Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Första omgipsningen avklarad!

Skrivet av Li m Alvin, Olle & Alfred 26/9
Igår var vi inne på sjukhuset i Kalmar för den allra första omgipsningen. Vi hade blivit lovade att få komma lite tidigare för att ta bort gipset. Tanken var att vi skulle hinna upp till BB för att ta en nakenvikt och för att bada Alfred, men så blev det tyvärr inte... Vi var försenade och badet fick strykas...
Men nästa gång ska vi absolut bada!

Omgipsningen gick väl sådär... Jag led verkligen med honom. Båda läkarna som håller på med barn med klumpfot var med av någon anledning och båda två envisades med att "det gör inte ont... dom skriker bara för att man håller fast benet...".
Säkert... Fy tusan vad det skar i hjärtat när dom tänjde på foten och Alfred gav till plötsliga gallskrik. Och så fort dom släppte lite på trycket så lugnade han sig. Aldrig att dom kan få mig att tro att det inte gör ont...
När gipset väl skulle på låg han alldeles stilla och verkade lättad över att det var slut på tänjningen av foten.

Vi ska tillbaka på måndag igen för att göra nästa omgipsning.
Vi har också fått en preliminär tid för hälsenekapning - 11 november blir det. Vi får hoppas att fötterna är tillräckligt bra då. Jag tyckte att det redan blivit mycket bättre efter bara en vecka.

/Linda
Svar på tråden: Första omgipsningen avklarad!

Hej Linda

Skrivet av  Jessica
Visst kunde tårarna komma ibland under gipsningen när Ludde skrek som värst.
Jag tror också att det gör ont eller känns obehagligt när de tänjer, men det verkar som att det går fort över. Barnen känner sig också trygga sedan när de får tillbaka sitt gips (inte första gången ju) för då blir allt som vanligt igen.
Får du ge lite socker eller? Ludde tyckte att det var jättegott och det avledde lite, de säger ju att det har smärtlindrande effekt de 3 första månaderna. Våran Neopersonal gav också alltid en alvedon en stund före omgipsningen, prata med doktorn och fråga vad han tycker.

Vi fick aldrig bada Ludde vid gipsningen och det hade varit så mysigt om man fick det. Medan vi var kvar på Neo så tog vi med oss en våg för nakenvikt, men när vi blev utskrivna därifrån så fick vi väga på BVC med gips och sedan ta med gipset vid nästa omgipsning och väga det :) Lite konstigt att det inte finns en våg på våran ortopedmottagning.
Skönt ialla fall att ni kan få bada den här veckan, de är ju så mysiga då, bebisarna.

Kram
 

Idag har vi varit där igen...

Skrivet av  Li m Alvin, Olle & Alfred 26/9
...och det var samma sak den här gången. När läkaren töjer på foten så skriker han som besatt... Usch.
Det som känns värst är deras något märkliga inställning att det inte gör ont. Dom rycker lite på axlarna och säger något i stil med att:
- Oj, nu är han verkligen arg!
Precis som att det är helt okej med en bebis som skriker för livet. Det är ju inte så att dom skriker för ingenting. :(
Det känns som att det finns så mycket man kan göra för att underlätta för honom. Som det är nu så börjar läkaren tänja med en gång och så gör han det under någon minut för att sedan lägga på gipset.

Varför värmer man inte upp foten i varmt vatten eller med varma handdukar först?

Varför masserar man inte foten en god stund för att sakta mjuka upp musklerna och få igång blodcirkulationen ordentligt?

Varför ifrågasätter man inte barnens skik och funderar på smärtstillande/lugnande?

Alfred tar emot allt vad han kan just nu (vem skulle inte det?) vilket gör att det är jättesvårt att tänja ut foten och vilket troligtvis gör att det är än värre för honom än om han skulle slappna av.

Det känns så tröstlöst på något vis. När vi åkte därifrån idag så funderade vi på att själva värma fötterna och massera dom innan läkaren kommer nästa gång. Jag känner mig hemsk som står bredvid och försöker trösta utan något som helst resultat. Jag har lust att bara lyfta upp honom och gå därifrån, men samtidigt vet jag ju att det här är något vi måste gå igenom. Något Han måste gå igenom.

Nej, vi får ingen sockerlösning hos oss.. och nej dom har inte funderat på det här med alvedon. Det har dock vi gjort. Kanske ska vi ge honom det innan nästa besök, vi får se.
Hur tycker du det har fungerat med alvedon? Har det gjort någon skillnad?

Det var i alla fall skönt att få honom badad idag. Fötterna luktade skunk. :) Vi har fått lov av BB-avdelningen att komma dit vid varje omgipsning för bad och vägning, vilket känns himla bra. Tyvärr uppskattade han dock inte badet så mycket. Känslan av viktlöshet var nog lite väl läskig tror jag. När man höll i honom om magen och benen slappnade han av lite bättre.
 

Lika för oss!

Skrivet av  Cilla och Kevin i Gävle
Hej Linda!
Ja, det där känner jag väl igen.
Varje gång vi skulle gipsa om Kevin, när han var liten bebis, så skrek han i högan sky (vi använde i och för sig sockerlösning men han skrek ändå). Och doktorerna sa varje gång; det gör inte ont på honom han blir bara arg över att vi håller i fötterna.
Jag ifrågasatte varje gång om det verkligen inte gjorde ont på honom, (för det gör verkligen ont i hjärtat på en när dom är så ledsen) men doktorn svarade samma sak varje gång; nej då, det gör inte ont, det kanske känns lite obehagligt men det gör inte ont. (Vad f-n vet dom om det förresten?!!)
Han sa även att, det känns på barnen när dom töjer foten i rätt riktning, ungefär som om vi skulle vrida foten på oss själva lite utåt/inåt. Och det är ju inte särskilt skönt! (Hoppas du förstod vad jag menade)

Han skrek som sagt när dom töjde fötterna och när dom skulle sätta på gipset, så var han så utmattad att han alltid somnade och sov flera timmar. Gipset är ju varmt innan det stelnar och det tyckte han var skönt.

Ja, det är jobbigt som mamma att bara stå bredvid och inte kunna göra nånting. Jag ville också som du, bara ta upp honom ifrån britsen och springa därifrån, men samtidigt så får man tänka att det är för dreas skull. Och att du troligtvis inte kommer att ha något minne ifrån detta när dom blir större.

Många kramar Cilla
 

Artiklar från Familjeliv