Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

merkostnader? hur mycket?

Skrivet av Linda m Nadja-00 & Vanna-04
Ska söka vårdbidrag tänkte jag. Hur mycket uppskattar ni merkostnader med en klumpis? Det är så svårt! Men det kan ju bli så att vi måste byta ut bilstol, matstol. Komplettera med kläder såsom overall, bygor, strumpor ganska ofta. Någon av er som har fått vårdbidrag?

Imorgon är det omgipsning igen, får se om man får ett datum för byte till db-skorna eller inte... ska bli spännande... nu är jag så trött på gipset och allt spring till sjukan...
Svar på tråden: merkostnader? hur mycket?

Hej

Skrivet av  Elin
Vi fick godkända kostnader på 3600 kr/år (1800 för extra slitage på kläder, avklippning av byxor etc, 600 kr för mat i samband med sjukhusbesök, 1200 kr för den del av resorna man inte får reseerättning för). Men denna summa "understiger 18 procent av prisbasbeloppet..." så ingen del av vårdbidraget som vi fick är skattefri.

Vi fick 1/4 vårdbidrag i fyra månader. Har överklagat beslutet till länsrätten, men kommer inte att få veta något mer förrän årsskiftet kanske.

Kan bara uppmana alla här som inte sökt vårdbidrag att söka så fort som möjligt!

Vi fick också felaktig information från Fk om vad som gäller för tillfällig föräldrapenning. Först sa de att vi inte kunde få det när sonen var för liten. Sedan visade det sig att det var fel så då fick vi "tillbaka" de föräldradagar vi tagit ut vid sjukhusbesöken. Har haft några diskussioner med okunniga människor som jobbar på Fk, bäst är att få skriftliga besked.
 

när skickade

Skrivet av  Linda o Kevin
du in ansökan om vårdbidrag? vad nämnde du där? några handlingar som ska med?
 

Hej

Skrivet av  Elin
Vi sökte när sonen var nio månader. Ringde till Fk när han var nyfödd och frågade om hjälp, men då sa de att det inte gick att få några extra bidrag när han var så lite (=fel). Upptäckte inte att det fanns något som heter vårdbidrag förrän vi träffade en annan mamma i väntrummet på ortopeden. Det är därför vi har överklagat till Länsrätten.

Man ska använda Fk:s blankett för ansökan om vårdbidrag samt skicka med läkarintyg. När du har blanketten kan du väl hojta till här så kan jag mejla det vi skrev.
 

ok...

Skrivet av  Linda o Kevin
tack så mycket...ska jag göra... :-)
 

sök nu!

Skrivet av  Monica från Lycksele
Den sista varje månad, så bryts tiden för från vilken månad man får ersättning från om det beviljas. Så om du lämnar in imorgon tisdag, så räknas augusti med.
Du kan fylla i så långt du kan och sen skriva att du bifogar senare ytterligare information och läkarintyg. Då tjänar du en månad. Det är nog störst chans att få 1/4-dels första året, sen är det nog svårt.

Jag har haft 1/2 i 1 1/2 år för alla mina tre barn och sen i mars i år 1/4-del, i 2 år framåt. För Williams vårdbehov anses ha minskat. Mina två äldre barn har gluten, laktos, mjölkprotein allergi och problem med en njure, så summan av allt har spelat roll för mig.

Tyvärr så blev mitt sista intyg från Williams läkare inte lika övertygande som jag hade önskat, men jag är nöjd med att ha fått 1/4-del. Har haft vårdbidrag sen -98, så jag tycker det är bra.

Ta upp allt du bara kan komma på,
Inköp av större säng, speciel barnbilstol, matstol, kläder, resor, p-avgift, ja allt möjligt.
Jag tog upp att William inte sover hela nätter, han vaknar ofta och då måste vi massera hans ben. (Jag tror ibland han har kramp, han sitter aldrig still på dagen, utan är som Tarzan, överallt. Klättrar och dolar på, men jag vet inte om det är det eller att han spänner benet.)

Lycka till!

 

kramp i benen?

Skrivet av  Linda o Kevin
han har dbskena på natten? hur gammal är han? måste man inte ha kvitton för alla saker man köper in? större säng? hur gammal var han när han växte ur spjälsängen då?
 

...kramp, jag vet inte..

Skrivet av  Monica från Lycksele
....om det är det, men vadmuskeln på ett ben brukar ibland vara stenhård och William skriker i högan sky. Den kan naturligtvis också vara hård pga av att han skriker högt och ilsket, men jag gissar på kramp (utan medicinskt kunnande:-)).

William har db-skor på natten, (han är född i augusti -02).
Jag har aldrig visat några kvitton, utan tagit upp vad jag behövt köpa för att underlätta för Wililam och hans skenor. Större spälsäng köpte jag för att jag tyckte att han kunde knappt vända sig i den lilla spälsängen 55x110, så då köpte vi en 70x110. (Då var William 1 1/2år) Nu ligger han mest i våran säng, där han snurrar fritt omkring som en propeller och stör våran nattsömn;-) Så William växte inte ur sin spälsäng.

Ex. på vad vi tagit upp, vi har köpt nya barnbilstolar eftersom han behövt rymliga, det har vi tagit upp (har inte kunnat hyra för 300kr av Landstinget, utan köpt för 1300kr = 1000kr i merkostnad. Lika så köpt nästa stol på 2500kr, kunde inte ha den gamla från syskonen, den var för smal = merkostnad på 2500kr.
Sen även klädkostnader, men det var svårt att vara exakt.

Hoppas det är till någon hjälp.

Kram
Monica & William -02
 

jo jag har sökt nu...

Skrivet av  Linda m Nadja-00 & Vanna-04
men det är ju bara så svårt att uppskatt i pengar vad merkostnaden kan bli per månad... men nu är det ju bara att vänta å se då... tack för era svar!
 

Artiklar från Familjeliv