Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

visste ni under graviditeten

Skrivet av Linda o Kevin
att ert barn hade klumpis? har för mej jag läste ett inlägg av en tjej som är gravid här, som visste...man kan ju se det på ultraljudet har jag hört...jag visste då inte...
Svar på tråden: visste ni under graviditeten

vi visset inte...

Skrivet av  Monica från Lycksele
heller. Min páppa är född med klumpfot, men vi hade inte ens en tanke på att William kunde ha det. Jag visste inte ens vad klumpfot var förrän jag plockade upp min lille son och såg att fötterna var konstiga.
Vi har fr.o.m pappas led, 2 i varje släcktled som är född med klumpfot, så William är den andra personen i tredje släktled som fötts med det.

Min kusin som föddes 1964 med dubbelsidig klumpfot hade även Down Symdrom, så berättelserna hur min hon blev behandlad som patient var inte kul att höra. Gissar att sjukhusen så henne som extra missbildad. HUVALIGEN!
Min faster fick inte hålla henne eller amma henne, ja inte ens mata henne. Min faster berättade om blodiga gips och otrevligt bemötande, så jag är enormt tacksam över de otroligt fina människor som behandlat William och "oss".

Min syster fick göra ett "morfologiskt" ultraljud nu i våras när hon väntade barn, där kollade man om Adam hade klumpfot och downssyndrom eftersom vi har det i släkten och hon tyckte att hon var gränsgammal med sina 35 år. Jag vet inte om man kan se klumpfot på ett vanligt ultraljud, jo, kanske, det lär nog bero på hur bra ultraljudapparat de har.

Min mamma som är barnmorska och gjorde ultraljud på oss, sa att på hennes maskin kan man inte se så lätt.


Hej med mej,
 

oj så många...

Skrivet av  Linda o Kevin
i släkten som har klumpis?? vi har inte kommit på vem som är "boven i dramat" i vår släkt...men läkarna sa att det kan vara en avlägsen släkting...jaja, det spelar la ingen roll...höftluxen som han hade har han väl fått efter min farfar, för han hade det...
men hu jeda mej!! vilken behandling din kusin fick!! de var väl inte så insatta i varken klumpfot eller downs då...o det främmande är ofta skrämmande...inte för att jag försvarar dem...inte alls! blodiga gips??!!?!?! hur katten bar det sej åt egentligen...

hur är det med din kusin nu??? e fossingarna bra?
 

vi visste

Skrivet av  veronica o wiggo
vi fick reda på det på rutinultraljudet att wiggos fötter var krokiga. jätteskönt att veta innan och få träffa doktorer som berättade om det som komma skulle.

 

ja precis...

Skrivet av  Linda o Kevin
det tycker jag med skulle varit skönt...men de var väldit snåla med ultraljuden här, fick bara göra ett ultraljud i 18eveckan elle när katten det var...
 

Vi oxå!

Skrivet av  Cilla och Kevin i Gävle
Hej!
Jo, visste oxå innan Kevin skulle födas att han hade klumpfot.
Dom upptäckte det på UL.
Och det var skönt att vi visste om det så att man kunde förbereda sig, lite åtminstone. Jag hade nog fått en chock om vi inte vetat om det. Man visste ju knappt vad klumpfot var för nånting före.

Kram Cilla
 

Inte en aning

Skrivet av  Mona med Lilja
Vi har ingen i släkten heller, därför hade vi ingen tanke på att det kunde bli en klumpis...
 

Artiklar från Familjeliv