bättre resultat än vanliga gips och skenor, men på Kevin har gipsen och skenorna gett mycket bra resultat.

Det är tydligen så olika på olika sjukhus i landet huruvida skorna används eller inte.
Men jag tror att skenorna säkerligen ger lika bra resultat som skorna, om inte annat är nog skenorna mycket smidigare, som sagt!

Jag tycker kanske att du kan prata med din läkare om vad han anser bäst, DB-skor eller skenor. Och sen att hon sa att han var för liten för skenor! Det tycker jag verkar lite konstigt, för det är väl bara att gjuta efter hur stor fötterna är, eller??!

Hoppas att du blev lite klokare efter mitt svammel!
Ha det bra, kram Cilla!
 

vad jag förstår...

Skrivet av  veronica o wiggo 031222
...så gör dom väl inte skenor till för små barn eftersom de växer så fort och behöver väl därför göra avgjutningar till nya skenor för ofta och därför så kör de med gips ett tag tills barnet blivit lite större. men jag vet inte säkert.

db-skorna används ju av doktorer som kör med ponsetimetoden. kan dom inte den metoden så kör dom inte med skorna (eller så kan dom göra som en av wiggos doktorer och köra lite halvdant med egna teorier också *skrattar åt eländet*)

vad som ger bäst resultat eller inte vet jag inte och jag antar att det lär ju finnas helt åtskiljda meningar kring det också, som med många andra metoder som jämförs. det lilla jag läst om olika behandlingsmetoder av klumpisar så är jag helt inne på gubben ponsetis metod och är glad att sundsvalls sjukhus har övergått till den.

jag antar att läkarna kör med den metod som dom kan och tror på. och då får man nog ta det man får om man inte är beredd att åka en bit till någon annan läkare som kör med den metod som man själv vill ha tillsitt barn.

i usa där föräldarna väljer metod själv till sina barn finns ju fler möjligheter att välja på en hel del metoder (fattar du vad jag menar nu, det är sent och jag är dimmig i knoppen). i sverige praktiseras väl bara en del metoder och man får snällt ta den som erbjuds om man nu inte ger sig iväg till någon annan läkare.

förstår att det känns tungt när avgipsningen skjutits frammåt men förmodligen så är det väl det bästa för grabben. när gipsen åker av så kan ni myyysa i mängder, det gjorde vi med wiggo aldrig har jag pussat på fötter så mycket som jag gjort när wiggo blev avgipsad :o)

lycka till!
 

8 veckor...

Skrivet av  Stefan,Lina & Mea 030911
Våran tös vart gipsad i 4 veckor direkt efter op. Sedan tog de bort stygnen och stiften de satte i föttera, sen gips i ytterligare 4 veckor... Anledninen till att hon fick ha gips så länge är att hon hade väldigt svåra skador på sina fötter.. Enl läkaren så Var höger fot på en skala 1-5 en 5:a och vänster fot var en 4:a. Ham sa at i "normala" fall har man gips i 2 veckor efter op och sen i 2 veckor till efter att de tagit stygnen. :-)
 

Okej

Skrivet av  Micra
Jespers fossar är jättefina efter op, det sa Lennart själv. Jesper har bara kapat hälsenorna det behövs inte mer därför tycker jag det är konstigt att han ska gå så länge. Tycker nog att det är lite dålig stil att rätta sig efter vad Tina (hon som gör skenorna) sa. Det kan ju inte hon bestämma. Pratade med både Zoran o Benedicte om det i fredags och dom ansåg att han verkligen inte ska gå så länge. Benedicte sa oxå att det kan ju hämma hans motorik. Om han nu inte behöver ha gips så ska han inte ha det. Ska jaga Lennart på måndag o få honom till att ändra sig - jag ger mig inte.
 

7 veckor

Skrivet av  Anette o Melker
Hejsan
Melker operades när han var 4 veckor gammal under lokalbedövning. Därefter hade han gips i 2 1/2 vecka, med ett byte. Melker har allstå haft skena sedan han var ca 7 veckor gammal och det har fungerat bra, hans fot är jättefin.

Hälsningar
Anette och Melker
 

Artiklar från Familjeliv