Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man ta

Skrivet av myzoxe och *Robin*
blodprover på oss och se om det är stor risk för nästa bebis får klumpfot? Eftersom Robin hade det tänkte jag på.... Inte för jag e dugg orolig men man vill ha alla fakta nu när våran Robin var så sjuk på alla plan... Tack för välkommnandet... massa kramar från mig och Robin.
Svar på tråden: Kan man ta

blodprov...

Skrivet av  Monica i Lycksele
...tror jag inte man kan ta, eftersom det inte är en kromosonavvikelse. Däremot skulle ni då kunna begära att få ett morfologiskt ultraljud, där de kan se om barnet kanske har Down syndrom, njurfel, diafragmabråck etc. och även klumpfot. Jag är rätt övertyga om att ni kommer att bli erbjuden det, eftersom Robin var så sjuk.
Att han hade lite fostervatten hade nog mer att göra med att han hade njurfel. Eftersom fostret i magen dricker och kissar ut fostervattnet. Om de har njurfel, och inte kan kissa ut vattnet så blir det mindre fostervatten av den anledningen.
Det låter som Robin hade flera avvikelser som kan bero på kromosomförandringar, men inte att han hade klumpfot.
Jag vet att det är vanligare med klumpfot hos barn med vissa kromosomavvikelser ex. Downs syndrom och Möbius symdrom ( http://mobius.sallsyntadiagnoser.nu/start.asp?sida=2627)
Om din man hade klumpfot, så skulle han vara fullt medveten om det, för det kräver behandling.

Tyvärr så föds inte alla barn friska och en del barn blir änglar allt för fort. Fortplantningen är ett komplext fenomen där mycket skall klaffa. Dock är det inte så vanligt att barn föds så sjuka att de inte klarar sig, men jag tror att efter att ha förlorat ett barn så struntar man nog i att sannolikheten att de skall hända igen är minimal. Känslorna är starka makter som styr våra liv.

Om eran Robin bara haft klumpfot, så hade det inneburit ett första år fyllt med sjukbesök, gips och skenor. Men barn med bara klumpfot blir inte mer begränsad efter behandling än fullt friska barn.

Jag minns att jag i början efter Willliams födelse sökte efter information kring klumpfot och fann sidor om olika andra symdrom där klumpfot fanns, först blev jag jätteskraj. Sen tänkte jag att nu överdriver jag det hela, allt kommer att bli bra om jag slutar att drivas av allt som det "Kunde" vara. Det hjälpte för mig.

Nästa gång jag går förbi kyrkan, ska jag tända ett ljus för Robin, även för min systersons kusin (18år) och hans bäste vän (15 år),samt en annan kille (15 år) som gick bort i en tragisk bilolycka vecka 45, det blir många ljus att tända.

Sänder varma styrkekramar till er och en bamsekram till Robin.

Kram
Monica & William -02
 

tack för jätte

Skrivet av  myzoxe och *Robin*
bra information. Ja läkarna trodde nått sånt oxå. NÅtt kromosomfel. ALltså. + att han hade potters syndrom o det vet vi. Det e så skönt att veta om vår Robins fel inför nästa bebis... h*n kommer ju när h*n kommer... Vi har fått ett toppensjukhus, eloge till Eksjö kk. Vi får oxå reda på könen om vi vill. Eftersom det verkar som killar drabbas mer av Potters syndrom än tjejer. Så nästa grav, ska vi få göra alla möjliga prover har dom sagt, å vi får komma o titta på bebben hur många ggr vi vill när vi e oroliga.. :) Det finns faktiskt mänskliga sjukhuspersonal... Jag är tacksam för att jag bytte sjukhus från Jönköping till Eksjö just för Robins skull.
Tack för du vill tända ljus för Robin. Det betyder så mkt. Å för att jag får ventilera av mina funderingar för sjukdomarna som Robin hade. *gråter rörd* i hjärtat... Vi ska iaf ta prover på oss i december efter begravningen den 19. november. Massa kramar från oss tre...
 

Hej !

Skrivet av  Gunilla m Felix
Vi har tre barn varav mittenkillen har klumpfot. Ingen i min eller min mans släkt har klumpfot, så anledningen till att vår lillkille fick det berodde troligtvis på en genmanipulation.... Enl vår läkare alltså! Inför tredje barnets födelse ville jag kolla om vi skulle få en klumpis till. Vi gjorde ett utökat ultraljud, men det är inte helt tillförlitligt eftersom att lindrig klumpfot inte syns så lätt! Nu fick vi en liten kille utan klumpis, men hade det blivit en till hade det inte varit ngn stor grej. Vi har ju varit m om en omgång så att säga.... Förstår din oro inför nästa bebis. Hoppas att du snart har en liten i dina armar! Kram Gunilla
 

tack för

Skrivet av  myzoxe och *Robin*
information.. Denna gången när det blir nästa bebis så blir vi ju kollade mer. Så det ska nog ordna sig iaf tror jag. kramis.
 

Artiklar från Familjeliv