Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Längesen

Skrivet av Erika m Ivar & Alfred 0608
Såg att det har kommit en till liten Alfred med klumpfot härinne - välkommen! :)

Min Alfred har nu haft sina skor i drygt 1 månad och det går rätt så bra. Visst, ibland blir man rejält frustrerad, men för det mesta tänker vi inte alls på det.

Vi har haft problem med mögel i skorna. Trodde först det berodde på hans fotsvett, men sen sa teknikern att det kunde vara så att gipsavgjutningarna inte varit riktigt torra när de börjat med skorna och då kom det fukt i redan då. Därför får vi torka ur skorna varje dag med klorin och lufta dem max 2 timmar. Det har blivit bättre.

Han verkar trivas bättre med skorna än med gipset. Blir inte sur när vi tar på dem igen efter luftning t.ex.

Jag stör mig mest på skorna när han ska sitta i matstolen och i knät, för då rispar kardborrebanden & skenan på mina ben. Ett par tunnare bomullsbyxor som jag har på mig hemma, har blivit alldeles trådiga och nötta av skornas rispande. Trist!

Sen är det ju ett fasligt sparkande med skorna i sängen när han ligger bredvid oss ibland på nätterna. Och om storebror ligger där också, sveper jag in mig i täcket vill jag lova, för då trängs han med sina skor som "vapen"! ;)

Hur gör man på nätterna med stora barn som vill komma in till mamma & pappa eller behöver gå på toa på natten? Hur har ni gjort som har större barn? Har de tagit av sig och sedan satt på sig skorna igen? Klarar de skorna själva när de är säg 1½ år?
Svar på tråden: Längesen

Hej

Skrivet av  Jessica
Är det DB-skor som din kille har?, Nehej det kanske det inte var när jag tänker på att ni hade gjort avgjutningar.

Vad tråkigt med möglet, men det är ju inte så länge man har ett par skor när man är liten, man växer ju snart ur dom, så snart har ni nog mögelfria skor:)

Jag har också börjat tänka på hur nätterna ska bli senare. Ludde har ju DB-skor och så länge han har de (det vet vi inte hur länge han ska) så får han ligga i sin spjälsäng inne i vårat sovrum.
Han har ju ingen möjlighet att ta sig ur sängen med de på och skulle han lyckas ta sig över kanten så kommer han att slå sig när han dimper i golvet då han ju inte kan sära på benen och skenan är jättehal om han skulle råka landa på den.
Jag tycker inte heller att det känns rätt att lägga han i en större säng som han kan ta sig ur och att han sen får krypa in till oss med skenan på.

När Ludde kan ta av sig sina skor själv så kommer han att få en nattskena i stället som bara ska sitta på högerbenet, oj hur ska det gå tro, om man kan ta av sig skor med hockeyknytning ;) så borde man ju kunna ta av sig en skena också väl?
 

Jo, det är DB-skor

Skrivet av  Erika
men vi är lyckligt lottade i Linköping som har en ortopedverkstad som tillverkar skorna själva, individuellt anpassat efter varje litet barn!
 

Artiklar från Familjeliv