Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

frågor om skenor och så...

Skrivet av Linda m Nadja-00 & Vanna-04
Hej alla! Nu är jag ju ute i god tid men det är ju alltid bra...

Min lilla tös har klumpfot på vänster fot. Kommer man då att behöva använda DB-skor (heter det väl när fötterna sitter ihop i varandra med skena emellan?) eller använder man sig endast av en skena? Är det olika mellan landstingen kanske?

Vilket tror ni är bäst? Snabbast? Humanast?

Fler frågor kommer säkert snart...
Svar på tråden: frågor om skenor och så...

Japp

Skrivet av  Jessica
det hjälper inte att man har ensidig klumpfot utan man spärrar in den friska foten i ett par DB-skor ändå.

Ludde har bara klumpfot på högerfoten, men vi har haft DB-skor ändå till sjukgymnastens fasa :)
Det känns ju lite fel att spärra in en frisk fot, men den friska foten hjälper den andra foten att bli bra.
 

Varför tvekar sjukgymnasten till DB-skorna?

Skrivet av  Monica i Lycksele
Hej,
Jag undrar lite nyfiket varför sjukgymnasten ansåg det mindre bra?

Monica och Wille-02
 

Sjukgymnasten

Skrivet av  Jessica
tycker inte om DB-skorna pga man spärrar in en frisk fot (om man nu har enkelsidig klumpfot) Den friska foten skulle ju kunna få röra sig fritt. Detta vägs ju då upp av att behandlingen med DB är så bra.
 

gissade på det:-)

Skrivet av  Monica i Lycksele
Jag trodde att det var så, men jag blev nyfiken om det fanns en annan åsikt:-)

Vad jag har förstått gällade ponsettis metod, så är det just att fötterna sitter ihop i en viss vinkel, och bredd som gör db-skorna så effektiva. Det är nog därför man sätter fast båda fötterna. Jag kan förstå att det känns konstigt att spärra fast en frisk fot, det känns nog hemskt med två trots att de båda är felställda.

Jag skulle så gärna vilja åka till Iowa och besöka kliniken där Ponsetti jobbar och gärna träffa honom själv:-), men när vi reser till min svärfar i Minneapolis till jul (eller ev. nästa sommar) blir det nog inte av.

Kram
Monica & William -02
 

det är det jag fasar över...

Skrivet av  Linda m Nadja-00 & Vanna-04
att det kan vara sådana skillnader mellan landstingen. hade vi stannat hät i sthlm så hade hon fått skena på vä fot bara... låter bättre men vi får väl se när vi kommer ner. vi flyttar till 1 aug så vi kanske hunnit påbörja behandlingen här då...

vi opererar här iaf, det känns skönt. fast de är säkert bra i borås med ;)

du som bor i borås... var bor ni? det jag funderar över är öppna förskolan. vi kommer bo i "centrum" (hornsg) och frågan är om det finns ÖF i närheten eller om man får gå till tex Göta som verkar närmast.
 

Jag bor utanför Borås

Skrivet av  Jessica
så vi går på öppna förskolan i Kinna, men det måste väl finnas ÖF inne i stan tycker man.

Ni kanske kan få skena här i Borås också om du tror att det skulle vara bättre för er.
Jag tycker att du ska prata med den läkaren som ni har nu och be honom ta reda på hur eran fortsatta behandling ser ut.

När Ludde blev gipsad första gången så fick vi ett informationshäfte på ortopeden och på framsidan av det så sitter det ett litet barn med DB-skor på sig.
När jag såg den bilden så tyckte jag att den var hemsk, men när vi kom hem och jag började söka lite om klumpfot på nätet så kom jag till en sida där det var bilder på andra "vanliga" skenor, så fötterna blir fria från varandra.
Det tyckte jag var det värsta jag sett, jag bölade hysteriskt i flera dagar.

Det jag menar är att det är nog värre före man får sin skena vilken sort det än är, när man väl har fått den så är det inte så farligt och sken perioden går fort över också.
 

ja du har nog rätt...

Skrivet av  Linda m Nadja-00 & Vanna-04
oavsett vad det blir för skena så är det ju resultat man vill ha och att hon ska bli bra.

kram och tack för svaren!
 

ett försök...

Skrivet av  veronica o wiggo 22/12-03
...till lite förklaringar och en liten bild av mina erfarenheter kommer här.

min son är behandlad med en något modifierad ponsetimetod, med modifierad menar jag att wiggos doktorer inte har följt ponsetiprotokollet helt till punkt och pricka.

ponsetimetoden går ut på att doktorerna på ett väldigt väl utprovat vis manipulerar ut fötterna i "tvärtomläge" (jämfört med hur klumpfötterna ser ut när dom kommer ut). detta görs med hjälp av gipsningar i några veckor. när fötterna anses ha kommit till rätt ställning så avgörs det om det kommer att behövas göra en hälsenekapning och det görs på olika vis i olika landsting. wiggos ena hälsena har kapats och det under lokalbedövning så det var ett väldigt enkelt ingrepp för alla inblandade *skrattar* efter hälsenekapning så ska fötterna vara i rätt position för att kunna placeras i ett par dennis brown-skor. vid dubbelsidig klumpfot så är fötterna för det mesta i 70 grader (kan även vara i mindre vinkel om barnet har problem med lösa ligament o.dyl) vid enkelsidi klumpfot så sättes den oklumpiga foten i 40 grader och den andra i 70-75 grader. dessa skor ska has på dygnet om i 3 månader och sedan endast nattetid i 3-4 år. (jag tror att det kommer att bli 5 år när det blir aktuellt för wiggo att sluta att använda sina skor så jag har ställt in mig på det *ler*)

det jag tycker är toppen med ponsetimetoden är att det är en ickekirurgisk metod. jag tror inte att jag hade pallat med en hel del stora operationer på wiggo. vad jag har förstått så blir 99 av 100 bra i fötterna med hjälp av ponsetimetoden.

jag har ingen koll på övriga behandlingsmetoder men jag är frälst i hela ponsetikonceptet. by the way så fyllde gubben ponseti 90 år i torsdags och är fortfarande verksam i iowa usa och behandlar patienter.

om jag var du så skulle jag nog ta mig ett snack med doktorn och höra mig för hur den fortsatta behandlingen ska bli eftersom ni kommer att byta landsting. går det att kombinera två olika metoder?

jag håller med dig om att det är märkligt att det är så olika behandlingar i olika landsting. men det är väl som med allt annar här i livet, alla blir frälst på sin religion. vissa gillar den ena metoden och kör på den medan andra gillar en annan metod och kör på den.

oj vad det blev långt det här ;o) jag ville bara berätta lite om det lilla jag vet om min sons behandlingsmetod och dela med mig av mina erfarenheter till dig.

jag tar inget parti för någon behandlingsmetod då jag är för lite insatt i alla som finns men jag gillar filosofin med ponsetis behandling och så ser jag ju vad den gör för min sons fötter.

det viktiga är ju inte hur fötterna blir bra utan huvudsaken är ju att dom blir bra :o)

lycka till med vanjas behandling!

kramilikram!

du kan se wiggos behandling på hans hemsida www.wikberg.tk

jag har även en del länkar till mer info om ponsetmetoden om du är intresserad!

over and out! :o)
 

fantastiskt...

Skrivet av  Monica i Lycksele
vad du har forskat mycket kring hans metod och vad kul att du delar med dig om det du funnit:-)
Kul att höra att Wiggos fötter är jättefina.

Jag undrar om du vet om Ponsetti använder plastskenor och inte Db-skor ibland till sina behandlingar? För jag har inte funnit det på hans sida, men jag tänkte att du brukar prata med några där ibland (eller?) och om de sagt hur behandlingen är efter gipstiden.

För på min läkare och på Bertil Romanus (som använt metoden sedan tidigt 80-tal), så finns det flera olika tolkningar som läkare har gjort på metoden och de har ofta ändrat just på "skenbiten" till plastskenor, trots nya avancerade skenor, så har än ingen kunnat visa på bättre resultat än db-skor. Har du funnit något kring detta? Jag funderar nämligen annars att skriva till "the man himself" och se om han har tid att svara vad han tycker:-) annars skulle man kanske testa där du brukar prata (var är det?)

Förresten vilken super go kille Wiggo ser ut att vara på bilderna, en riktig charmis:-)

Vi skickade vår snart 13-åriga dotter till hennes farfar i USA i morse med flyget, hon mötte upp honom i Stockholm under fm och är snart framme. Huvaligen vad det känns konstigt, hon ska bo hos sin farfar och hans fru i en månad. Det känns nästan som hon flyttat hemifrån;-) Tyckte att hon nyss föddes och nu är hon en fullfjädrad "tonåring" med hormonsvängningar som är rätt intressanta. Hon kommer att få det så bra där, och bli lite bortskämd.

Nä, nu väntar en stund framför tv´n och sen en tidig kväll.

Kram
Monica & William -02

 

intressant...

Skrivet av  veronica o lillsumo wiggo 22/12-03
...att du frågade om skenor för jag har förhört mig lite om det alldesles nyssens ;o)

först och främst så hittar jag väldigt mycket matnyttigt på yahoolistan (som du förövrigt hittar på http://groups.yahoo.com/group/nosurgery4clubfoot).

vad jag förstår så använder sig inte ponseti av skenor utan av foot abduction braces (fab:s) som db-skorna är.

enligt historien så ska ponseti ha varit borta från sitt arbete på universitetet i iowa under 80-talet (han var ju trots allt 70 år då *skrattar*) och då hade några doktorer på hans universitet provat att använda sk afo:s (korta skenor, ankle-foot-orthotics) men det visade sig att dessa inte gav något bra resultat. dessa korta skenor får inte till den fotställning som ett par riktigt inställda db-skor får till. och det är viktigt anser ponseti.

ponseti anser att med långa skenor sk kafo:s (knee-ankle-foot-orthotics) hålls knäet böjt så att bl.a hälsenan inte blir lika utstretchad som den blir med db-skorna. med db-skorna så är det mer rörlighet i benen, fötterna och anklarna så att det hjälper till att sträcka på ligamnet och muskler på dessa ställen. därför använder han fab:s (db-skor)

i den här ponsetimanagementboken som man kan ta hem som pdf-format på internet (http://www.global-
help.org/publications/pdfs/PonsetiBook.pdf) kan man läsa följande:

""Alternatives to foot abduction brace.
Some surgeons have tried
to "improve" Ponseti management by modifying the brace protocol or
by using different braces. They think that the child will be more
comfortable without the bar and so advise use of straight last shoes
alone. This strategy always fails. The straight last shoes by
themselves do nothing. They function only as an attachment point for
the bar. Some braces are no better than the shoes by themselves and,
therefore, have no place in the bracing protocol. If well fitted, the
knee-ankle-foot braces, such as the Wheaton brace, maintain the
foot abducted and externally rotated. However, the knee-ankle-foot
braces keep the knee bent in 90 degrees of flexion. This position
causes the gastrocnemius muscle and Achilles tendon to atrophy and
shorten, leading to recurrence of the equinus deformity. This is
particularly a problem if a knee-ankle-foot brace is used during the
initial 3 months of bracing, when the braces are worn full time. In
summary, only the brace as described by Ponseti is an acceptable
brace for Ponseti management and should be worn at night until the
child is 3 to 4 years of age."

jag tror att det alltid kommer att finnas läkare som gör sina egna tolkningar av metoden. wiggos ena doktor kör ju med en väldigt modifierad metod som inte stämmer nästan någonting och jag tror att det kommer att fortsätta att vara så. på något vis så borde det finnas en ponseticertifiering *skrattar* som visar att läkarna kan metoden.

men som jag sagt många gånger så är det ju inte metoden som är den viktiga utan huvudsaken är att fötterna blir bra. men det är klart. tänker jag på hur jag själv resonerar så vill jag ju att mitt barns behandling ska vara så optimal som det bara går. och utger man sig för att använda gubben ponsetis metod så tycker jag nog att man ska kunna den och följa den till punkt och pricka.

jag har också en artikel som ponseti själv har skrivit som handlar om återfall (relaps) av klumpfötterna. den heter: RELAPSING CLUBFOOT: CAUSES, PREVENTION, AND TREATMENT. mycket intressant. om du vill kan jag skicka den till dig monica för det här har ju redan blivit på tok för långt. men när jag väl kommer igång att skriva så bara bubblar det ur händerna *skrattar*

om du har några frågor och funderingar så tveka inte att maila ponseti. han svarar på mail på tisdagar och fredagar (tror jag att det är) och man får svar snabbt. jag har frågat honom om de exakta inställningarna på skenan och fick svar jättesnabbt. otroligt vilken krutgubbe!

jag har även varit i kontakt med dr. bertil romanus och han är ju så himla kunnig också. men på något vis känns det lite kul att fråga ponseti själv eftersom han lever och är grundare till metoden. han verkar kunna förstå min knaggliga engelska också *fnissar* och då är det ju lite extra kuligt ;o)

roligt att din flicka dundrat iväg till usa. själv skulle jag inte palla en så lång flygresa. sist flög jag till helsingfors och höll på att stryka med pga flygrädsla. så jag tror inte att hundra timmar på ett plan vore något för mig.

måste bara berätta om en tjej som bor i finland (nu finns det ingen hejd längre på mitt bluddrande *haha*) hon har en pojke med klumpfot, han gipsades och grejades med och det blev inget bra. när han var typ 9 månader så tog hon helt sonika och packade ungen och for till ponseti i iowa och blev behandlad. otroligt va? nu har grabben helfina fötter och mamman hon jobbar hårt för att utbilda någon doktor i finland i ponsetimetoden. jag tror att hon haft insamling av pengar för att få iväg läkaren. härligt va? så himla intressant att läsa om tycker jag.

nä nu måste jag nog sluta. ha det så gott!

kramar!

 

tackar...

Skrivet av  Monica i Lycksele
...för ditt långa och mycket intresanta svar!
Du får hemskt gärna min e-post. [email protected]

Jar har bett min käre svärfar att försöka börja översätta Ponsettis bok som du pratar om, men han är väldigt överbokad (Han har en egen översättningsfirma i USA) Så jag funderar på att höra mig för på olika sjukhus eller Ponsetti "himself" har lust att finasiera översättnignen, så att den kan lämnas ut i Sverige.

Jag fick ett nytt jobb förra månaden, i början på maj, i en nyetablerad gruva 7.5 mil från Lycksele. Kommer att jobba där som gruvmätare (mäta volymer, märka ut borrhål etc.), det blir långa dagar men jag trivs jättebra. Jag är med från "starten" och det är mycket nytt att sätta sig in i, sen att jag bara har en månads erfarenhet kring inmätning underlättar inte heller. Men jag har lite användning av min GIS-ingenjörseksamen (Geografiska Informations system - Lite kort, man jobbar med kartbaserat material på datorn)
Det är en riktig utmaning, en välbetald sådan:-) Efter 5.5 års studier, känns det skönt med lite lön. (Jobbet gav en löneökning på 50% i jämförelse mot min tjänst som Barnskötare/personlig assisten jag haft i många år innan jag började läsa)

Det är lite roligt hur jag fick jobbet. Jag var på deras infokväll om de nya gruvjobben på måndagen den 3 maj, pratade med en av dem lite och de ringde på tisdagen och ville jag skulle komma på onsdagen den 5:e. Jag fick prata med VD´n, sen en konsult från Australien och sist ansvarige projektledaren från Australien. Han pepprade mig med en massa frågor och jag förklarade att min kunskap kring gruvor är = 0, och så helt plötsligt säger han bara "Oh, we give it a try, your english is very good and you are answering the questions quickly that tells me you are intelligent, you get the job" Jag var då tvungen att kolla bakåt om han verkligen menade mig och inte någon annan jag inte visste fanns i rummet. Sen log jag hela vägen hem:-D Väl hemma kom frågorna om jag var villig att vara borta 50 timmar i veckan, men jag hade precis bestämt mig att pendla 3 år till Umeå (13 mil enkelväg) för att läsa till gymnasielärare i Geografi och gymnastik. Nu skulle jag få betalt i flera år för att lära mig nå nytt, så jag räknade ut att jag kunde inte tacka nej.

Nä nu har jag babblat klart.

Ska kolla in yahoosaiten...

Trevlig helg!
Kramis
Monica & William -02
 

men dra åt skogen...

Skrivet av  veronica o wiggo 22/12-03
...vilken röta du hade som fixade jobb så där bara. jag är mäkta imponerad ska du veta. är det den där guldgrävargruvan som du jobbar med? jag hörde något på radion om det men det kanske är någon annan gruva som du jobbar med, finns ju en del där uppe ;o)

det där med övrsättning av ponseti managementboken vore ju inte alls dumt. orkar du kämpa för det så kör så det ryker. vad jag förstår så är ju det där förlaget som gett ut det totalsponsrade och är inte ute efter någon vinning så kanske man kan höra med domom dom kan skjuta till lite pengar för att den ska bli svensk.

vi föreslog för våra doktorer att dom skulle ta sidan med tips för föräldrar och dela ut men man får ju inte del aut information på fel språk i sjukvården. så det gick bort. själv har jag någon slags ambition att skriva ner lite info om klumpfötter och den behandling som dom bedriver på sjukhuset men det kommer jämt längst ner på priolistan. men jag hade tyckt att det var bra att få den infon när vi gick från ultraljudet med hundra frågor. men som tur var så hittade jag ju hit rätt snart och fick många fina svar på alla mina farhågor och frågor.

massor av kramar från ett soligt hälsingland!

*kraaaaam*
 

ja, det är olika mellan landstingen

Skrivet av  Therese och Emil
Vi bor i Stockholm och har en pojk med klumpfötter på båda. Han behandlas enligt Ponsetimetoden och har precis avslutat sin gipsbehandling. Istället för DB-skenor så ordinerar man här sk ortoser. Fötterna är fria från varandra vilket är jätteskönt.
På den här sidan http://www.teamortopedteknik.se/Sympos/klumpfot.htm
finns en bild på en ortos. Bläddra ner till mitten av sidan.
Orsaken till att den är ovanlig ute i landet är, enligt vår ortoped, att den är lite krångligare för ortopeden att tillverka. Den "gamla" och väl fungerande DB-skenan är lättare att tillverka och få att fungera rätt. Här i Stockholm är antalet klumpfotsbarn större och man har då kunnat öva upp sig och få in rätt teknik i tillverkningen av ortoser. Ute i landet är antalet klumpfotsbarn mindre per landsting och detta gör att ortopederna känner sig tryggare med de väl fungerande DB-skenorna. Ortoserna bygger också på Ponseti principen då de vinklar foten genom att skapa ett mottryck från översidan av låret- precis som gipsen gjorde.

Jag tycker du ska höra efter om de känner till ortos alternativet.
Berätta gärna vad de svarade !


 

Artiklar från Familjeliv