Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

db-skena på vid dagstuppis...dagis då?

Skrivet av Linda o Kevin
hur gör ni som har era barn på dagis...man ska ju ha på db-skenan på vid tupplurerna på dagen...sätter personalen på den?
Svar på tråden: db-skena på vid dagstuppis...dagis då?

Vi använder inte...

Skrivet av  Cilla och Kevin i Gävle
.. db-skena, men vad jag har fått för mig så används väl skenan dygnet runt tills dom börjar ställa sig upp och sen efter det bara på nätterna.
Jag har svårt att tro att personalen sätter på dom.
Om det inte är så många som sover går det säkert bra, men har man 15 småbarn som ska läggas (på Kevins dagis så sover alla ute i vagnar året runt) så tror jag att det är lätt att det glöms bort.
I går när jag kom och hämtade Kevin på dagis så hade han sina skor på fel fot.
Ortopedskor ser ju lite annorlunda ut, det kan vara lite marigt och se vilken sko som ska vara på rätt fot, genom att skorna är mer riktade utåt än ett par vanliga.
I alla fall så har vår doktor sagt att det är rätt viktigt att dom sitter på rätt fot så att foten är rätt vinklad. Nu hände detta bara igår, men vad jag menar är att har man 15 barn som ska kläs och så så tror jag att det är väldigt lätt att dom bara gör saker av farten och glömmer av att våra barn har klumpisar.
Är förskollärare själv så jag vet vilken rusch det kan vara innan man får ut alla barn.
Det är min erfarenhet.

Kram Cilla
 

db-skena på på dagen enligt min läkare

Skrivet av  Linda o Kevin
enligt min läkare ska db-skenan has på vid dagstuppisar...han ska ha den på 23 h om dan 3-4 månader, o efter det på nätterna o dagstuppisar tills han är 4 år elle va katten det var...har ni andra på den då? på dagstuppisarna? jag lägger inte min i sängen o säger "nu ska du sova", utan han får sova när han somnar...ska jag då dra o slita i honom o sätta på skenan så vaknar han ju...hmmm
 

Det har du rätt i!

Skrivet av  Cilla och Kevin i Gävle

 

Ursäkta..

Skrivet av  Cilla och Kevin i Gävle
.. det blev nåt fel!
Jag tycker du ska fråga din doktor en gång till.
För egentligen, vad ger det Kevin av att ha dom när han sover middag??
Det viktigaste är väl att ha dessa på natten, för det är då dom växer.
Min Kevin har skenor på natten, och bara då.
Han är snart 2 år, och han har slutat att sova middag, och när din Kevin slutar med det, hur blir det då`rå?
Jag tror väl inte att han kommer att sova middag tills han blir 4 år?

Ja, jag är ingen expert, men vad jag har förstått på mammorna här som använder db-skor så har dom dessa först 23 timmar och sen går dom över till att bara ha dessa på natten.
Fråga din doktor, tycker jag.

Många kramar Cilla
 

jo fast

Skrivet av  Linda o Kevin
min läkare e ju så j-kla inkompetent..men har fått tag i en annan läkare som jag frågar...
 

wiggo har...

Skrivet av  veronica o wiggo
...sin db-skor på dagen när han vilar.

till saken hör ju att han har jättesvårt att somna utan skorna på. sätter man på skorna så vet han var han ska göra av sina fötter. är han utan ligger han och jonglar och blir grinigare och grinigare.

om han somnar utan skorna t.ex när vi är ute i vagnen så har hanju naturligtvis inga skenor på. men är vi hemma och vet att han snart ska vila så sätter vi på skorna såklart.

enligt wiggos doktor så räcker det med att bara ha skorna på på natten. men när jag läser hur ponseti rekommenderar så är det väl typ 14-18 timmar om dagen efter de tre första månaderna då dom ska vara på 23 timmar om dagen. och eftersom jag gör det jag tror på så har wiggo på sig sina skor uppåt 16 timmar om dagen.

nu går ju inte wiggo på dagis men jag skulle kräva att han skulle få på sina skor om han gick på dagis. kanske lätt att tycka det när man själv inte är där men det är vad jag tycker ;o)

vad heter du på mailinglistan? jag har massor av olästa mail och vill såklart läsa ditt inlägg.

kramar i mängder!

 

Lilla Linda

Skrivet av  Linda o Kevin
heter jag där...men skickade bara ett par meddelanden om det här med häl-ej-ner-använda-dbskena-frågan :-) fick några svar o fick romanus mailadress...så sen nöjde jag mej...jag orkar inte heller läsa alla mail...men har kollat på alla foton på deras hemsida...intressant o se hur andra har det... :-)
 

Artiklar från Familjeliv